Klubbkassa er tom. Vålerenga følger Frigg, Skeid og Lyn og forsvinner fra norsk toppfotball om ikke noe dramatisk positivt skjer på pengefronten. I dag klarer klubben så vidt å betale lønninger. 15 millioner må trylles fram.
Daglig leder Stig Ove Sandnes tar bladet fra (og Dagbladet til) munnen og skildrer den katastrofale situasjonen klubben er i. Dagens papirutgave av Dagbla’ tar for seg krisa som er langt verre enn antatt, og remser opp:
- Billettinntekter halvert på fire år (fra 17 til snaut 9 mill)
- Reklame-og sponsorinntekter ned 30 mill i samme periode (fra 68 til godt under 40 mill)
- Mangler 15 mill for å komme rundt tross lønnskutt, oppsigelser og andre kostnadskutt for til sammen 20 mill og tross Trøims redningsaksjon på 13 mill før jul i fjor
- Mangler likviditet. Veit ikke om klubben klarer å drifte skuta fra dag til dag
Vålerenga holder informasjonsmøte om krisa i kantina på Vallhall i kveld klokka 19-20. Les mer om åpent møte her
Det brenner. Ta del i slokkinga du også. Gi det du klarer her:
Det er vi som er Vål’enga
Glem draktreklame
Vålerenga er ikke aleine om å mangle hovedsponsor som pryder eller ødelegger drakta. Økonomiprofessor Tor W. Andreassen sier til NRK i dag at bedrifter er i dag tvilende til effekten de får av å investere i draktreklame og spår derfor slutten på den tradisjonelle reklamen på trøya.
– Fotballklubbene må derfor kunne dokumentere effekten, men det evner de ikke i tilstrekkelig grad å gjøre i dag, sier Andreassen til NRK.no.
Eksperten mener veien å gå er å se til amerikansk idrett og utvikle salget av spillerprodukter. – Ikke bare skjerf og drakter, men alt fra mugger til blyanter, penaler, jojoer og hva enn det er. Der ligger det et fantastisk inntektspotensiale, mener økonomiprofessoren.
Jojo. Av med trøya, fram med mugga, hilsen alle etc… etc…
Vålerenga i dag
Meld fra hvor du går og si fra til elin@vif.no om du kommer, så veit hun hvor mange hun skal dekke på til. Da vanker det nok en kaffeskvett og noe attåt, skal du se, men ta med penger for sikkerhets skyld.
Professor som ikke vet hva han prater om, sponsorene betaler jo ikke 10 millioner for drakta. Det er for å være den største partneren til klubben, med alt det andre det også innebærer. Og ærlig talt, er det noen klubber i Norge som IKKE har satset på mugger, penner og jojoer? Alle har det, hvor er inntektene?
Problemet med alt juggelet Sjappa selger er at det er nettop det – juggel. Du ser ut som en klovn dersom du går kledd i det meste «klesdesignerne» der har hostet (kastet?) opp.
Kjøpte en gang en tannbørste med VIF-motiv der. Sett bort i fra at tannbørsten var stygg og at innpakningen var så amatørmessig at det så ut som jeg hadde kjøpt den på et marked i Uganda, så var det et menneskehår (håper jeg) på børstehodet. Trenger vel ikke å poengtere at tannbørsten gikk rett i søpla? Hvorfor samarbeidet de ikke med Jordan slik andre klubber har gjort?
Nøklene de selger er, som mye annet, spammet hensynsløst med VIF-logoen.
Det meste annet, med få unntak, er i samme farge som drakten. Det er unntakene som er pene nok til å bruke utenfor Jordal/Ullevaal.
Men Vålengabrødet var ihvertfall godt da …