Dagboka torsdag 30. juni 2016

Hva får vi vite på kveldens møte om stadion? Hvorfor røyk Vålerengas damer ut av cupen i går? Er det greit at hvem som helst trykker «Vålerenga» på all mulig drit for å selge det? Får klubben tippemidler? Disse spørsmålene, og mange fler stiller vi Dagboka. Får´u svar? Tja, på noe. Vel møtt! Informasjonsmøte om … Fortsett å lese «Dagboka torsdag 30. juni 2016»

Hva får vi vite på kveldens møte om stadion? Hvorfor røyk Vålerengas damer ut av cupen i går? Er det greit at hvem som helst trykker «Vålerenga» på all mulig drit for å selge det? Får klubben tippemidler? Disse spørsmålene, og mange fler stiller vi Dagboka. Får´u svar? Tja, på noe. Vel møtt!

Informasjonsmøte om stadion

I kveld, 18:00 på Scandic Helsfyr Hotell, vil Vålerenga Kultur- og idrettspark informere oss alle om status for stadion. Hvor langt har vi kommet? Er vi i rute? Hva kan vi forvente på kampdag? Hva kan vi forvente utenfor kampdag? Alt dette lurer vi jo på og alt dette får vi svar på.

Etter hva Dagboka har oppfattet virker det som om klubben begynner å få ganske klare tanker om hva slags ramme vi skal få rundt kampene. Vi vil selvsagt ha mat og øl og muligheten for å dasse på stadion hele dagen. Det krever mer enn pizzasjappa vi har på Ullevaal, da trengs det noen ulike typer serveringssteder. Food court er et skikkelig sexy ord vi har lært fra utlandet og det er et ord vi gjerne vil bruke på Valle.

Tribunen skal selvsagt være ledende i Norden og unike i Europa. Vi skal kunne stå uten et sete som gnager på legga våre og vi skal kunne henge opp hva vi vil, hvor vi vil.

Siden dette er ting vi vil ha regner vi med at vi får svar på om vi får det, eller i det minste om det er denne retningen klubben arbeider i.

Tidligere signaler har vært i retning av «det blir i hvertfall pub kampdag». For Dagbokas del får vi ikke akkurat ereksjon. Valle er et turområde for latteslurpende fedre i pappaperm, barnefamilier, ganske mange mødre har sin arbeidsplass her (og fler vil det bli). Ulven, Halse, Ensjø og Kampen sine beboere har alle dette som sitt turområde. På gressbanene er det aktivitet nær sagt hele tiden. Skolen på stadion skal ha 500 elever, og elever i den videregående skolen bruker ufattelige summer på mat og drikke i året. Her er et kundegrunnlag som bør gi mulighet for en trivelig leietaker på stadion.

Alternativt bør Klanen ha dette i bevisstheten når de planlegger sin pub. En sånn løsning med «kanskje vi selger litt tilkjørt pizza nå og da» er nok ikke tilstrekkelig. Puben bør fremstå supportervarm og hardcore kampdag, resten av året bør det pensjonerte ekteparet eller alenepappaen med barnevogn føle seg komfortable med å sette seg ned for en kaffe og bagett.

Vi har også en gyllen sjanse til å melke bortesupporterne. Stort sett er det kjipt for Vålerengasupportere å dra på andre arenaer. Vi blir behandla dårlig med kalde pølser opp i endetarmen. Dette gjør at enkelte synes vi skal ta igjen nå. Kanskje bare tilby borteseksjonen én dass? Kald kaffe til novemberkampen? Eller ikke.

Når Vålerenga er på tur er det som oftest sånn at vi kommer til stadion når kampen starter og er på vei hjem når laga er av banen. Oslo er, heldigvis, anderledes. Mange bortesupportere bor eller oppholder seg i Oslo og Vålerenga bør tilby dem en dagsopplevelse på Valle. Gi dem en unnskyldning til å dra tidlig på kamp ved å gi de digg mat og god drikke. Da får vi tilbake en del av den landbruksstøtta de karrer til seg fra Oslo hvert år.

Disse spørsmålene får vi sikkert svar på i kveld, men kan du ikke komme så streamer Klanens Webradio det hele. Vi er fader så bortskjemte….

Ut av cupen

Vålerenga gikk på trynet
Vålerenga gikk på trynet

I går var vi vitne til en merkelig opplevelse. Vålerengas damer spilte cupkamp mot Trondheims-Ørn. Vålerenga var det meste av kampen førende med greit press. Allikevel virker laget utrolig stressa i defensive situasjoner. Når man presser på blir man nødvendigvis sårbare for kontringer, og dette virket damene lite forberedte på og det virket ganske panisk når laget løp hjem. Veldig synlig var det på en kontring som endte i corner for Trondheims-Ørn. Da var adrenalinet så høyt over øra på damene at det egentlig ikke var klare for en defensiv corner.

Etter at Trondheims-Ørn økte ledelsen til 0-2 var det både sjanser og dobbeltsjanser til Vålerenga, men ingen redusering. Dermed var cupeventyret slutt for denne gang.

