Under forrige helgs oppgjør i Kristiansand senket Start prisene på alle billetter på stadion til 50kr. Det resulterte i over 10.000 tilskuere. VPN har sett litt på klubbens inntjening og om det burde gjøres noe med prisene på Vålerenga sine kamper.
Start sitt tiltak i forrige helg resulterte i en økning i antall tilskuere på rundt 5.000 personer i forhold til hva de kunne forventet med normale priser. Vi skal også huske på at tiltaket bidro til en del ekstra oppmerksomhet rundt kampen, noe som gjorde at det kom en del ekstra personer. Tromsø gjorde det samme på søndag, alle billetter til 50 kroner, noe som resulterte i et nesten fullt Alfheim.
VPN ønsker å se litt på om dette er et tiltak som tilslutt ender med en positiv bankkonto eller om det gjør at man taper penger i forhold til et normalt tilskuertall til standard priser.
På Ullevaal koster det på Vålerenga sine kamper 300kr for langside og 200kr for kortside billetter. I tillegg koster det 100 kroner for barn, studenter og honnør på hele stadion (herlig!).
Sier vi at en A4-familie med to voksne og to barn da skal på kamp så koster det altså 800kr eller 600kr avhengig av hvor på stadion man sitter. I tillegg skal kidsa sikkert ha litt pølse og brus, men det tar vi ikke med i dette regnestykket.
– Ikke for dyre billetter
For å skaffe oss litt mer innsikt i hvordan alt dette fungerer så tok vi kontakt med klubben og arrangementsansvarlig Anita Alexandersen.
Har klubben gjort undersøkelser som viser at dagens prispunkt for billetter er det riktige?
– Ingen undersøkelser viser at folk syntes det er for dyrt å gå på våre kamper. Du får kjøpt voksen billett fra 200-300 kroner. Barn koster 100 kroner over hele stadion. Derimot har vi bestemt oss fra 2014 at vi må lage permanent familie tribune, hvor du kan komme med 2 voksne og inntil 3 barn for en hyggelig pris.
Hvordan er avtalen med Ullevaal stadion i dag? Betaler vi per sete, per tribuneseksjon eller for hele stadion?
– Vi har en grunnleie, videre får vi en seteleie pris når vi passerer et x antall tilskuere inne, svarer Anita.
Hvem står for kiosksalget på Ullevaal idag? Tidligere var jo dette Lyn Bredde.
– Det er Arena Salg eid av NFF, med dugnadshjelp fra Lyn ut året. Deretter er Lyn ute. VIF får en andel av salget pr kamp.
Er klubben fornøyd med utviklingen på tilskuersiden?
– Dette er vi absolutt ikke fornøyd med, og trenden er dessverre slik på de fleste av TL arenaene samt landslaget, og engasjementet rundt fotballen er lavere enn på mange år. De som har lykkes tidvis i 2013, er de lagene med gode sportslige resultater, noe vi mener er en helt avgjørende faktor. At det i tillegg har vært «uro» rundt våre kamper, er med på ytterligere å fjerne folks engasjement og ønske til å gå på kamper. Flytting av kamper og lite forutsigbarhet, er også noe vi opplever som en vesentlig faktor i dette.
Hva er riktig billettpris?
Vi regner med at det er cirka 5000 solgte sesongkort på Ullevaal. For sesongkort på bredden har vi betalt 1913kr eller 2013kr avhengig av hvor raskt ute man var med å kjøpe. Vi tar utgangspunkt i at alle har kjøpt sesongkort til 1913kr, noe som gir en snittpris på 128kr hvis man er på alle 15 hjemmekampene. Totalt gir dette litt over 9,5 millioner kroner i kassa til klubben.
For å regne på hva et riktig prispunkt på en Vålerenga-kamp skal være må vi finne et utgangspunkt. Vi har valgt å se på Vålerenga-Lillestrøm. I år var det 12.200 solgte billetter, i 2012 12.075, i 2011 var det 20.012 og i 2010 17.086. Med andre ord: De to siste årene har vært ganske begredelige. Her må vi også huske å trekke ut 5.000 sesongkort, men vi får et snitt på 10.343 tilskuere uten sesongkort.
Så kan vi da se på prispunktet man har satt på kampene. Regner vi med at de 10.343 tilskuerne betaler en snittpris på 225kr så betyr det 2,3 millioner inn med dagens billettpriser.
Med likt antall tilskuere på kamp og en snittpris på 150 kroner per billett så vil klubben dra inn 1,5 millioner, altså et tap på 0,8 millioner kroner. Hadde snittprisen vært 100 kroner så hadde man fått inn 1 million kroner, noe som ville gitt et tap på 1,3 millioner.
