Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Sinyan er free agent så det er vel ikke unaturlig å forhøre seg der. Han kjenner jo trenerduoen vår også. Dersom Myhre og Bakke mener vi må forsterke oss på stopperplassen er det ikke sikkert han er et super alternativ, men dersom vi trenger flere strenger i forsvaret er han mer enn bra nok.
Svar
(12-11-2024, 11:20 PM)Majorstuen Skreiv: Sinyan er free agent så det er vel ikke unaturlig å forhøre seg der. Han kjenner jo trenerduoen vår også. Dersom Myhre og Bakke mener vi må forsterke oss på stopperplassen er det ikke sikkert han er et super alternativ, men dersom vi trenger flere strenger i forsvaret er han mer enn bra nok.

Ja, han holder vel Eliteserienivå. Og det er vel et spørsmål om hvor mange stoppere vi skal ha. 

Men fyren har spilt lite fotball de siste årene. Fikk mye spilletid i Molde i 2021. Så var det vel ut med skade i mer eller mindre 2 år. Så ble det overgang til Praha, der det heller ikke ble mye spilletid. Også der en del skader. Han spilte fast i Odd da. Nå vet jeg ikke så mye om hans bidrag, men i tiden hans der så ble poengfangsten 6 poeng på de 13 kampene. 

Han ble spådd en bra karriere, men har fått de 3-4 siste årene ødelagt av skader. Har vært i Holmlia og Oppsal, men slo gjennom i LSK. For min del kunne vi like gjerne bare ha beholdt Fasika. Jeg tror ikke Sinyan er noe særlig bedre og noen år i LSK gjør han heller ikke særlig mer fristende.

Så kan vi vel holde døra litt på gløtt. Sinyan er en spiller som kan ta plassen i troppen til Hammer Kjelsen et år, hvis vi velger å gi han et utlån. Men det vi trenger i midtforsvaret er en spiller som tar plassen til en av de to som spilte der i høst. Og den ønskelista topper nok ikke Sheriff Sinyan. 

