Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eliteserien 2025
(02-13-2025, 01:13 PM)Glennsoe Skreiv: Hvordan er kvaliteten på tv2 play?

Hadde direktesport på tv og app sist sesong og var fornøyd...

Varierende for min del.
All lyd kommer 1-2 selunder i forkant. Det gjelder ALT TV2 Play sender - for meg er det sånn i det minste.
Dette har jeg tatt opp med TV2 Play, og de har sagt det er en kjent feil og jobber med saken, men det blir aldri fiksa. Tydeligvis er det flere enn meg som sliter med dette.
Spesielt i hockey er det frustrerende å høre kommentatorer "reise seg i stolen og hyle" før det skjer på isen.

En annen ting som også er meget elendig, er at det ikke finnes noen "plinging". Vi som vokste opp med NRK og hadde "plingeparty" på lørdagene, vet hva jeg mener. Den berømte gongen som opplyste om en scoring.
Dette har jeg også tatt med TV2 Play, og svaret var da, "det finnes i appen" ...... Hva faan er det de snakker om? Jeg streamer via PC, ikke mobil telefon.

Kanskje det bare er meg som ikke vet bedre og at både lyd og "pling" funker for alle andre som ser via PC.
Svar
VPN Podcast har snakka med Svein Graff om VAR, klubbdemokrati, hvordan skal fotball-Norge styres og litt annet.

https://open.spotify.com/episode/39BFJtR...KU78yARotg
Svar
Anbefaler Rabona-podcasten med Graff og JJ også.

Må si jeg er veldig fornøyd med både jobben JJ har gjort på overgangsfronten siden han fikk hovedansvaret. Og ikke minst med jobben Graff har gjort siden han kom inn. Bra folk jeg håper blir lenge i klubben!
Svar
(02-13-2025, 08:05 PM)mestah Skreiv: Anbefaler Rabona-podcasten med Graff og JJ også.

Må si jeg er veldig fornøyd med både jobben JJ har gjort på overgangsfronten siden han fikk hovedansvaret. Og ikke minst med jobben Graff har gjort siden han kom inn. Bra folk jeg håper blir lenge i klubben!

Rabona har Vålenga spesial og 6(7?) episoder gjennom uka, bra saker. Anbefales!
Svar
(02-13-2025, 04:59 PM)Flemmern Skreiv:
(02-13-2025, 01:13 PM)Glennsoe Skreiv: Hvordan er kvaliteten på tv2 play?

Hadde direktesport på tv og app sist sesong og var fornøyd...

Varierende for min del.
All lyd kommer 1-2 selunder i forkant. Det gjelder ALT TV2 Play sender - for meg er det sånn i det minste.
Dette har jeg tatt opp med TV2 Play, og de har sagt det er en kjent feil og jobber med saken, men det blir aldri fiksa. Tydeligvis er det flere enn meg som sliter med dette.
Spesielt i hockey er det frustrerende å høre kommentatorer "reise seg i stolen og hyle" før det skjer på isen.

En annen ting som også er meget elendig, er at det ikke finnes noen "plinging". Vi som vokste opp med NRK og hadde "plingeparty" på lørdagene, vet hva jeg mener. Den berømte gongen som opplyste om en scoring.
Dette har jeg også tatt med TV2 Play, og svaret var da, "det finnes i appen" ...... Hva faan er det de snakker om? Jeg streamer via PC, ikke mobil telefon.

Kanskje det bare er meg som ikke vet bedre og at både lyd og "pling" funker for alle andre som ser via PC.

Ja, det TV2 Play leverer for prisen de skal ha er rett og slett en skam. Men, sånn er det når fotballrettighetene kan kjøpes etter budkriger som bare driver prisene høyere og høyere. Den prisen er det vi seere som vil betale. Jeg har forstått det slik at TV2 betalte overpris for å sikre seg rettighetene i forrige runde, en pris de egentlig ikke hadde råd til, men de tenkte at de kunne flå forbrukerne som ikke hadde andre (lovlige) alternativer. Viste seg at det var en grense for hvor hardt de kunne pungslå oss og fortsatt få en kritisk masse med abonnenter. De sliter visst økonomisk, har jeg fått høre, men jeg tenker som så at om de betaler en pris de ikke har råd til for rettighetene så burde de latt være. Da ville faktisk prisnivået etterhvert justert seg til det folk er villige til å betale ettersom de som selger rettighetene ikke er på noe som helst vis tjent med å ikke få solgt de.

Uansett, forventer landeveisrøveri også denne sesongen; høy pris og middelmådig kvalitet med en rekke tekniske problemer (ref. lydproblemet, bl.a.)
Svar
Det er jo vanskeligere å finne rett sjørøverbukt for ES enn PL, men det går an. Direktesport fortsetter visst også med avtalen om å vise kampene som vises direkte på TV-kanalene for de som likevel har Alt+ hos Amedia (lokalavisene med hovedfokus på "hvem var på byen")
Svar
https://josimar.no/artikler/tv-2-vil-snu-cupen/31945/

«TV 2 vil snu cupen»
Under et informasjonsmøte med klubber på Østlandet uttalte NFF-president Lise Klaveness at TV 2 ønsker å gjøre om NM for menn til en høst-vår-turnering.

