Vi har alle et rykte å ta vare på og ber sponsorene våre om å ta vare på sitt. Og pressen bør tenke seg bedre om når de henger merkelapper på folk.
Omdømme
Vi dro høstens moteord med oss inn i jula, og vil sikkert drasse med det langt utpå vinteren. Det er opplest og vedtatt at fotballen generelt er i ferd med å skaffe seg et rykte som de største støttespillerne, banker og strømleverandører, ikke vil forbindes med.
Sponsorsjefen i DnB tror for eksempel at det er bedre å satse på andre idretter nå, han tror fotballen kan få store problemer med å skaffe sponsorer etter høstens skandaleavsløringer. Vålerengas generalsponsor, Nordea, vil ikke love at de blir med videre om Vålerenga blir dømt i overgangssaken. Saken kan utløse sponsorflukt, mener omdømmeekspert.
Vi synes på vår side at det er bedre å holde seg unna banker som nekter å sette ned lånerenta i takt med styringsrenta. Vi er redd for fotballens omdømme om klubbene assosieres med ågervirksomhet.
Og når for eksempel direktøren for samfunnskontakt i Hafslund, hovedsponsor Vålerenga bredde, sier:
– Det er ikke bra, det er ikke bra i det hele tatt. Vi forventer at de tar et oppgjør og rydder skikkelig opp. Det er veldig viktig for omdømmet til klubben at de gjør de riktige tingene framover, og holder seg til det. Klarer de det, blir de tilgitt
Da får vi lyst til å si:
– Det er dyrt, det er urimelig dyrt. Vi forventer at energileverandørene tar et oppgjør med seg selv og lar kundene få strøm til den prisen den er verd, ikke til det dobbelte av det den koster å produsere. Det er veldig viktig for omdømmet til klubben å ikke bli assosiert med grådighetskultur
Men skurken over alle skurker i omdømmesammenheng, er pressen. Når de uten skrupler klistrer navnet til Veigar Páll Gunnarsson og Herman Stengel på merkelappen til overgangsskandalen som skulle vært kalt Nancy-saken eller noe liknende, ødelegger de omdømmet til de to spillerne som er helt uskyldige. At vi selv har feilet her, gjør det ikke bedre, selv om begrepet Stengelgate ble snekret med et glimt i øyet. Gunnarssonsaken , Stengelsaken og liknende, er begreper vi håper vi slipper å høre mer av framover. La spillerne være i fred, er vår bønn til media.
Sjappesalg og sesongkort
Stikkord er romjula, i neste uke er det for seint. Mer om dette i dagboka i morgen, men du bør rappe deg og stille i Sjappa allerede i dag om du vil ha med deg godbitene.
Les også:
Dagboka 2. juledag 2011