Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fredrikstad - Vålerenga, 9. april kl 19
Vi får vel omtrent som fortjent, men kunne med flaks fått et bedre resultat.
FFK er ekstremt gode i presset sitt og innimellom henger vi skikkelig i tauet og klarer ikke å få ballen unna eller puste ut. Verst var det i starten av andre omgang.
Tar man for seg første så føles det ut som de har et vedvarende presss på oss og at de er overlegne i corner statistikken og får mange innkastmuligheter som de jo er så glad i.
Men før vi sover på innkastet som de skårer på så skaper de ikke så enorme sjanser.

Riisnæs hadde en veldig stor sjanse som fort kunne gitt oss ledelsen og en helt annen kamp. Det var jo det som skjedde mot sarpsborg.
Han treffer en forsvarsspiller før den reddes på strek så det er grenser for hvor god kontroll de hadde der.
Andre omgang starter forferdelig, men så tar vi over spillet og presser dem bra. Olsen header i tverra og vi har en del gode muligheter der.

Det føles i blant som vi er gode på å få med ballen framover og ut på kanten, men at mange av innlegget inn i boksen ikke har klar adresse, men mer skal treffe ca et område.
Braja imponerte ikke selv om han gjorde jobben sin deffensivt. Så kom Rijks veldig tidlig inn til Bakke og Myhre å være, men starter med å miste ballen helt unødvendig og gi dem en stor sjanse for så å få et ganske unødvendig kort ikke altfor lenge etterpå. Det var vel flere enn meg som fryktet at han skulle få et nytt kort der og en reprise av lynkampen, men det skjedde ikke og han spilte seg opp etterhvert. Det virket som Lange ble mye bedre da vi byttet spiss, men om det er Rijks fortjeneste eller at han tok seg sammen vet jeg ikke.
Strand synes jeg var god i dag. Han vant veldig mye ball for oss og plagde FFK nesten like mye som de plager oss. Men han fikk dårlig skår på børsen til Rabona.
Begge våre forsvarsdebutanter syntes jeg så ordentlig rufstene ut til tider. Det var godt at de fikk gjort unna debuten tror jeg og hele laget vil nok ha godt av at det er halvannen uke til neste seriekamp. VI får håpe vi kan få litt selvtillit og spilleglede igjen mot Adam Larsens lag i helga.

Så vil jeg gjerne se Rijks og Strand mot rbk. Jeg synes det var bra at Bakke og Myhre i hvert fall prøvde å gjøre noe i dag og ikke venta med byttene til rett før slutt.
Straffen var klønete også kan vi selvfølgelig klage på at innkastet var helt feil, men at man får et innkast på midtbanen mot seg er ikke grunn god nok til å tape en kamp.
FFK hadde flere andre sjanser de kunne skårt på både før og etter det. De har vel omtrent ett expected goal mer enn oss (1,68 mot 0,69) så helt natta var det ikke.

Nå venter rbk det tror jeg blir en tøff kamp, men borte mot KBK må vi vinne. Så hadde det vært ordenntlig gøy å klå bergenserne hjemme, det blir et bikkjeslagsmål.
Hadde vi byttet spiss tror jeg vi hadde vunnet den, og jeg tror Jokke er ganske stressa over spiss situasjonen vår nå og jobber hardt med å finne alternativer til neste vindu. Men ingenting er bedre om Rijks, Braja eller begge snur kjerringa og virkelig løfter spillet sitt.
VI har 4 poeng på tre kamper det er litt over nedrykkssnitt og slår vi kbk og taper mot brann og RBK så fortsetter vi å være der.
Vi kunne fått verre starter enn det, for starten har vært tøff og det er kun glimt av de antatte topplagene vi ikke har møtt etter seks runder.
Svar
Det som er skremmende å se med tanke på at vi skal spille ballen rolig langs bakken hele tiden er jo at vi har ekstremt mange dårlige pasninger i dag, Ambina spiller bort ballen en håndfull ganger og det kan vi ikke drive med da blir det vanskelig. Olsen feier ballen ut til kast før første målet helt upressa selv om han vet om kvaliteten til Fredrikstad. Fremover er det kun Riisnæs som leverer, jeg synes Sørensen også er positiv, men byttene er programmert på forhånd istedenfor å se an dagsform. Pallas løfta ikke laget når han kom utpå, heller motsatt! Tror vi skal få kjørt oss mot Rævbk, håper jeg tar feil.
Svar
Nok en kamp
Nok en nedtagging og hærverk på en bortestadio
Nok en utgift  for klubben. 
Ugh...