Tekst: Lars Johnsen
Foto: Pressebilder NFF/TV 2

Tirsdag 11. februar var NFFs medlemsklubber tilhørende kretsene på Østlandet invitert til et teamsmøte der NFFs toppledelse gikk gjennom sakene som skal opp på Fotballtinget som avholdes første helgen i mars på Ullevaal Stadion. VAR-saken var den som tok lengst tid.
En annen sak handlet om omlegging av NM for menn til en høst-vår-turnering.

«TV 2 – rettighetshaver og viktigste inntektskilde – er opptatt av å gjøre disse endringene. De har spilt dette inn på en veldig god måte, men de ønsker å ha en endring for NM for å få ut et uforløst potensial, og for at det ikke skal forstyrre avslutningen av serien, Eliteserien», sa Lise Klaveness under møtet.

Hangeland-utvalgets rapport, som var klar høsten 2023 og debattert på Fotballtinget 2024, nevner ingenting om hva TV 2 mener om omlegging av cupen. I Tingheftet 2025, derimot, kan vi lese det Klaveness uttalte i teams-møtet med  Østlands-klubbene.

«TV 2 (rettighetshaver) har påpekt at turneringen har et uforløst potensial som kan realiseres gjennom en fornyelse av formatet. TV2 mener at et nytt høst/vår-oppsett vil gi bedre muligheter for å skape et mer attraktivt TV-produkt, blant annet fordi avslutningen av NM og Eliteserien ikke lenger vil falle i samme periode. Et mer attraktivt TV-produkt kan bidra til både økt interesse for NM og nye kommersielle muligheter.»

Da saken var oppe på Fotballtinget 2024, var det egentlig bare som en orienteringssak, ikke en sak til votering. Det var NFFs visepresident Arne Larsen Økland som motiverte for forslaget på vegne av NFF-styret, med en blanding av anekdoter om cupfinalen 1987 han vant med Bryne og utdatert argumentasjon om at England er det eneste landet hvor cupen har samme status som i Norge.

Styreleder i Lillestrøm Sportsklubb, Morten Kokkim, tok ordet og mente at en så stor omveltning måtte være en tingsak, ikke en styresak. Kokkim fremmet følgende forslag:

«Forbundsstyret bes om å komme tilbake til forbundstinget med egen sak om eventuelle endringer i Norgesmesterskapet med kamper høst/vår til avgjørelse.»

Kokkims forslag ble vedtatt.

Bredt sammensatt utvalg?

Forslaget om å legge om NM for menn strekker seg to år tilbake i tid. Styrene i Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) vedtok i februar 2023 å nedsette et utvalg som skulle se på flere aspekter ved organiseringen og konkurransestrukturen i norsk fotball, med mål om å bedre Eliteseriens posisjon i europeisk målestokk og løfte landslagene.

Fra NFF var assisterende A-landslagssjef Brede Hangeland, generalsekretær Karl-Petter Løken og konkurransedirektør Nils Fisketjønn med i utvalget. Fra NTF sentralt var daværende administrerende direktør Leif Øverland med, samt Espen Nystuen (Kongsvinger), Einar Håndlykken (Odd), Frank Lidahl (Ranheim), Roar Vikvang (Rosenborg) og Siv Skard (Brann) fra NTFs medlemsklubber. I tillegg var det nå nedlagte prosjektet Europatoppen representert gjennom Øyvind Iversen og Johannes Martinussen. Iversen jobber til daglig som utviklingssjef i Nordland Fotballkrets.

Fredagen før første høstferieuke i 2023 presenterte Brede Hangeland innstillingen til utvalget han ledet. Seriestrukturen skulle ikke endres. Et enstemmig utvalg hadde derimot kommet frem til at NFFs eldste turnering, Norgesmesterskapet for menn, skulle snus fra å følge kalenderåret, slik cupen har vært spilt siden 1902, til høst-vår.

Mens cupen ble koronaavlyst i 2020, ble 2021-versjonen spilt høst-vår med semifinaler og finale i mai 2022 og 2022-versjonen ble avgjort i mai 2023. Hangeland-utvalget landet på at det er slik cupen bør spilles fremover.

Utvalgets kildegrunnlag og fremstillingen av det, ble gjenstand for heftig diskusjon gjennom vinteren 2023/24 frem til Fotballtinget 2024.

Brede Hangeland informerer om NFF-styrets innstilling til å snu NM for menn under pressekonferansen 22. januar.

Positive supportere?

I Hangeland-utvalgets innstilling het det:

«Finale i mai måned er publikumsmessig og kommersielt mer attraktivt enn finale noen uker før jul. Utvalget viser her til Brann-LSK mai 2023. Både supporter-grupper og kommersielle partnere bekrefter i høringsrunden at finale i mai er mer attraktivt.»