Men så kommer vi til det som virkelig er spennende når man sitter og synser på denne måten. Hvor mange ekstra tilskuere vil dukke opp med en lavere pris? VPN gjetter på at det ville dukket opp 7.000 ekstra hvis alle voksne billetter kostet 150 kroner. Da får vi et litt annet regnestykke. Med 17.000 solgte enkeltbilletter vil man dra inn 2,5 millioner, altså 200.000 kroner mer enn man gjør med dagens billettpriser.
Sier vi at billettene hadde kostet 100 kroner per stykk så ville man dratt inn 1,7 millioner kroner, altså et tap på 600.000 kroner i forhold til dagens priser. 100 kroner er altså et for lavt prispunkt for billetter så lenge det ikke kommer mer enn 7000 ekstra på kamp.
Derfor velger vi å holde oss til det første regnestykket med en pris på 150 kroner per billett og 7.000 ekstra tilskuere. Da vil klubben altså dra inn 200.000 kroner ekstra i billetter. Hvor mye ekstra folk vil bruke i kiosken og på supportereffekter lar vi være en annen sak, men noe ekstra vil også komme her. Vi skal innrømme at Lillestrøm-kampen er litt spesiell. Vi har heller ikke tatt hensyn til gratis sponsorbilletter osv slik at det skal litt mer oversiktlig.
7.000 ekstra tilskuere vil gi et bedre trøkk og en mye bedre ramme til kampen. Så kan man jo spørre seg hvor mye en tilskuer ekstra er verdt for klubben. For oss supportere så vil det jo være klart at så mange ekstra på kamp er verdt en god del penger. Klubben tenker kanskje litt annerledes, men at flere på kamp også bør bety en del i forhold til sponsorer og spillere er helt klart.
Hva nå?
Så langt etter 13 hjemmekamper har vi et snitt på 10.202 tilskuere, eller solgte billetter som vi sier. Høyest tilskuertall var det mot Rosenborg med 13.609. Hva som faktisk er innenfor portene er en annen sak, mot Odd nå sist vil vi tippe at det var rundt 4500 tilskuere innenfor portene. Det er svakt, jævlig svakt.
Så er vår lille utfordring til klubben denne: Våre to siste hjemmekamper er mot Haugesund og Sandnes Ulf. Tørr dere å lage en folkefest på slutten av sesongen ved å kutte prisene? Eller skal vi avslutte sesongen og 100-års jubileet med to kamper hvor det mest sannsynlig vil være under 10.000 tilskuere?
Bare en liten detalj: Start senket prisene forrige helg. Tromsø gjorde det samme sist helg.
(Antar teksten er skrevet forrige uke)
Du glemmer jo kostnader her. Regner med at klubben regner på bunnlinje og ikke topplinje som du gjør i dette tilfelle.
Det er derfor vi har spurt klubben hvordan de betaler leie til Ullevaal stadion. Som du ser så betaler de seteleie etter at et x-antall tilskuere er passert.
Ved flere tilskuere vil man også trenge flere vakter osv, men man vil dra inn ekstra på kiosksalg. Et interessant spørsmål er selvfølgelig hvor mye koster det klubben per tilskuer. Denne varierer selvfølgelig fra kamp til kamp i forhold til hvor mange som kjøper billett. Kostnadene Vålerenga har for å arrangere kamper er mest sannsynlig et fast beløp enten det er 10 eller 20 tusen tilskuere, variasjonen kommer nok heller i forhold til sikkerhet hvor man trenger langt flere vakter mot Lillestrøm enn mot Sogndal.
Her har vi valgt å se på kun billettinntekter for å holde det så ryddig som mulig i en artikkel.
Stemmer det Marius. Har lagt inn en liten setning om Tromsø også. 🙂
Men jeg vil jo anta at kostanden er statisk, utover det som koster ekstra pr. sete. Og jeg vil ikke anta at vært sete koster kr. 150, for isåfall har de gjort en jævlig dårlig avtale. Med andre ord, kostandene vil ikke bli noe særlig større, og ihvertfall ikke øke likt med økningen av tilskuere. Dette må være i klubbens beste, og det er vel derfor vi holder på med dette vel. Ikke for at noen skal få leke butikk……
Kostnaden er nok ikke statisk ettersom de har en grunnleie, og deretter en seteleie når de passerer x antall tilskuere. Hvilket antall x er hadde vært interssant å vite. I tillegg kommer det andre elementer, som vakter/sikkerhet for eks, som også øker jo flere tilskuere som kommer. Du må også regne inn ekstra reklamekampanjer for å fortelle om den nye prisen, men det kan muligens kombineres med allerede planlagte kampanjer.
Hva som er break-even har jeg ingen anelse om, men tipper den er langt over 50 kroner per billett, og sikkert mellom 100 til 150 kroner. Men hadde vært gøy med 15000 + på de siste to kampene, så er med på oppfordringen om å senke prisene, selv om det ikke for innvikning for oss sesongkorthavere.
7000 ekstra tilskuere ved å sette ned 75 kroner er jo direkte høl i hue. Som du selv sier; synser og gjetter…og direkte ukvalifisert sådann…