Synderne er tilsynelatende disse

https://www.instagram.com/vif.crew/
Svar
Isolert sett ingen krise å tape denne. Men måten vi taper på minner meg litt om 2023. Bortsett fra det første kvarteret i 2, så er kampen relativt jevn sjansemessig. Men som da er vi upresise og veike.
Braja leverer åpenbart ikke, og det som overrasker meg der er hvordan vi spiller. Skal han ha noe sjans til å funke må han fores med innlegg. Det fikk vi overhodet ikke til. Om vi ikke vil/klarer spille på hans styrker må vi prøve noe annet. Meijs er nok hakket mindre målfarlig, men har mye mer intensitet i spillet sitt og gir oss energi.

I utgangspunktet var jeg ikke helt happy med å hive inn Strand når vi trenger mål, men skal ha for at han gav oss mer kapasitet og gjorde et greit innhopp. Og selvfølgelig er det han som settes opp på løp når vi ført får en farlig kontringsmulighet. Skjønner det ikke blir mål av sånt...

Må si jeg frykter RBK mer nå. Vi slo Viking fortjent, men med en mann mer lenge. Vi fikk et sterkt, men noe ufjortjent poeng mot Sarp. Her taper vi.
De tre neste blir ekstremt viktig for trua i år!
Svar
(04-09-2025, 10:49 PM)Bohem33 Skreiv: Nå venter rbk det tror jeg blir en tøff kamp, men borte mot KBK må vi vinne. Så hadde det vært ordenntlig gøy å klå bergenserne hjemme, det blir et bikkjeslagsmål.
Hadde vi byttet spiss tror jeg vi hadde vunnet den, og jeg tror Jokke er ganske stressa over spiss situasjonen vår nå og jobber hardt med å finne alternativer til neste vindu. Men ingenting er bedre om Rijks, Braja eller begge snur kjerringa og virkelig løfter spillet sitt.

VI har 4 poeng på tre kamper det er litt over nedrykkssnitt og slår vi kbk og taper mot brann og RBK så fortsetter vi å være der.
Vi kunne fått verre starter enn det, for starten har vært tøff og det er kun glimt av de antatte topplagene vi ikke har møtt etter seks runder.

Jeg skal ikke male fanden på veggen her altså, for så ille er det ikke. Men det er litt bekymringsverdig likevel.

Nå har det gått 3 kamper uten at spissene våre har scoret. Sist gang en spiss scoret var vel i treningskamp mot Viking i slutten av februar. Tror ikke det skal mange flere runder uten scoring fra dem før også presse og annet begynner å rette fokus mot det. Og da kan det fort få en litt sånn negativ spinn på det.

Fotball er et enkelt spill sånn sett. Det handler om å score mål, flere enn motstanderen. Hvis vi ikke klarer å score mange mål så vil vi få problemer, uansett om vi har brasilanske backer og store talenter. Og får vi problemer så starter en god del psykologiske mekanismer. Det positive blir snutt til noe negativt.

FFK kampen var sånn sett et vippepunkt i sesongen. En seier i går og vi ville gått inn mot RBK og visst at vi var i toppen om vi slo dem. Vi ville hatt alt å vinne. Nå har vi en del å tape på å tape mot dem, mer enn bare de 3 poengene. For taper vi så begynner vi å få litt kniven på strupen i bortekampene mot Sandefjord og Kristiansund. Og vi er, ærlig talt, ikke så gode at vi bare trenger å møte opp for å få med oss poengene hjem derfra heller. Spesielt ikke hvis vi ikke scorer noe særlig med mål.

