Torsdag er ikke det samme som lørdag. Greit å vite all den tid man faktisk har en jobb å passe. Etter tidenes forsovelse, kommer Dagboka seint. Sånn erre noen ganger.
PUCK
Det er landslagspause i Get-ligaen. Vålerenga har sendt avgårde en iskriger til landslagets 4-nasjonsturnering. Vi snakker selvfølgelig om den levende veggen Steffen Søberg. Martin Laumann Ylven har meldt forfall til turneringa pga noe ryggtrøbbel. Noe som vi synes er helt greit. Det er kult å ha Laumann Ylven på landslaget med det er mye kulere å ha Tarzan frisk og klar til inn mot sluttspillet. Vi liker således svært godt at han passer på seg sjæl.
Første kamp i den 4-nasjonsturneringa spilles i dag kl 16.30. Da er det Frankrike som møtes til face off.
Hva skal stadion hete?
Vi leser på Klansforumet at klubben indirekte, men dog ikke så subtilt, gir supporterne skylda for at det er vanskelig å selge navnet på stadion. En klubbmedarbeider skriver følgende:
«...Den fremste grunnen til at bedrifter sier nei til å kjøpe stadionnavnet/tribunenavn er nettopp det du sier her; at supporterne ikke vil bruke det navnet. Hvorfor skal Norsk Tipping gå inn og sponse en tribune når alle sier dem står på Vestbredden og ikke Oddsen-tribunen? Klubben vil aldri pålegge noen å ikke ha kallenavn osv på stadion/tribunene, men det kan gjøre at klubben går glipp av millioninntekter hvert år som igjen vil redusere kjøpskraften i form av nye spillere mm. Så da blir det jo en avveining hver enkelt må bestemme seg selv hva man ønsker. Klubbens salgsapparat jobber knallhardt med å få solgt både stadionnavn og tribunenavn, og jobben blir ikke enklere om supporterne allerede nå sier at man aldri vil bruke de offisielle navna. Dette er ikke ment som noen moralpreken fra meg, men vil gjerne at hver enkelt tenker litt på hva som er viktigst for seg selv som supporter: Sitt eget kallenavn eller penger til klubben. Å få begge deler kan være vanskelig å få til.»
La oss si en ting: Klubben kan ikke, i fult alvor, forvente at supportere skal gå rundt og si for eksempel zalando.no-tribunen o.l. Dette kan de ikke forvente fordi de ikke kan selge inn at alle supporterne skal bruke navnet. Det de derimot kan selge er det offisielle navnet. Det navnet som brukes av klubben, det navnet som står på billetter og annen profilering, det navnet som nevnes i mediene osv. Klubben kan ikke styre hvilke navn folk bruker om en tribune når de sitter på Bohemen eller i kantinen på jobb.
La oss gjøre en ting klinkende klart: Det har en verdi at en supportermasse har såpass med kjærlighet for noe at de gir det egne navn. Det styrker kulturen. Det skaper samhold. Det faktum er også salgbart.
Vi tror at dersom sponsor og klubb kommer opp med et godt navn så vil det navnet bli omfavna. Dette handler egentlig ikke bare om å «selge» stadion navnet. Det handler egentlig om å finne den riktige sponsoren. Det er en sjukt stor jobb. Det er en kjensgjerning at dårlig sponsing blir dårlig uansett. Å utelukkende peke på supportera fordi vi feks ikke sier «Oddsen-tribunen» er defensivt. Vi synes det er på sin plass å spørre seg om klubben kanskje kan være flinkere til å bruke supporter kulturen og tradisjonen i det salget. De veit jo at vi funker sånn at vi lager egne navn etc. Det er en del av kulturen, en del av det som gjør Vålerenga til Vålerenga og Vålerenga supportere til Vålerenga supportere. Og finner man en sponsor som skjønner den dynamikken så har man funnet gull. La oss, helt hypotetisk, si at klubben feks gjør en avtale med en mineralvannsprodusent som har blå flasker på noen av produkta sine. Vi tror seriøst at det da hadde funka både for dem og supportera med feks en supporttribune som blir kalt for «store blå» i stedet for «store stå». Dere skjønner tegninga.
Men den jobben med å finne de sponsorene som omfavner dette må gjøres. Det er ikke bare klubben og stadion som er med på brandinga av sponsorene til Vålerenga….supporterne er også en del av den pakka. Da er det lettere komisk at klubben ikke ser potensiale i dette, men i stedet kommer med pekefingeren og sier ting som; slutt å kall tribunene for andre ting enn de offisielle navnene Dere gjør salgsjobben vanskelig for oss. Det er passivt, små feigt, korttenkt og vil alltid være suboptimalt. Hadde de tenkt litt annerledes så kunne de gjort Vålerenga til et skikkelig morsomt og fargerikt sponsorobjekt. Og ja….kanskje man mister noen hundre tusen sånn i utgangspunktet, men sjansen for å finne riktig sponsor blir større. En sponsor som omfavner ikke bare idretten men også rammen rundt. En sponsor som ser det som en ære å assosieres med klubb og klan. En sponsor som blir værende og et navn som blir brukt.
Vålerenga i dag
Vi rusler forbi Jordal på vei hjem for å se hockey. Det er vemodig å se amfien plukkes fra hverandre bit for bit, men litt fint også.