Vi har vært der før, men historien lærer ingen av så nå er vi der igjen. Vålerenga er rakafant og det er opp til oss supportere å få klubben opp av den økonomiske hengemyra.
Vålerenga står uten hovedsponsor for andre året på rad og penga har nærmest evakuert kontoene på Valle med nedskjæringer, budsjettkutt og reduksjon i aktiviteter som resultat. I slutten av mars ble det og kjent at alt som kan pantsettes er pantsatt for å være likvide så man kan betale sine løpende utgifter.
I kjølvannet av dette har supporterne, ledet av Klanen, kastet seg rundt med mål for øyet å sope inn kapital til klubben. Målet er å få inn 5 000 000 skinnende kroner så man kan bestemme hva som skal stå foran på drakta.
Dette er ikke nytt for oss. Rett nok dro HamKam i gang en lignende kampanje i januar hvor målet var at supporterne skulle bli draktsponsor. Kort tid etter kasta Lillestrøm seg på, etterapere som de er. Når Vålerengas supportere nå setter i gang er det med solid erfaring i lomma, dette er faktisk tredje gang vi bedriver kronerulling i stor skala. Før har vi tråkka gatelangs med plastbokser på vår tiggerferd, men de digitale medier har tatt igjen oss også.
Om du er ung er det derfor ingen grunn til å henge med nebbet og tru Vålerenga er redusert til en forsamling rævdiltere. Også når det gjelder innsamling av kontanter for å unngå konkurs var vi først.
Hvordan gi?
På Vi er Vål´enga sin nettside finner du all informasjon. Kort oppsummert skriver du inn navnet ditt, hvor mye du vil gi og om du vil være anonym.
Hvor mye må du gi?
Det oppfordres til at privatpersoner gir tusen kroner mens bedrifter gir femtusen kroner. Vi i VPN veit så alt for godt at økonomien er trang for mange og tenker som så at alle monner drar. Har du en femtilapp til overs er dette mye for deg og vil bli satt stor pris på av klubben.
Hva får du igjen?
Privatpersoner som gir tusenlapp og firmaer som gir femtusen får navnet offentliggjort på Vi er Vå´lengas sider. Om de vil.
Allerede har mange valgt å gi sine hardt inntjente kronasjer, og vi merker oss at også ansatte i klubben, som Anita Alexandersen og daglig leder Stig-Ove Sandnes, har returnert noe av sin utbetalte lønn.
Et par firmaer har og levert fra seg femtusen kroner. Dette er altså en gylden mulighet for deg som driver et lite foretak som genererer omsetning å bli Vålerengas hovedsponsor. Om du driver et rørleggerfirma, et eksklusivt matutsalg, café eller godstransport har du altså sjansen til å være med på noe som er større en deg sjæl.
Hva skal stå på drakta?
Foreløpig veit ingen helt hva som skal stå på drakta. Flere forslag til både budskap og design virrer der ute i den digitale verden, men dette er det de som har betalt som skal bestemme. De privatpersoner som legger tusenlapp i potten, og de firmaene som klasker til med fem nystrøkne tusenlapper, skal samles og bli enige.
Klarer vi å samle oss selv og penger nok til å bli hovedsponsorer?
Er Vålerenga fremdeles elsket og hatet, eller er vi bare hatet?
En kommentar til «Elsket og hatet, eller bare hatet?»