Det kostet 100 kroner å se Vålerenga spille seriekamp mot Haugesund lørdag. 7940 tilskuere var registrert på kampen, men det reelle tallet var mye lavere. Gir folk blaffen?
Vålerenga har i år et snitt på 10.041 tilskuere på hjemmekamper – fjerde best i Tippeligaen. Rosenborg, Brann og Viking er foran oss. Denne dagboka synes nesten det er mer bekymringsverdig at 13.609 tilskuere var det høyeste antallet tilskuere til stede på Ullevaal stadion, og at vi ikke klarte å dra flere enn 9.338 tilskuere på 16. mai hjemme mot Tromsø.
Støtt gutta
Vålerenga Fotball tok et bra initiativ tre serierunder før slutt:
Vålerenga ønsker å tilby sterkt rabatterte priser på billettene til de to siste hjemmekampene mot Haugesund og Sandnes Ulf. Alle billetter vil koste kun 100 kr. Denne prisen gjelder på hele stadion foruten Vestbredden. Medlemmer i Klanen kan kjøpe ekstra billetter til denne tribunedelen ved fremvisning av sesongkort.
Vi gir også en ekstra rabatt for alle lag som ønsker å komme på kamp. For bare 1000 kr. får dere ta med dere opptil 15 personer. Bestilling av billetter gjør du ved å sende en e-post til billett@vif.no.
Det var tross alt litt å spille om foran Haugesund-kampen, og Vålerenga kan fortsatt rykke ned, selv om sjansen er liten. Så betyr dette at tiltaket ikke virker?
Feilslått tiltak?
Ja, det er denne dagbokistens første påstand. Det er nok av penger i Oslo, om billetten koster 100 eller 200 kroner er et fett for folk, som åpenbart går på Vålerenga-kamp av andre grunner enn prisen på billetten.
Men vi i VPN er ikke alltid enige med oss selv, og vi hører innvendingene: Det kan jo være litt lett å si at dette ikke hadde effekt. For det første er det jo lite å spille for, og Haugesund er ikke verdens kuleste motstander. Dernest, og mer viktig: Vi vet ikke hvor mange FÆRRE det hadde vært om prisene hadde vært normale. Og her kommer innvendingen: I stedet for nå å fastslå at det ikke nytter å sette ned prisene, bør denne kampanjen prøves igjen på et tidligere tidspunkt i sesongen.
Og plutselig husker dagboka en gammel siviloppgave om merkevarebygging i norsk fotball, og i den var kilden markedssjefen i Molde. De hadde kjørt et stunt der de betalte ferge som gikk mellom noen enda mindre steder og Molde. Det fungerte ikke i form av flere tilskuere, og konklusjonen ble at det ikke fungerte. Dette da uten noen form for analyse eller diskusjon i etterkant. Det var et stunt de prøvde en gang og de satte to streker under svaret etter den ene gangen.
Så dagboka oppfordrer til ikke å ta forhastede konklusjoner.
Lever for å drite
Så tar Dagboka med et lite hjertesukk om situasjonen fra en fyr vi har respekt for. Ta det som et tegn på kjærlighet:
Problemet med Vålerenga er at det er en vare det er jævlig vanskelig å selge om dagen. Jeg dro ikke på kampen, og jeg hadde ikke dratt om jeg hadde fått 1000 spenn for å se den. Jeg tviler på at jeg er alene om å bortprioritere Vålerenga Fotball. Jeg tror det store flertallet er drittlei all kukinga, alt amatørskapet, spillere som ser ut som de driter i klubben osv. Folk så hvor det var på vei for noen år siden. Knallsterk juniorstall med 10-12 egenproduserte på diverse landslag, godt spill, positivitet, optimisme, et lag du er stolt av osv.
Dagens Vålerengalag representerer intet av dette. De representerer det motsatte.
Vi er i ferd med å bli Lillestrøm. En klubb som lever for å drite. Intet mer.
Vålerenga i dag
Kjøp en andel i ekspertbongen og gå på lunsjtrav på Bjerke.