(Igår, 10:21 PM)Caanradi Skreiv: (04-02-2025, 01:06 PM)NilsDN Skreiv: Neste kamp for 2.laget er borte mot Loddefjord, dit reiser nok helt sikkert ingen 1.lags spillere. Det er dagen før vi møter Sarp. Så er det kamp igjen der 21.4 hjemme mot Bjarg. Mulig vi ser noen der.
Ser at 2. lagets kamp mot Bjarg 2. påskedag er satt opp på Intility kun et par timer etter at elitegutta møter RBK der. Litt spesielt.
Da ser vi nok et relativt sterkt 2. lag med noen av de som ikke fikk minutter mot RBK.
Bjarg er vel en av favorittene til å rykke opp, så greit å møte dem med noe mer enn bare 17-åringer.
Ja, det gir jo litt mening.
Det ble jo identifisert som et stort problem hvor mye den ambisiøse 2.lags satsingen også grep inn i treningshverdagen til 1.laget.
Det ble rett og slett for få dager der laget kunne trene som normalt når 1.lag og 2.lag har ulike kampdager og der en del av stallen til enhver tid måtte ha lette økter etter forrige kamp, eller inn mot neste. For 1.laget er også avhengig av å kunne trene 11 mot 11 for å trene på formasjoner og justere ting, noe som i mindre grad blir mulig hvis vi ikke har spillere til det.
Jeg håper ikke vi rykker opp igjen med 2.laget og tror heller ikke det er målet. Jeg tror som sagt behovet for kamptrening for unge 1.lags spillere er litt opphausset. Om de spiller en omgang med 11 mot 11 på trening eller om de spiller en treningskamp mot et lag på nivå 4 tror jeg ikke akkurat er så stor forskjell.
Som altså ikke er det samme som at de aldri trenger å spille en kamp, men heller ikke at de må spille mye som vi har lagt opp til. Eller sagt på en annen måte, vi har i stor grad latt kamper erstatte trening.
Det vi får med det er kamptrening på (for) høyt nivå for unge spillere. Det vi har mistet med det er redusert mulighet til å trene i store grupper med førstelaget. Rett og slett fordi det har vært for få økter der hele troppen har kunne trene normalt. Og fordi vi har hatt resultatmål også for 2.laget om å holde plassen, så har vi også måtte bruke spillere der som kanskje egentlig ikke burde spilt der.
Det er mange hensyn å ta. 1.laget og 2.lagets muligheter til å trene 11 mot 11 og med riktig intensitet, kamper vi trenger resultater i og hver og en spillers behov for riktig belastning. Å ha et 2.lag på nivå 4 og tilby individuelle ordninger for de med behov for noe mellom nivå 4 og eliteserien tror jeg er mye bedre. Vi kan låne ut våre unge gjennom nasjonal utlånsordning på korttidslån og vi kan låne de ut til lag på nivå 2 og 3 for et halvår eller sesongen. Det tror jeg i mye større grad ivaretar helheten enn sånn som vi har gjort.