Det er fredag den trettende, ulykkesdagen. Vi håper den blir spesielt ulykkelig for dem som rappa noe fra oss for tre dager siden, vi snakker om Norges Fotballforbund. Og så snakker vi om hvor uheldig det er å jukse i klikkekrigen.
NFF – dømmer med den ene hånda og stjeler med den andre
Det skal ikke mye til før Norges Fotballforbund graver i paragrafene og bøtelegger fotballklubbene for det minste lov-og reglementsbrudd, og sånn må det vel også være om vi ikke ønsker anarki. Vi har visse forventninger til lovens håndhevere: Vi går ut fra at de holder sin egen sti ren og strever etter å gå foran med et lovlydig eksempel før de dømmer andre. Dette ser det ikke ut til at Norges Fotballforbund har skjønt, eller kanskje de har skjønt det sånn at om de følger sine egne lover og regler kan de drite i samfunnet sine.
Roger Solheim er informasjonssjef i NFF, han er ansvarlig redaktør og med det har han ansvaret for dumhetene nettredaktør Yngve Haavik måtte finne på å gjøre. Begge er profesjonelle og mottar lønn for arbeidet sitt, og har vel litt snøring på regelverket rundt sin egen virksomhet, men vi begynner å tvile.
Den store skurken i denne lille saken er Yngve Haavik, og for å gjøre en kort sak enda kortere: Han er en tyv ! Uten å spørre har han knabba et bilde som tilhører oss, og brukt det som illustrasjon til en sak han fant på klubbens sider. Deretter oppfordret han leserne til å lese mer, og linket videre til et VPN-intervju. Det siste er jo greit, men han kunne jo for høflighets skyld si at det var publisert av VPN. Bruken av bildet derimot, er et lovbrudd. Ikke verdens største, men det er ikke pent gjort.
Og det viser seg at det egentlig var enda styggere gjort: Han bruker VPNs bilde til å illustrere en artikkel som både overskrift, ingress og intro henviser til Vålerenga Mot Rasisme, uten et ord om at det er fra et intervju VPN har laget. Bildet blir dermed tatt ut fra en lett raljerende sammenheng på VPN og klistra inn som illustrasjon om Vålerenga-hijab, som om hodeplagget allerede var designet og klart for bruk.
Det er også merkelig at en nettredaktør med fotball og fotballklubber som arbeidsfelt blander VPN og Vålerenga Fotball (som er VMR sitt talerør), og svært betenkelig hvor lettvint han forholder seg til kopirettigheter. Kanskje han er blind eller har så vondt i fingra at han ikke klarer å scrolle ned til venstre hjørne både på forsida og under alle publiseringene våre der vi skriver:
Copyright © Vålerenga På Nett 1996-2008
Denne tjenesten lages av en gjeng ildsjeler som brenner for klubben. Selv om vi er fotballsupportere er vi ikke dumme. Refererer du noe av innholdet, oppgir du oss som kilde.
VPN har omadressert det nevnte hijabintervjuet så det ikke lenger er synlig på forbundets sider, men bildet og vif-fotballs første sak om Vålerengahijaben ligger på NFF-sidene, så sant ikke nettredaktør Haavik har vært så redelig at han har fjernet det i løpet av natta. For når det gjelder Vålerengahijaben bør han våkne opp og oppdatere saken, eller er forbundets mann likeglad med at nettstedet hans, fotball.no, feilinformerer?
Det eneste formildende ved Yngve Haaviks nasking, er at han er så slu at han tolker copyright-infoen vår som om vi har gitt faen i å ha © etter 2008.
I krig og kjærlighet er alt tillatt selv om det er dumt
Kampen om mediemillionene er bare i startfasen, men vi kjenner allerede utfallet. Det er de tre store som pigger av gårde med toppgevinsten etter sesongslutt. Rosenborg tar gull, Vålerenga og Brann kniver om sølvet. Røkla får smulene som blir til overs. Vålerenga skjerpa seg i uke 6 når det gjaldt unike brukere, men inneværende uke ser ikke så hyggelig ut sier vår spion til VPN (Visninger På Nett). Vi får trøste oss med at klubben vår er suverene på sidevisninger hittil i år. VPN mener å skjønne at det betyr at VIF-fotball har langt bedre innhold enn det RBK og Brann produserer, og det er nettopp det Norsk Toppfotball vil stimulere til med pengesekken sin. Detaljerte resultater finner du på Fotballisten. Dessverre utsettes lista for unaturlig brukerpåvirkning av nettrafikken (sidevisninger), For mer informasjon om dette, anbefaler vi å lese informasjon fra TNS-gallup her, hvor det finnes noen viktige poenger for dem som i vanvare prøver å hjelpe til:
– Pengene klubbene kan motta fra den digitale mediepotten på grunnlag av et høyt antall sidevisninger, kan vise seg å være mindre enn det klubbene selv kan tjene på å tilby annonseplasseringer på nettstedene sine.
– Automatisk oppdatering av sidene vil ødelegge for alle klubbene. Annonsører og annonsekjøpere kan dermed ikke anse sidevisningene som relevante informasjon når de planlegger annonsekampanjer.
TNS Gallup har flere metoder for å undersøke om nettstedene har blitt utsatt for unaturlig påvirkning av sidevisningene. En slik undersøkelse gjennomført på nettstedene til Toppklubben viste at 16 registrerte brukere genererte 25.000 sidevisninger på én dag.
Hjemmeleksa til mandag er å finne ut hva som menes med Toppklubben.
Vålerenga i dag
Hold senga. Ingen grunn til å gå ut for å bli overkjørt av svarte katter når du krysser veien eller å få en stige i hodet når du lar være. Ja, du veit hvilken dag det er i dag?
Vålerenga i morgen
Da holder du affal senga! Ja, du veit vel hvilken dag dét er?
Vålerenga søndag
Da er det kamp igjen!