Tror heller ikke vi er så interessert. Tipper han spiller i OBOS neste sesong. Enten med Odd eller med LSK.
Svar
Fin pod av vpn med Jokke nå. Har hørt den to ganger, men de helt største avsløringene kommer vel ikke.
Jokke avkreftet Brøndby, men ville han sagt noe annet om han var aktuell? 
Alle norske klubber unntatt Bodø må selge, vi kommer til å selge spillere neste år, hvis ikke er det et dårlig tegn.
Jones har størst videresalgsverdi, men vi har ingen bud inne på noen av våre nå. Det hørtes ikke ut som det var null stress å få 50 mill for han akkurat, Illic var et av de største salgene i Europa i fjor vinter så penga sitter ikke så løst som man kanskje skulle tro.
Vi må hente en stopper og en venstre back, vi vil gjerne ha flere venstrebente spillere.
Vi ønsker å forlenge med Hammer Kjelsen, går ikke det vil vi selge han som vi gjorde med Kurd Rønning.
Ofkir kommer tilbake om ikke Ham Kam bruker opsjonen.
Bitiri storspiller i utlandet, så får vi se til sommeren om de bruker opsjonen.
For egen regning legger jeg her til at det vel er sjelden de vi låner ut spillere til bruker opsjonen. Ham Kam sa jo nå at de gjerne ville se om de kunne få ned prisen litt for Ofkir. Vi fikk vel hjem Håkans uten av opsjon ble brukt og mange før han.
Siste eksempel der (som jeg ikke visste før jeg hørte podden) var at Viking hadde opsjon på Storevik, men valgte å ikke å bruke den. Jokke sier at vi derfor har sett litt etter keepere i tillfelle Storevik forsvant og at vi fortsetter å se hva det er mulig å få tak i både i keeper pos og alle andre posisjoner selv om det er i forsvar at vi har størst behov. De som ønsker seg tøffere konkurranse for Sjøeng kan derfor få ønsket sitt oppfylt.  
Vi var svært nærme å signere en forsvarsspiller denne uka, vi var vel omtrent enig med spilleren, men budet ble avvist av klubben og det hørtes ut som han gikk et annet sted. Hvem det var ble ikke sagt. Men Jokke er klar på at vi må ha to forsvarere inn. 
Han sa vel lite om hvordan det ser ut økonomisk, vi har mange caser vi jobber med virker det som og forsvarsspillere er selvsagt høyest på lista.
Svar
(12-12-2024, 11:26 AM)Bohem33 Skreiv: Fin pod av vpn med Jokke nå. Har hørt den to ganger, men de helt største avsløringene kommer vel ikke.
Alle norske klubber unntatt Bodø må selge, vi kommer til å selge spillere neste år, hvis ikke er det et dårlig tegn.
Jones har størst videresalgsverdi, men vi har ingen bud inne på noen av våre nå. Det hørtes ikke ut som det var null stress å få 50 mill for han akkurat, Illic var et av de største salgene i Europa i fjor vinter så penga sitter ikke så løst som man kanskje skulle tro.
Vi må hente en stopper og en venstre back, vi vil gjerne ha flere venstrebente spillere.
Vi ønsker å forlenge med Hammer Kjelsen, går ikke det vil vi selge han som vi gjorde med Kurd Rønning.
For egen regning legger jeg her til at det vel er sjelden de vi låner ut spillere til bruker opsjonen. Ham Kam sa jo nå at de gjerne ville se om de kunne få ned prisen litt for Ofkir. Vi fikk vel hjem Håkans uten av opsjon ble brukt og mange før han.
Siste eksempel der (som jeg ikke visste før jeg hørte podden) var at Viking hadde opsjon på Storevik, men valgte å ikke å bruke den. Jokke sier at vi derfor har sett litt etter keepere i tillfelle Storevik forsvant og at vi fortsetter å se hva det er mulig å få tak i både i keeper pos og alle andre posisjoner selv om det er i forsvar at vi har størst behov. De som ønsker seg tøffere konkurranse for Sjøeng kan derfor få ønsket sitt oppfylt.  
Vi var svært nærme å signere en forsvarsspiller denne uka, vi var vel omtrent enig med spilleren, men budet ble avvist av klubben og det hørtes ut som han gikk et annet sted. Hvem det var ble ikke sagt. Men Jokke er klar på at vi må ha to forsvarere inn. 
Han sa vel lite om hvordan det ser ut økonomisk, vi har mange caser vi jobber med virker det som og forsvarsspillere er selvsagt høyest på lista.

Litt merkelig påstand om Ilic da. I følge Transfermarkt var det 118 overganger i januar 2024 som var dyrere.
Svar
(12-11-2024, 12:58 PM)NilsDN Skreiv:
(12-11-2024, 10:26 AM)mestah Skreiv: Helt uenig i at Sjøvold ikke er 1.lags materiale enda. Syntes han ser veldig bra ut i de få kampene han har fått. Og skal vi beholde han, så må han også få noen muligheter. Og det blir ikke mange innhopp dersom det er 6 spillere foran i køen. 

Poenget er også at jeg syntes troppen vår er ubalansert. Det er veldig god dekning på de plassene, også er det veldig dårlig dekning på andre plasser. Den balansen må bli bedre.

Jeg håper vi først og fremst prioriterer å vinne kamper. Så gir vi unggutta spilletid i den grad det er mulig. Som jeg også sier så kommer Sjøeng til å få spilletid, og han er fortsatt bare 18 da. Blir 19 i mai. Det er vel en spiller som bør ha sin gjennombruddssesong i 2026. Med 1.lags materiale så mener jeg spillere som er gode nok til å starte kamper over tid. Han er god nok til å få spilletid. Men som innbytter og noen sporadiske starter kanskje.

Jeg er også enig i at vi er veldig godt dekket på midtbanen i forhold til forsvar og angrep. Men løsningen må jo være å skaffe seg bedre bredde i de andre lagdelene, ikke å svekke midtbanen.

Venstreback og stopper er nødvedig å få inn. I dag har vi 6 forsvarsspillere og vi bør ha 8 i troppen. Dette er forholdsvis enkelt, det handler om ekstra spillere. Angrepet mener jeg er det som er mest i ubalanse. Her tror jeg en omrokkering er nødvendig.

