Vi myser allerede mot neste kamp. Og nettsider. Og TV-tall. Og sjekking. Seriøst, mann, vi hadde litt tynt materiale til denne dagboka, men du har vel fem minutter til overs før du henter en bolle?
Neste kamp – IK Start
Den kryper nærmere, kampen der Vålerenga igjen får en sjanse til å reise kjerringa.
Hva betyr det forresten? Vel, etter det Dagboka erfarer etter å ha surra litt rundt på youporn: utrykket er fra skihopping. I gamle dager ble det kalt for å «lage ei kjerring» når man falt i skihopp. Å «reise kjerringa» betyr å rette opp skaden, i dette tilfellet ved å følge opp med en vellykket landing i neste hopp. Og du trodde du ikke kunne lære noe av å lese Dagboka?
Vel, det er jo perfekt. For det er nettopp det Vålerenga må gjøre. I vårt tilfelle må vi komme riktig ut fra hoppkanten. Og det er ikke så lett å være oss, fordi for samtlige bønder i Norge er det ekstra motivasjon å møte nettopp hovedstadsklubben med de breiale supporterne. På Start sine nettsider oppfordres selvfølgelig supporterne om å strømme til stadion, det er jo Vålerenga som kommer. Og Coop Obs skal sende «kundene» på kamp. Det kunne vi jo ledd av hadde det ikke vært for at vi har lang historie for sponsa billetter på stadion. Noe som først ble synlig da man måtte begynne å rapportere solgte billetter til kampene.
Vi driter strengt tatt i alt det bedehusknugerne driver med, selv om vi er fascinert av historien med predikanten, eselet, stangselleriet og mixmasteren.
Vi vet at Fellah er tilbake, at Mos er bedre og at spillerne grusa Frigg. På en måte. Vi regner med at Vålerenga, i alle fall tilsynelatende, spiller fotball i kampens første 15 minutter, da skal det vel være mulig at vi kan ta poeng også.
Og mens vi snakker om nettsider
Siden vi i VPN i embeds medfør er nødt til å sjekke oppkastet på andre klubbers nettsider får vi jo lest de andre klubbenes nettsider (!). Og da blir det ganske påfallende med de like nettsidene alle har. Forskjellen ligger i tekst, farger og bilder, ellers er nettsidene like. Samme gjelder de fantastiske nye appene.
Som vi forstår har dette noe med medieavtalen å gjøre. At man må ha det samme. Hvorfor det er ment som en god idé, og hvem det er en god idé for, vet ikke denne Dagboka.
Men vi er overbevist om at både vi og de andre klubbene mister noe på det. En hjemmeside er et personlig uttrykk for hva en klubb står for. At logoen er der og at bakgrunnsbildet er noe annet enn hos de andre, gir ikke nok. Hva som fremheves og det at man nettopp er distinkt annerledes enn de andre, er noe som skaper identitet og profil. Sånn som det er nå ser det ut som alle klubbene er med i samme bedriftsforening, men bare forskjellige avdelinger. Ganske sterilt også.
Men det er kanskje sånn man vil at norsk fotball skal fremstå?
Fotball og TV
Apropos norsk fotball. Fagbladet «Kampanje» har en fin kommentar om seertallene for fotballen som det har vært litt (forståelig) støy om.
Ingen burde være sjokka over at det er få som ser på betal-TV. Det vi derimot bør spørre oss om er:
Visste fotballens beslutningstakere at det ville bli få som så på?
Svaret er nok ja. Spørsmålet da blir hvem som ble lurt mens norsk fotball fortsetter sin spiral nedover.
Forøvrig kan vi melde…
- Sjekk testiklene dine om du er mann
- Sjekk brystene om du er kvinne
- Om dere er på samme sted kan dere jo hjelpe hverandre, alltid fint med en second opinion.
Vålerenga i dag
Vente på neste kamp. Beføl ting og tang.