Hvilke supportergrupper hadde uttalt seg i høringsrunden?
Norsk Supporterallianse (NSA), paraplyorganisasjonen for norske supporterklubber, hadde uttalt seg og i høringsuttalelsen var NSA krystallklare på det motsatte av konklusjonen i Hangeland-utvalgets innstilling:

«Cupen skal under normale omstendigheter avvikles i løpet av en sesong, med finale på høsten.»

Ingen andre supportergrupperinger ble bedt om innspill i saken.

I podcasten «Den 69. mann» ble Brede Hangeland spurt om hvilke supporterklubber som har ønsket seg denne endringen.

«I innstillingen står det ‘supportergrupper og kommersielle partnere likte finale i mai’. Jeg vet godt hva NSA skrev i høringssvaret, at de var imot å snu cupen. Jeg prøver ikke å misrepresentere det de spilte inn.

Men du kan snakke med nok av supportere rundt omkring i Norge som synes en finale i mai er attraktivt. Det er poenget. Det har vært en bred høringsrunde der det har vært kontakt med mange forskjellige supportere, og så er NSA de som har levert et høringssvar. Det er mange supportere som isolert sett synes at en finale i mai er bedre enn en finale i desember», svarte den tidligere landslagskapteinen.

Hangeland ble videre spurt om hvilke supportere utvalget hadde snakket med – medlemmer av supporterklubber eller vanlige tilskuere?

«Det kan være mange forskjellige typer», svarte han og henvente seg til podcastens andre gjest, Brann-kaptein Sivert Heltne Nilsen, «Sivert husker finalen i mai, og da gikk det an å gå rundt å spørre supporterne om de likte finale i mai. Det var én arena.
Ellers har jeg skrevet enormt med eposter og hatt enormt med telefoner med ulike representanter og der har jeg plukket opp at det er en god del supportere som synes det var er kult med en finale i mai. Det går jo an å synes det er kult med finale i mai, og fremdeles være mot å snu cupen, men den setningen i innstillingen handler om finalen. Jeg tror det er logisk at det er mange som isolert sett synes en finale i mai er bedre enn i desember. Jeg har opplevd begge deler og er ikke i tvil om hva jeg synes er best.»
Svar
Ja, posta samme link i var tråden og er litt oppgitt over at det ikke er mer fakler og høygaffler ute. Eller bluss og virrestag da, for å oversette fra bondsk til oslosk.
Svar
Som jeg allerede har sagt så er det et syltynt grunnlag Hangeland har konkludert på her da.

Hele innstillingen kan leses her: https://www.fotball.no/contentassets/40a...valget.pdf

Og for meg så trenger man egentlig ikke å lese mer enn innledningen for å skjønne at dette er tull.

NTF og NFF har inngått gjensidig forpliketnde målsetninger om at 1) Eliteserien skal rangeres som nummer 14 eller bedre. Og 2) Landslaget skal kvalifisere seg til EM og VM.

Målsettingen for seriespill er allerede nådd. Det er ingen klar årsakssammenheng mellom tidspunktet cupfinalen spilles og landslagets manglende suksess.

Hangeland-utvalget leverer da ikke bare et forslag om å flytte cupfinalen. Men også å introdusere en ligacup som skal gjennomføres før seriestart. Det siste har bare kokt bort og vi står bare igjen med cupfinalen. Som gir en syltynn fordel for lagene som allerede er i gruppespill for Europa.

Den kommersielle vurderingen er også syltynn. Det virker som de ikke har gjort så mye alternativ tenkning annet enn å spørre TV2. Og for meg er det syltynt grunnlag i forhold til å endre på en tradisjon fra 1902. Ja, det er sikkert en minimal fordel for lag som er i gruppespill i Europa. Men det er vel ikke det eneste hensynet å ta?

Det er jo egentlig ingen som ønsker det her. Toppklubbene er mot, det samme er supporterne. Det beskrives som et tiltak for å nå et mål som allerede er nådd. Alternativer er ikke utredet. Sportslig fordel er i beste fall minimal. Cupfinalen er et av veldig få arrangement som Stortinget anser som så viktig at det MÅ går på åpne kanaler. Og så skal det bare endres fordi det viktigste for oss er å hjelpe Molde og Glimt litt ekstra i Europa? Hallo?
Svar
Jeg synes argumentasjonen for høst/vår sesong er tynn. Vinterpausen må nødvendigvis bli lengre enn sommerpauen er nå, selv i vm-sesonger. Dette stykker opp sesongen, antakelig også interessen. NFF kan vel ivre for kortere vinter, og kreve innendørshaller for alle eliteserielag, men trolig blir resultatet flere kamper i november og tidlig på året. Tror publikum da vil velge sofaen framfor tribunen.
Skjønner heller ikke at TV2 skal ønske dette. Sånn det er må, kan de jo vise fotball hele året.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)