Av de vi har nå så mener jeg Sjøeng, Hedenstad, Jarl, Kiil Olsen, Jukle, Ambina, Hagen, Bjørdal, Strand, Lange, Riisnæs, Jones, Rijks og Brajanac alle er gode nok til å spille fast på Eliteserienivå. Borch, Sjøvold, Obasi, Thorvaldsen og Hammer Kjelsen er utfordrere. Men vi trenger 3-4 spillere til inn som tilhører den første kategorien. Spillere som Apold Aasen og Usman er det for tidlig å kreve noe fra. Dicko Eng og Bully forventer jeg ingenting fra. Og om vi flytter opp noen andre også, så er det også læregutter. Ofkir og Bitri tviler jeg på at vi ser igjen.

Vi skal selvfølgelig prioritere å vinne kamper. Noe annet er useriøst å hevde. Men vi har nok litt forskjellige tanker om hvordan vi får det til. 

Jeg mener blant annet at Sjøvold er god nok til at han er en ressurs for laget. Så er det selvfølgelig en drøm at man bare kan kjøpe uten å selge, men det var vel også litt av premisset her - at vi trolig må selge før vi kjøper. Og da er det midtbanen jeg mener er best dekket og hvor vi blir minst mulig svekket om vi selger noen.  

Men hvis vi ikke trenger å selge og kan kjøpe alle vi vil, så er selvfølgelig bildet helt annerledes.
Svar
(12-12-2024, 12:50 PM)NilsDN Skreiv:
(12-12-2024, 11:26 AM)Bohem33 Skreiv: Fin pod av vpn med Jokke nå. Har hørt den to ganger, men de helt største avsløringene kommer vel ikke.

Litt merkelig påstand om Ilic da. I følge Transfermarkt var det 118 overganger i januar 2024 som var dyrere.

Det var underlig ja. Han sier: 

Det er august det skjer mest, det er da de fleste klubbene agerer. ...
(om januar sier han) 
Det er det vanskeligste vinduet også, det er ikke lett å selge. 
Illic var vel topp ti i Europa tror jeg av salg. Det er sjukt nok, men sier alt om hvor lite overganger det var. 

VPN Podcast: Sesong 05 Episode 18 Tid: fra 16.16  Stream Vålerenga På Nett | Listen to podcast episodes online for free on SoundCloud

Så til rykter igjen, på et annet diskusjonsforum spekuleres det i om Tobias Anker var spilleren vi nesten fikk kloa i, men som da endte opp i Sirius. 
Dansk stopper og venstre back som utfra det man kan se på transfermarkt virker som en som det hadde vært veldig spennende om kom hit. 

Tydelig at vi ser mye til Danmark i så fall, det siste stemmer jo for så vidt godt både med det jokke sier i podden
Svar
(12-12-2024, 01:22 PM)Bohem33 Skreiv: Det var underlig ja. Han sier: 

(om januar sier han) 
Illic var vel topp ti i Europa tror jeg av salg. Det er sjukt nok, men sier alt om hvor lite overganger det var. 

På den ene siden så er det jo bare en filleting da, en litt sleivete uttalelse i en podcast. På den andre siden så er det jo litt merkelig at en fyr som har dette som yrke går runt og tror at en salgspris på €3,5 millioner eller deromkring er topp 10 i Europa.

Ellers er det vel bra at han kan en del om fotball, for noen økonom er han ikke. Da tenker jeg ikke bare på Ilic-uttalelsen, men mer sånn generelt.

Det poenget Jokke ikke har fått med seg, eller i hvert fall ikke tar opp, er at de spillerne som blir solgt dyrest ut av landet fortsatt er utenlandske. De dyreste norske spillere ut fra norsk serie er billigere enn de dyreste utenlandske som Fofana, Grønbæk, Tengstedt, Faris og så videre. Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller. Han prater jo om at det er mer lønnsomt å utvikle egne, fordi da er det ikke noen videresalgsklausuler og sånt. Men forutsetningen for at det er riktig er jo at norske spillere blir solgt for like mye som utenlandske spillere ut av Norge. Og det tror jeg ikke de gjør.

