I går kunne vi love dagbok selv om det ikke skrives så mye om fotball på denne tiden av året. Jommen sa vi smør. I gårsdagens Aften fikk vi en dobbelside med vår påtroppende Adm. dir. Og som om ikke det var nok: TV2 (hvem andre) kunne avsløre at Vålerenga sliter med å selge sesongkort. Dagboka klipper, limer og kommenterer.
Best i Norden
– Vålerenga skal være Nordens ledende klubb i løpet av de fem neste årene.
Dette sier påtroppende Adm. dir. Vålerenga, Pål Breen, til Aften i et tosiders intervju. Han mener at vi er blant de fem beste lagene i Norden nå, og at veien opp til toppen er overkommelig.
VPN applauderer både Breen og Osloavisen Aften for hyggelig lesing. Vi ser fram til å få på plass den nye direktøren. Vi har allerede gitt klar beskjed om hva slag forventninger vi har til Breen. Sjøl så ble jeg veldig fornøyd med det jeg ble servert. Et slags sammendrag kan være dette:
Breen har holdt med Enga fra han var en liten sneip, han er en kar med ambisjoner, han er målrettet i sitt arbeide, har bygget opp Hafslund Sikkerhet fra bunnen av, er 37 år (mao. en ung mann) og ser ut som en fyr jeg kunne ha slått av en prat med over en halvliter på Bohemen.
Sesongkortsalg
I Brann Bergen går det folk rundt med plakater på magen som melder at vedkommende er interessert i å kjøpe sesongkort til årets Tippeliga. Det er rett og slett utsolgt for billetter på Brann Stadion. Tallet er 12000. I følge Brann kunne de ha solgt ut hele sjappa. I Trondheim kommer de til å passere 14000 sesongkort i 2007. I Ålesund ble de 8000 sesongkortene revet bort på noen få uker.
Hva så med Oslos Stolthet? Status er 3700 solgte sesongkort. Og det er som vi vet sesongkort til Klanens medlemmer på Vestbredden og Gaza. Fungerende Adm. dir. Elin Horn sier til TV2 at målet er 9000. Hun legger til at problemet er størrelsen på Ullevaal gjør at det sjelden er problemer med å få seg billett til kampene uansett, og at det er er grunnen til at Oslos innbyggere ikke bryr seg med å sikre seg fast plass.
Dette syns vi rett og slett er for defensivt. Og vi har vel påpekt dette problemet hvert eneste år. Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å lage en kampanje som fokuserer på fordelene ved å kjøpe seg et sesongkort? Vi bruker jo en del kroner på å reklamere noen dager før hver kamp. Hva med å starte litt tidligere for en gangs skyld?
Det er fortsatt nok å gripe fatt i denne klubben.
Norske spillere – dyrest i Europa
– Prisen på spillere her i Norge er dyrest i Europa i forhold til kvalitet. Vi sier konturene av galskap på spillermarkedet. Det betales for mye på spillere i Norge.
Dette sier også Pål Breen til Aften, fortsatt i det samme intervjuet. VPN nikker bekreftende og er glade for at Vålerenga ikke vil være med på kjøpe leiligheter til overpris for å sikre seg signaturen til en «norsk toppspiller». Vi er likevel bekymret for utviklingen.
Dersom det er slik at de klubbene som har mest penger – og de dummeste investorene i ryggen – er de som kommer til å sikre seg signaturene til de «beste spillerne» er vi vel der vi var en gang på nittitallet. Noen lærer aldri.
Vålerenga i dag
Hva med å sikre seg et sesongkort så slipper du å tenke på hva du skal gjøre annenhver helg fra april til oktober… Det er Dartmania på Bohemen i dag.