I dag handler dagboka om å se det positive i det som egentlig ikke er så positivt. Og vi serverer en innføring i hvordan man kan få en dårlig statistikk til å framstå som noe som faktisk er ganske bra.
Sideways season
Ventetida er over, det kommer til å falle snø i natt!
Jepp det kom snø, det kom vann og det var svært moro å ratte en bakhjulsdreven Alfa Romeo fra 1991 på såpeglatte veier i dag tidlig. Underkjølt regn, snø og is gjør vinter’ne mine til sideways season. Kort og godt sladdeføre! Og for de av oss som har vokst opp på landet finnes det ikke noe særlig annet enn å drive med sladding om vinter’n. Moro er det også.
For dere som da er litt unge så er sladding det samme som drifting. Det krever bakhjulsdreven bil, helst med med diffsperre, store rattutslag og følsom omgang med gasspedalen. Napping i håndbrekket på en forhjulsdreven bil er ikke det samme som å sladde – men det kan være moro det også.
I Oslo salter man dessverre de fleste veiene slik at snøen blir borte. På den måten blir det helt hysteriske tilstander når snøen kommer litt bardust på oss. Blier drar av veien, kjører inn i andre biler, stopper i oppoverbakke og smeller inn i autovernet. Morgenen med Østlandsendingen slår fast at Østlendinger kan ikke kjøre bil på glatt føre.
Det kan de alle andre steder i landet. Og de ler av oss. Og slår seg på beina. Og smiler og ler og sier sikkert:
«Haha, de søringan er like gode tel å kjør bil som Vålerenga er tel å skår mål – haha.»
Og så ler det litt til og sier:
«Hoho, dem kan få det tel der nede, sku tru at det var mer enn to støkka som kun kjør bil om vintar’n. Dem e’ jo næsten en halv milljon mænneska.»
Og så legger de til:
«Hihi. Vålerenga har Norges største supportergruppe, likevæl klar dæm ikke å samle på langt nær like mang som oss her oppe i Bodø/Tromsø – hvis vi tar befolkningstallet i bætraktning.»
Men vi har svaret på lur:
Greit nok at vi ikke har hatt nok folk på kampene i år, men det er ikke så ille om man sammenlikner med de andre sesongene hvor Vålerenga har gjort det ræva.
Vi har faktisk hatt den beste publikumsoppslutningen i en drittsesong noensinne er meldinga fra Valle.
Og det er jo bra ikke sant?
«Hæhæ!» sier nordlendingen og legger til: «Ja. dæm e’ næsten like go til å regn som dæm e’ til å spell tre pasninga etterkvarandre i Vålerenga. Hæhæ Hæhæ.»
OK, vi lar det ligge der og sier det som sant er:
1: Vi har spilt en ræva sesong!
2: Vi ble cupmestere og berga ræva sånn passe med å utklasse Stabæk i den kampen.
3: Vi har hatt et elendig oppmøte på kampene våre fordi resultatene har uteblitt.
4: Vi har mista mange «slengere» de siste to åra fordi resultatene har uteblitt.
Så kjære dere i Vålerenga Fotball: Kall en spade for en spade. Vær så pretty-please-with-sugar-on-top snille at dere ser at vi har mista 20 % av de som kom for å se på laget i 2005 og 2006 sesongene.
Vi mister de tilskuerne som er viktige for at klubben skal gå i PLUSS. Klanen er der hele tida, i motgang og i medgang. Å lokke dem på kamp er ingen heksekunst.
VPN pleier å være greie, vi grer som regel bikkja i pelsretninga, men akkurat nå så må vi nesten få lov til å si at det er greit at produktet ikke har vært bra i år. Men dersom et produkt ikke er bra skal man da slutte å markedsføre det?
For noen år siden viste folk når det var kamp med Vålerenga. Ei annonse i Aftenposten er ikke nok. Det er forresten bortkasta penger spør du oss – ingen som holder med Vålerenga tar den avisen seriøst lenger.
Vi må fram i flere kanaler, vi må bli flinkere til å bruke de kanalene der vi vet at vi kan finne morgendagens Vålerengasupporter.
Avisannonser og salg av DVDer over disk er ikke akkurat innovativ markedsføring spør du oss.
Jeg vill se at noen i Vålerenga tenker totalitet. At det settes opp en plan for hvordan man skal nå fram til potensielle Vålerengasupportere. Og da mener jeg ikke at man skal komme opp med en ny «profil» på den typiske Vålerengasupporteren.
Han som bodde på Olso Øst, var litt overvektig, jobba på lager og var i slutten av 20-åra.
Det må tenkes nytt. Det må tenkes trill rundt – kall det 360-grader – kall det hva dere vil bare vi ser at det gjøres noe for å få flere folk på kamp.
Og forresten: Hvor mange gratisbilletter delte vi ut i år i forhold til tidligere år?
Silly season
Det er 23 dager til vinduet åpner. Tipper at det begynner å renne på med rykter etter at den panegyriske feiringen av folk som går/står på ski tar av.
Og forresten: Grindheim skåra i går! Grattis!