Ellers liker jeg at han sier de ønsker spillere på vei opp. Det mener jeg er ekstremt viktig og riktig. Det er jo også en internasjonal trend da.

En venstreback og en stopper, helst venstrebeint, trenger man vel ikke å ha UEFA Pro lisens for å skjønne at vi trenger. At Storevik kan være på vei ut for å spille fast, er vel også ganske åpenbart. Han vil vel spille fast og ingen klandrer han for det. Ellers så kommer vel ikke så mye konkret fram. Og det hadde jeg vel heller ikke regna med. Det skulle jo tatt seg ut om han sa at vi ønsket oss en midtbanespiller fordi vi har tenkt å kvitte oss med den og den spilleren.
Svar
(12-12-2024, 02:36 PM)NilsDN Skreiv:
(12-12-2024, 01:22 PM)Bohem33 Skreiv: Det var underlig ja. Han sier: 

(om januar sier han) 

På den ene siden så er det jo bare en filleting da, en litt sleivete uttalelse i en podcast. På den andre siden så er det jo litt merkelig at en fyr som har dette som yrke går runt og tror at en salgspris på €3,5 millioner eller deromkring er topp 10 i Europa.

Ellers er det vel bra at han kan en del om fotball, for noen økonom er han ikke. Da tenker jeg ikke bare på Ilic-uttalelsen, men mer sånn generelt.

Det poenget Jokke ikke har fått med seg, eller i hvert fall ikke tar opp, er at de spillerne som blir solgt dyrest ut av landet fortsatt er utenlandske. De dyreste norske spillere ut fra norsk serie er billigere enn de dyreste utenlandske som Fofana, Grønbæk, Tengstedt, Faris og så videre. Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller. Han prater jo om at det er mer lønnsomt å utvikle egne, fordi da er det ikke noen videresalgsklausuler og sånt. Men forutsetningen for at det er riktig er jo at norske spillere blir solgt for like mye som utenlandske spillere ut av Norge. Og det tror jeg ikke de gjør.

Ellers liker jeg at han sier de ønsker spillere på vei opp. Det mener jeg er ekstremt viktig og riktig. Det er jo også en internasjonal trend da.

En venstreback og en stopper, helst venstrebeint, trenger man vel ikke å ha UEFA Pro lisens for å skjønne at vi trenger. At Storevik kan være på vei ut for å spille fast, er vel også ganske åpenbart. Han vil vel spille fast og ingen klandrer han for det. Ellers så kommer vel ikke så mye konkret fram. Og det hadde jeg vel heller ikke regna med. Det skulle jo tatt seg ut om han sa at vi ønsket oss en midtbanespiller fordi vi har tenkt å kvitte oss med den og den spilleren.

«Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller»

Nå solgte vi jo jatta for rundt 30.000’. Jatta var i mine øyne langt dårligere. I tillegg hadde han 2-3 sesonger med relativt rævva innhopp. Den eneste som hadde troen på han var Fagermo. Dette gjør jo at ilic automatisk måtte koste en del mer.

Det at spillerne som er blitt solgt dyrere ut av Norge henger nok sammen med at de fleste av de hadde gjort det bra i deres respektive klubber som spilte i Europa. Tengstedt spilte vel kanskje ikke i Europa, men han hadde noen år i forkant blitt tangert som et av Danmarks største talenter, og når utviklingen hans plutselig skøyt fart blir han fort sammenlignet med de beste danske spillerne. Han ble vel også tatt ut på landslaget. Hadde vi hatt en spiller som fikk spilletid på Norge skal man ikke se bort ifra at prislappen der også hadde endt opp med 100.000’. Utfordringen vår er at de utenlandske klubbene som viser interesse mest trolig vet at vi er avhengig av å selge, samtidig som rekordsalget vårt før ilic var på 25 eller? 

