Velkommen til 2013, året da Vålerenga fyller 100år. Kan det finnes en sesong som er viktigere for deg og meg? Og viktig hvordan da?
Kickoff og 100årsjubileet
Det var kickoff for 100årsjubileet på Jordal lørdag som var, fulgt opp av hockeyklassikeren Vålerenga vs Horhamar. VPN sendte sin kjekkeste mann (særlig) og mine bekymringer ble gjort til skamme. Ikke fordi han fikk draget på noen så vidt jeg vet, men fordi arrangementet var ganske så ok. Du finner hele rapporten her.
Men Dagboka koster på seg følgende utdrag:
I det siste har det gjort vondt når Vålerenga inviterer til kalas. Det sportslige har kommet i skyggen av en lokal kolonialforretning eller noe annet fjas. Klapp på skulderen til Anita Alexandersen (arrangementansvarlig Vålerenga fotball) og Jan Tore Kjær (direktør Vålerenga ishockey) for en kveld som ikke handlet om artister, prester, talere eller bæreposer. Den handlet om Vålerenga og kampen mot Storhamar.
Kampen vant Vålerenga seffern. Noe annet ville jo vært en smule pinlig.
Sesongen som kommer og året som er i gang er helt spesielt. Og det er ikke slikt at det eneste som er viktig er det sportslige. Det handler om mye mer enn det. Greit at vi alle bør være engasjerte, feire og kjenne vår besøkelsestid, men det viktigste er at et slikt jubileum er en direkte kontakt med Vålerengas historie, identitet og merkevare. Alle verdier som omhandler Vålerenga bør stå ekstra sterkt. Samhold og inkludering for eksempel. Kunnskap og respekt for klubbens sjel.
Rimibowl var ille, men tenk deg det i jubileumsåret? De som forvalter Vålerenga som klubb i dag har et spesielt ansvar for at de tenker godt gjennom hvordan Vålerenga skal feires i år. Med et slikt jubileum vil det nødvendigvis være en del oppmerksomhet rundt Vålerenga. Da kan bygge og synliggjøre Vålerengas merkevare og verdier mer enn i et vanlig år. Akkurat hva man da skal kommunisere er i alle fall jeg svært spent på.
I denne dagbokskribentens øyne, øre og relativt store nese burde Vålerenga slutte med utvanningen av det som var det særegne med klubben. Man bygger ikke en merkevare og identitet ved å si at alle skal være med. Man bygger den slik Vålerenga alltid gjorde før: ved å fortelle hvor spesiell og verdifull klubben var. Da VIL alle være en del av det, slik som det ble i 97.
På tide å vende tilbake til røttene, Vålerenga. La oss bruke 2013 på en måte som gjør at alle i Norge igjen husker hva Vålerenga er og skal være.
Ny trener?
La oss nå ikke glemme dette helt heller. Men det er jo ikke noe nytt å melde annet enn at det ikke er noe nytt å melde. Vel, bortsett fra at Åge Christensen på Jordal vel hintet om at han håpet på avklaring til uka, dvs denne uka. Ligner ikke Christensen en smule på Rolf Kirkvaag forresten?
Forøvrig kan vi melde at…
… det er reinspikka puteinnhold (les: flaut) å lese om Solbakkens og Bergs fadeser i England.
… det er enda verre å lese far til Gamstens uttalelser om de fadesene. The Gamst Pedersens får Real Housewives of New Jersey til å fremstå som sosialt intelligente kvinner med stor horisont, ikke bare store hyller.
… stjerneskudd er de desidert farligste formene for fyrverkeri, man kan ikke engang holde på den brennbare delen uten å brenne seg.
For en start på nyåret!