Noen bare må ta på seg drakta minuttet før de går hjemmefra, andre kan ikke bruke skjerfet de tapte med. Enkelte spillere må tøye ut i midtsirkelen, mens noen trenere krever at du må gå til kirken. VPN har lest boken «Fotboll och religion» og skriver i dag om faste ritualer som bare MÅ gjøres for å vinne mot Stabæk.
Det er ikke mulig å bevise at overnaturlige krefter kan påvirke spillets gang, men det er heller ikke mulig å bevise det motsatte. Derfor fortsetter vi med våre ritualer i forbindelse med fotballkamper.
For å illustrere hva jeg mener med overnaturlige krefter og faste ritualer, bruker jeg noen sitater fra dere på VPNs forum:
«Da jeg var på vei til Sandvika for å se Bærum – Vålerenga sto jeg og vurderte om jeg skulle ta på meg de nye skoa mine (vi hadde aldri tapt når jeg hadde gått med de på kamp), eller om jeg skulle ta et annet par. Jeg konkluderte med at vi uansett ikke kom til å tape mot Bærum, så jeg tok på meg de gamle. De har aldri vært med på kamp igjen».
«Det nye skjerfet jeg kjøpte i sommer, og som fikk sin debut mot Lyn, har heller ikke blitt brukt igjen».
«Jeg vet at du har et langt bedre eksempel på overtro. Hva med den gangen du kabla på stadion og Odd slo oss 0-3?»
«Etter tapet mot Liiin 26.7., fant jeg ut at min kjære hadde vasket t-skjorta mi! Det gikk ei kule varmt i heimen den kvelden. Fant ut jeg måtte fikse litt på det der med flaks og greier, dura i sjappa, kjøpte nytt skjerf og nedla forbud mot t-skjortevasking. Og se – hva har skjedd siden? Stiller alltid i uvaska klans t-skjorte og det nye skjerfet etter det».
Spillere har også sine ritualer. Kjetil Rekdal må som kjent spille med nummer 10, han må alltid ta spillerdrakten av seg en gang i garderoben før han løper ut på banen og han vil være sistemann ut av garderoben.
Aftenposten skrev også at han hadde brukt de samme leggskinnene i 10 år.
Øyvind Leonhardsen må alltid ha hvite sokker under strømpene – og anklene må teipes med hvit teip. I tillegg må han alltid ha svettebåndet på høyre håndledd og under oppvarmingen på banen må han tøye ut i midtsirkelen.
Roar Strand sier han alltid må knytte på seg høyre fotballstøvel først.
Thomas Myhre har uttalt til Dagbladet at han tidligere hadde så mange ritualer før kampstart at det var helt forferdelig.
– Det startet dagen før, jeg måtte gå en spasertur i Moss etter en nøye fastlagt rute. Jeg måtte krysse gaten der og der, ritualene gjorde meg helt forvirret etter kamper jeg tapte, sa han.
Presten i Trondheim, Lars Sperre, tar med RBK i sin forbønn, og Einar Gelius skal arrangere takkegudstjeneste i Vålerenga kirke. Svenske Magnus Engstrand er fil. mag. i religionsvitenskap og har skrevet boken «Fotboll och religion». Der går det frem at verken supporterne, spillerne eller prestene i Norge på noen måte er spesielle.
India er ikke kjent som noe fotball-land, likefullt dyrkes Ronaldo bokstavelig talt som en Gud i India. Hvert år arrangeres det en hinduisk festivalhøytid i Kathmandu. Under høytiden i 1998 ble Ronaldo avbildet som det monster som gudinnen Durga skulle beseire. Symbolikken var at Ronaldo skulle fylles med gudommelige krefter før VM i Frankrike.
Alle vet hvordan det gikk med Ronaldo i 1998. I et hinduisk tempel ble han derfor i en symbolsk handling født på nytt ut av Durgas underliv. Dermed skulle han bli fylt med krefter før neste fotball-VM i 2002 – hvor han som kjent ble toppscorer med 8 mål på 7 kamper.
Og der spilte mange av brasilianerne med finalen med følgende tekst på t-skjortene: I love Jesus!
Religionsviteren skriver også at Kirken i ualminnelige tider har engasjert seg i fotball. På 1870-tallet i England forsøkte enkelte arbeiderkirker å bekjempe synd ved å ta fotball opp på programmet. Eksempel på engelske lag som er grunnlagt på ren kirkelig basis er Everton, Aston Villa og Wolverhampton.
Kirken i Tyskland har også interessert seg for fotball. Så sent som under VM i 1998 åpnet mange kirker sine dører for å slippe inn folk som ville se kampene på storskjerm. Etter kampene var det debatt om Gud og fotball, et prosjekt som ble kalt «Fotballen møter Gud». Skulle likt å høre hva Valgerd hadde sagt dersom Gelius hadde gjort det samme.
Trenere tyr også til religion og ritualer. Bilardo, som ledet Argentina under VM i 1990, ville motvirke negative krefter og krevde derfor at spillerne satt på faste plasser i bussen. Og det nye landslagsemblemet byttet han ut med det gamle.
Den gamle Lecce-treneren, polakken Zbigniew Boniek, ga sine spillere direkte ordre om å delta i messer før kamper. Hvis noen nektet ble han enormt opprørt. Joachim Björklund opplevde noe tilsvarende i Valencia. Før sesongstart samlet alle spillerne seg i en katedral hvor de ble velsignet av en prest.
De fleste landslag fra muslimske land ber før kampene. Dette er heller ikke uvanlig i sydlige land. Det fikk imidlertid større oppmerksomhet da Leeds Uniteds Don Revie på 1960-tallet begynte samlingene med spillerne med bønn og meditasjon.
I dag er medisinmenn mye brukt både i Afrika og Sør-Amerika. Så mange som 95 prosent av de kenyanske fotball-lagene har leid inn en medisinmann for å bruke svart og hvit magi. Ofte tjener medisinmennene mer penger enn fotballspillerne.
Samtlige spillere på Senegals landslag som vant over Frankrike i fotball-VM i 1998 hadde badet føttene sine i hellig vann for å lure de onde åndene. De vant imidlertid bare 1-0, som jo kan være for lite for Vålerenga i morgen. Dermed bør kanskje Rekdal i tillegg hente inspirasjon fra Sør-Afrikas landslag – som lar spillerne bade føttene i geiteblod.
Jeg avslutter artikkelen med noe helt annet, et passende sitat hentet fra boken. Bob Paisley var en suksess som manager i Liverpool, og skal ha sagt:
«Husk at jeg har vært i denne klubben også i dårlige tider. Ett år ble vi nummer to».