Du har sagt det så fint. Klubbene verdsetter hver og en spiller til det den spilleren har i verdi for den klubben. Bodø/Glimt solgte Evjen etc ut av Norge for rundt 30-40 om jeg ikke husker feil. Når B/G etter dette faktisk var konkurransedyktige i Europa hadde de plutselig et selling point i forhandlinger med klubbene som viste interesse for spillerne dems. Dette gjør også at Fofana - som var best i Eliteserien blir verdt mer. Samme med tengstedt. At norske klubber kan kreve mer for spillerne sine i dag skal  Bodø/Glimt, Martin Ødegaard, Erling Haaland med et par andre spillere i bakgrunnen ha æren for.
Svar
Det kan sikkert diskuteres om denne posten skal ligge her eller et annet sted. Men VG har en sak om at Glimts gull oppskrift deles med resten av toppklubbene.
Med toppklubb her mener de ikke LSK og de andre i obos, men oss på det øverste nivået.
https://www.vg.no/sport/i/LMmjjV/elitese...kurrentene

Kort oppsummert har Glim hatt tilgang til et dataverktøy som bruker AI til datascouting og som inspirert av Liverpool sterkt vektlegger "On the ball value".
Jeg er litt usikker på om dette er dårlig nytt for de som er best uten ball.

I tillegg holder datasystemet oversikt over klausuler på spillere man har solgt sånn at man husker på å sende ut fakturaer når en spiller når x mål, x landskamper, selges videre eller ande ting man har skrevet i kontrakten at man har krav på penger for.

Ser man på on the ball valuen så er det et par da(h)ler fra tromsø som utmerker seg og som vi kanskje burde ha hentet i hvert fall han høye stopperen fra Bryne. Men det skal vel godt gjøres å hente en spiller de nylig har hentet.

Datascouting bruker vi jo allerede så det skader sikkert ikke å sammenligne dette med det vi har fra før og finne ut om man skal bruke begge systemer for å triangulere eller om vårt eller dette systemet er best.

Noe helt annet, vet noen av dere når kampoppsettet for neste år blir klart og hvordan det lanseres? 
Jeg unngikk alle nyheter om eliteserien før årets sesong, men husker at de noen år tidligere ble laget et program på tv2 som hypa sesongen så mye som mulig da terminlista var klar og gikk igjennom klubbene og kampene. Det er vel rundt juletider en gang at det pleier å komme ut. 
Sesongoppkjøringa er ganske mye morsommere når det er mange sånne saker og programer i media og ikke kun Dagsavisen som vet om at vi finnes.
Svar
(12-12-2024, 11:52 PM)Majorstuen Skreiv: «Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller»

Nå solgte vi jo jatta for rundt 30.000’. Jatta var i mine øyne langt dårligere. I tillegg hadde han 2-3 sesonger med relativt rævva innhopp. Den eneste som hadde troen på han var Fagermo. Dette gjør jo at ilic automatisk måtte koste en del mer.

Det at spillerne som er blitt solgt dyrere ut av Norge henger nok sammen med at de fleste av de hadde gjort det bra i deres respektive klubber som spilte i Europa. Tengstedt spilte vel kanskje ikke i Europa, men han hadde noen år i forkant blitt tangert som et av Danmarks største talenter, og når utviklingen hans plutselig skøyt fart blir han fort sammenlignet med de beste danske spillerne. Han ble vel også tatt ut på landslaget. Hadde vi hatt en spiller som fikk spilletid på Norge skal man ikke se bort ifra at prislappen der også hadde endt opp med 100.000’. Utfordringen vår er at de utenlandske klubbene som viser interesse mest trolig vet at vi er avhengig av å selge, samtidig som rekordsalget vårt før ilic var på 25 eller? 

Du har sagt det så fint. Klubbene verdsetter hver og en spiller til det den spilleren har i verdi for den klubben. Bodø/Glimt solgte Evjen etc ut av Norge for rundt 30-40 om jeg ikke husker feil. Når B/G etter dette faktisk var konkurransedyktige i Europa hadde de plutselig et selling point i forhandlinger med klubbene som viste interesse for spillerne dems. Dette gjør også at Fofana - som var best i Eliteserien blir verdt mer. Samme med tengstedt. At norske klubber kan kreve mer for spillerne sine i dag skal  Bodø/Glimt, Martin Ødegaard, Erling Haaland med et par andre spillere i bakgrunnen ha æren for.