Kanskje like greit, med 12 poeng og i bunn av serietabellen er det viktigere å holde fokus på seriekampa. Bruker man sommeren å trene defensive dødballer i mot, avslutninger og å holde hodet kaldt blir høsten bra.

Se flere bilder fra kampen her.

Så nært
Så nært

 Skal alle kunne profittere på Vålerenga?

Noen ser sitt snitt til å trykke «Vålerenga» og «1913» med kjip font på all mulig drit og selge det for ågerpriser til supportere. Nå om dagen kjøres det hardt på facebookgruppa «kjøp og salg av alt innen Vålerenga» med onepice, latsekken og gensere. Dette er ikke saker fra Sjappa og det hele minner mest om et lagersalg fra Europris.

Bak salget står et såkalt «profileringfirma», den type firma som lager den driten du får gratis av ulike butikker når de skal være greie med deg så du kan reklamere for deres sjappe. De bruker ikke Vålerengas logo, den er jo rettighetsbeskytta, det bruker rett og slett bare en vanlig skrifttype.

Overraskende mange kaster seg på og bestiller over en lav sko. Dette er ganske uforståelig, drit er fremdeles drit selv om noen tar en tusj og skriver «Vålerenga» på det. Supportere bør være litt mer kritisk til hva de bruker penga på enn det vi er vitne til her. Selv om kontoen akkurat nå flommer over av skatte- og feriepenger.

Det mest håpløse når supportere velger å bruke penga sine disse tarvelige greiene er at klubben ikke får en drit igjen. Dette er rett og slett en parasittvirksomhet. Handler du fra Sjappa eller Innspurten får klubben spenn. Det gjør de ikke her.

Legg til at primus motor for denne virksomheten også er SoMe-manager for Vålerenga synes denne dagboka at det begynner å bli skikkelig surrete. Noen ville kalle det for å drive det butikk i butikken, men så langt vil vi ikke dra det. SoMe-manager er tross alt ikke et lønnet arbeid. Allikevel forundrer det oss at Vålerenga synes dette er greit?

Noen har undret seg i gruppa for kjøp og salg over hva slags butikk det er som har kommet på banen. Spørsmåla har vært legitime: «Er dette Sjappa?». «Tjener klubben penger?». «Er ikke dette kleine varer?». Svaret var å slette alt som har med dette å gjøre. At folk lurer på hvem de handler fra burde vel være greit?

Denne salgsannonsen ble slettet fordi folk stilte spørsmål
Denne salgsannonsen ble slettet fordi folk stilte spørsmål

Nå viser det seg at også Miniklanen ønsker å bruke denne leverandøren til å produsere sine artikler. Det foregår en avstemning om onepicen skal være med eller uten Miniklanens logo. Vi trodde Miniklanens logo var kopibeskyttet, men den er kanskje ikke det? Vi trodde Miniklanen var klubbens prosjekt, men den er kanskje ikke det?

 

 

 

 

 

 

 

Avstemning, Onepice med eller uten Miniklanens logo?
Avstemning, Onepice med eller uten Miniklanens logo?

I vår enkle verden burde Sjappa vært selvsagt leverandør til Miniklanen, ikke en hvilken som helst tilfeldig profitør.

Her kunne vi laget et simpelt poeng ut av at administrator for «Kjøp og salg», gruppa «For oss som elsker Vålerenga», leder av Miniklanen og fremste promotor for disse bootleg-varene er en og samme person.

Vi skal ikke blåse oss opp og konstatere at dette er ureint trav, men vi forstår godt de som lurer. Mest av alt koker det ned til, for oss, enkle spørsmål:
– Har Frode Veie og Sjappa mista grepet?
– Bør vi supportere være mer kritiske til hva, og av hvem, vi handler fra?
– Er det greit at kreti og pleti har sugerør i lommene våre?
 

 

Dagboka kunne også gjort et nummer ut av at VPN blei kontakta i forbindelse med #ViharRyggenDeres og ble forelagt utkast til gensere med denne teksten samt VPN sin logo og spurt om det var kult. Vi var ikke i ekstase men ga beskjed om at logo ikke var greit. VPN trodde vi blei kontakta av en supporter som driver med dugnadsarbeid i klubben, ikke av en kommersiell aktør som ønsket å profittere på hashtaggen. Nå gikk rett nok noen penger av salget tilbake til TIFO-gruppa etter en runde med spørsmål, men at dette var en brekkstang lurer ikke mange på.

Heldigvis har vi lagt dette bak oss og gjør som sagt ikke noe nummer ut av det.

Vi stiller bare spørsmål.

Vi har penger!

Vålerenga har fått spenn fra Norsk Tipping! Såkalte «spillemidler» er tildelt kunstgressbane med undervarme og flomlys, idrettshus for fotball og idrettshus for kunstisanlegg. Totalen er 10.000.000 kroner (som er 10 mill i dagens kronekurs) og er selvsagt prosjekter tilknyttet Vålerenga stadion.

Woho!

Vålerenga i dag

Kjøp supporterstasjet ditt i Sjappa og kom på kveldens møte på Fyret.

2 kommentarer til «Dagboka torsdag 30. juni 2016»

Legg igjen en kommentar