Ikke bare er det motgang på banen, nå virker det som det er dårlig kommunikasjon mellom Klan og klubb også. VPN tok en prat med Kjellsen om billettfordelingen på bortekamper og kommunikasjon mellom Klanen og klubben.
Det var før kampen mot Odd/Grenland og VPN fikk en kjapp prat med Klanens talsmann, Kjellsen, for å høre hvorfor salget av billetter til bortekamper ikke selges utenfor stadion og bakgrunnen bak delinga av den tribuneseksjonen Klanen får tildelt når vi er på tur.
– Klubben som selger billetter har ansvaret for de tilskuerne som kjøper disse billettene. Med andre ord har VIF et ansvar for enhver som kjøper billetter på vår kvote. For å unngå å sitte igjen med ansvaret for en håndfull personer klubben nekter adgang til fotballkamper har man besluttet ikke å selge vår kvote billetter fra andre steder enn Sjappa. Arrangørklubben derimot ønsker å selge så mange billetter som mulig og salget avsluttes derfor tidsnok til at de gjenværende billettene kan selges i regi av arrangørklubben som da også får ansvaret for tilskuerne som de har solgt billetter til. Når dette er til samme tribune VIF har solgt billetter til blir tribuna delt av franske gjerder slik at man har kontroll på ”sine” gjester forteller Kjellsen og fortsetter:
– Dette er et tiltak sikkerhetsansvarlig Ulseth har satt i verk uten å drøfte med Klanen på forhånd. Vi forsøker å få et møte med klubbens ledelse for å finne en løsning som også ivaretar supporternes interesser uten positivt svar foreløpig.
Hvorfor er dette en viktig sak for Klanen?
– En av Klanens viktigste jobber, kall det gjerne kjernevirksomhet, er å legge til rette for at det er enkelt og mulig å følge VIF på borteturer i fortball, ishockey og etter hvert kanskje håndball. Det skal være trygt, forutsigbart, en naturlig del av livet som klansmedlem og ikke minst jævlig moro (uansett resultat…). Rammene for hvordan vi kan bistå våre medlemmer på best mulig vis er noe vi gjerne vil være med på å lage. Med all beskjedenhet vil jeg også påstå at vi, etter en del tiår på veien, besitter en viss erfaring og kompetanse på området avslutter Klanens talsmann.
Vi takker Kjellsen for praten
Sett utenfra virker det som om kommunikasjonen mellom Klanen og klubben må forbedres og at det bør skje fort. Åpen og klar dialog er viktigere enn noen gang når vi opplever sportslig motgang. Uro og missnøye som bunner i forbannelse over trenere, spillere og resultat forplanter seg fort til resten av klubben dersom ikke klubben er flink til å forankre avgjørelser knyttet opp mot supportere og tribuneliv, hos nettopp supporterne.
Det er lett å snakke om vålerengafamilien, om sjela i klubben og hvor fantastiske supportere Klanen er i festtaler, noe helt annet er det når det kreves noe tilbake. Det er viktig at både klubben og supporterne spør seg, hva er det egentlig Vålerenga gjør for meg? På samme måte som det for oss supportere jevnlig bør dukke opp et spørsmål om hva jeg gjør for klubben min.Tar man hverandre for gitt, skaper man fort avstand og mangel på engasjement. Vi vasser ikke i folk som vil på kamp, folk som vil bidra på tribunen, rett og slett folk som bryr seg og da er det viktig å vise at man bryr seg om de som kommer.
Eddie Murphy hadde et herlig standupshow ”Raw” for noen år tilbake, hvor et av numrene het ”What have you done for me lately?”, spørsmålet er adekvat også i fotballen. Hva er det egentlig klubbene, og Vålerenga, mener er klubbens rolle i forhold til supporterne. Hva vil klubbene, og Vålerenga spesielt, gjøre for å bedre supporternes opplevelser rundt klubbene og kampene?
Vi lover å følge opp og vil intervjue sentrale skikkelser rundt dette temaet fremover.