Jeg vet ikke heeelt om prisen på Ilic hadde en sammenheng med Jatta da Smile

Jeg vet heller ikke om vi fikk omtrent det samme. Overgangssummer er jo "hemmelige", og om det betales kontakt eller via avdrag er jo heller ikke alltid så godt kjent. Men hvis vi likevel forholder oss til Transfermarkts overgangsssummer så var Ilic mer enn 40% dyrere enn Jatta. Så det er jo ikke helt det samme?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. jeg tolker deg som at du er uenig i at prisen på norske og utenlandske spillere ut av Norge er ulik, men argumentene dine sier jo det motsatte. Bl.a. når du sier at Tengstedt blir sammenliknet med andre danske spillere. Ja, så klart de blir. Så prisene på norske spillere ut fra Norge har gått opp. Prisen på utenlandske spillere, noen av dem/de beste av dem, er enda høyere. Nå har jo heller ikke Eliteserien vært en tumleplass for store danske talenter tidligere heller da. Uansett så tror jeg RBK får bedre betalt for Tengstedt enn for Nypan, i hvert fall justert for inflasjonen. Og da tenker jeg ikke på inflasjonen på matvarepriser, men på inflasjonen i spillermarkedet.

Det er uansett bare en betrakntning fra min side. Og det var bl.a. litt det jeg mente når jeg skrev at han forhåpentligvis kan mer om fotball enn om økonomi. For ja, i salgsøyeblikket så slipper du å dele med så mange. Men det blir fortsatt mer kake, hvis kaka er større. Også selv om du må dele med noen. Og det er heller ikke sånn at spillerutvikling er gratis. Hvis vi kutter budsjettet med 10 millioner på utvikling så kan vi sikkert finne 2 afrikanske talenter i året for den samme summen. Det er mer økonomisk smart å skumme fløten av andres arbeid enn å gjøre arbeidet selv. Litt som det vi lar en klubb som Heerenveen gjøre når vi selger dem Ejuke og Osame på billigsalg. Så han glemmer å dele ut et ganske solid del av kaka til egen junioravdeling.

Jeg sier så klart ikke at det er det vi skal gjøre, det er mange andre gode grunner til å drive med spillerutvikling. Men hvis man bare ser på det rent økonomisk så tror jeg det mer å tjene på å hente andres talenter enn å utvikle dem selv.

For en klubb som tross alt sier at de skal ha spillersalg som en viktig inntektskilde, så er det litt rart at dette poenget om at utenlandske spillere i Norge selges for mer enn norske spillere i Norge ikke er fanget opp. Sogndal hadde aldri solgt Baidoo for 35 millioner hvis han var en lokal unggutt. Vi hadde ikke solgt Ilic for 40 hvis han var en 23 år gammel norsk spiller som spilte en halv sesong i Eliteserien. Tromsø hadde ikke fått 30 millioner for Diouf etter 15 kamper om han var født og oppvokst i Tromsdalen.

Tror vi bare må erkjenne at de største fotballtalentene i verden som regel ikke er norske. Selv om det dukker opp noen av og til. I følge Jokke så er jo 13-14 av 16 klubber i Eliteserien avhengig av å selge. Men Norge som nasjon klarer ikke å få fram 13-14 talenter av europeisk målestokk i året. Da hadde det jo vært 150-200 norske spillere rundt om i Europa som spilte på rimelig greit nivå. Men det er det jo ikke, det er jo ikke helt uten grunn at det norske landslaget ligger å vaker rundt 50.plass på FIFA rankingen. Den logiske konsekvensen av det blir jo da at norske klubber, avhengig av spillersalg, henter og må hente enda flere talenter utenfra for i det hele tatt å ha noe å selge. Den logiske konsekvensen av det igjen er at de ofte får tak i bedre spillere enn jevngamle norske spillere. Som blir solgt for mer enn de norske spillerne, som gir de klubbene som selger et økonomisk forsprang på oss så lenge vi mer eller mindre utelukkende jobber med spillere fra Osloområdet.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: dingus, 14 Gjest(er)