Vi husker RBKs glansdager med Nils Arne Eggen ved roret, vi likte dem ikke da heller, men vi hadde respekt. Det var noe ryddig over RBK, et RBK som vokste seg store gjennom hardt arbeid tufta på sunne verdier. Vel, det var da.
Stakkarslig og ynkelig forfall
Rune Bratseth i RBK Media sitter stum som en østers, samme Bratseth som har vært fotballens kristne moralprofet i flere tiår. RBKs mediesjef Heldal er stum som en østers, mens supporterne genererer falske treff til rbk.no. Er det da ingen i RBK-systemet som uttaler seg om den bedragerilignende manipuleringa til bønda?
Jo da, vi finner faktisk en fra RBK i tråden på rbkweb.no, tråden som viser hvordan man skal manipulere RBKs tall for å stjele penger fra de andre klubbene. Vi finner Odd Rune Wolden, ansvarlig redaktør for RBK.no. Han er inne i tråden hvor manipuleringen diskuteres og avslutter sitt innlegg med kommentaren ”Stå på”. Den ene dagen beskyldes altså Vålerenga for juks, den neste dagen sitter RBK og nærmest heier på bedragerilignende aksjoner. Det er mønsterbruket sitt.
RBK prøver å gjemme seg bak at dette er en demonstrasjon av hvor lett det er å manipulere denne type målinger. Ja, RBK det er lett å manipulere. Samtidig er det på samme måte man måler og honorerer aktører som lever av reklameinntekter på sine websider. Fra å beskylde Vålerenga for juks, en beskyldning Heldal senere hevdet var fleip da Vålerengas modell er innenfor regelverket, så sitter han nå passivt sammen med Rune Bratseth og ledelsen i klubben og ser klubbens egne supportere bidra til å rappe penger fra Tippeligaens øvrige klubber. Det viser seg at moral i Trondheim bare er viktig når man tjener på den.
Bedrageribestemmelsen
Straffeloven definerer bedrageri på følgende måte:
270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) … eller,
(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
RBK har krympa seg ned på Lyns nivå
Gjennom Fiskeriet og andre tilsvarende sider påvirker trønderne bevisst sidevisningstallene fra TNS Gallup og påfører de andre Tippeligaklubbene et økonomisk tap. RBK Media og RBK som organisasjon har bare gitt en kommentar, ”stå på”.
Medieavtalen
NTF har utarbeidet medieavtalen. NTF består av klubbene fra våre to øverste divisjoner. Det er altså klubbene selv som har vedtatt avtaleverket som RBK nå har ”prinsipielle” innvendinger mot. Er det bare vi som stusser over at den innvendingen først kom da Vålerenga ble større enn RBK?
Kjente ikke RBK til medieavtalen fra høsten 2008 før i uke 2? Hva er det som har endret seg fra dere selv var med på å utarbeide medieavtalen, til dere budsjetterte med inntektene fra den for 2009 og frem til Vålerenga passerte dere i uke 2?
Vålerenga kan sikkert klare seg fint uten de pengene RBK sitter tause og ser supporterne sine stjele til dem. Vålerenga er store på web og vil sikkert få sin skjerv. I denne sammenhengen er det mer trist at småklubber som Molde, Strømsgodset og Sandefjord må finne seg i at en av de store klubbene i Tippeligaen regelrett stjeler penger fra deres allerede magre budsjetter.
Si din mening
Det finnes også en klubb uavhengig facebook gruppe . Meld deg inn.
SISTE
Det viser seg at det hjelper å påpeke urett. Heldal er i dag inne på rbkweb.no og ber supporterne slutte å jukse. Det tok RBK nesten en uke før de reagerte. Hvor lang tid hadde det tatt hvis dere tapte penger Heldal?