Greit at vi holder oss over nedrykkssnittet så klart. Men klubbens mål er å ende på øvre halvdel. Så vi trenger ca 1,5 poeng pr kamp for å få til det. Jada, det er så klart tidlig å begynne å tenke på poengsnitt foreløpig. Men jeg ser i hvert fall noen tegn nå som jeg ikke helt liker. Vi scorer ikke mål fra spissplass. Og ikke bare gjør vi ikke det, for de kunne jo være uheldige. Men det er ikke marginer, de kommer knapt til avslutninger.
Svar
Jeg synes det er bortkastet tid å fortsette med OBOS-taktikken i ES. Lange er veldig langt fra mål, BrajaNEJ er veldig langt fra noe, Vår beste spiller er Riisnæs som allerede har 1 assist og 1 mål og kunne hatt flere hvis forsvarene ikke insisterte på å redde målene sine på streken.

Når Bjørdal ikke kan spille, slutter hele laget å spille. Det er ikke veldig vanskelig å se endringen i lagets holdning da Strand og Rijks ble med, og jeg sier ikke at Rijks er en utrolig spiller, men bare det at han beveger seg og prøver å gi opsjoner er allerede en STOR forskjell.

Vi scorer ikke mål fordi vi er vant til det enkle OBOS, hvor vi kunne stole på lange baller og kryss eller et magisk mål fra Jones. I går spilte vi mot et lag hvor 20 spillere er over 180cm og som vant defensive, offensive dueller, i lufta og med hjelp av dommeren.

Den gode delen er at trenerne allerede har vist sin evne til å diagnostisere og endre laget etter behov, den dårlige delen er at de vanligvis bruker lang tid på å gjøre dette.

Angående FFK, bortsett fra straffen (0,81xG) skapte de absolutt ingenting. Det er synd å tape en kamp til et lag som ikke har reell kapasitet til å skape reell fare.
Svar
(04-10-2025, 10:30 AM)NilsDN Skreiv: Nå har det gått 3 kamper uten at spissene våre har scoret. Sist gang en spiss scoret var vel i treningskamp mot Viking i slutten av februar. Tror ikke det skal mange flere runder uten scoring fra dem før også presse og annet begynner å rette fokus mot det. Og da kan det fort få en litt sånn negativ spinn på det.

Elias Sørensen scoret i seriekampen mot Viking.
Han står oppført som angrepsspiller/spiss.
Svar
(04-10-2025, 10:30 AM)NilsDN Skreiv:
(04-09-2025, 10:49 PM)Bohem33 Skreiv: Nå venter rbk det tror jeg blir en tøff kamp, men borte mot KBK må vi vinne. Så hadde det vært ordenntlig gøy å klå bergenserne hjemme, det blir et bikkjeslagsmål.

Jeg skal ikke male fanden på veggen her altså, for så ille er det ikke. Men det er litt bekymringsverdig likevel.

Nå har det gått 3 kamper uten at spissene våre har scoret. Sist gang en spiss scoret var vel i treningskamp mot Viking i slutten av februar. Tror ikke det skal mange flere runder uten scoring fra dem før også presse og annet begynner å rette fokus mot det. Og da kan det fort få en litt sånn negativ spinn på det.

Fotball er et enkelt spill sånn sett. Det handler om å score mål, flere enn motstanderen. Hvis vi ikke klarer å score mange mål så vil vi få problemer, uansett om vi har brasilanske backer og store talenter. Og får vi problemer så starter en god del psykologiske mekanismer. Det positive blir snutt til noe negativt.

FFK kampen var sånn sett et vippepunkt i sesongen. En seier i går og vi ville gått inn mot RBK og visst at vi var i toppen om vi slo dem. Vi ville hatt alt å vinne. Nå har vi en del å tape på å tape mot dem, mer enn bare de 3 poengene. For taper vi så begynner vi å få litt kniven på strupen i bortekampene mot Sandefjord og Kristiansund. Og vi er, ærlig talt, ikke så gode at vi bare trenger å møte opp for å få med oss poengene hjem derfra heller. Spesielt ikke hvis vi ikke scorer noe særlig med mål.

Greit at vi holder oss over nedrykkssnittet så klart. Men klubbens mål er å ende på øvre halvdel. Så vi trenger ca 1,5 poeng pr kamp for å få til det. Jada, det er så klart tidlig å begynne å tenke på poengsnitt foreløpig. Men jeg ser i hvert fall noen tegn nå som jeg ikke helt liker. Vi scorer ikke mål fra spissplass. Og ikke bare gjør vi ikke det, for de kunne jo være uheldige. Men det er ikke marginer, de kommer knapt til avslutninger.

Med tanke at vi foreløpig har spilt to bortekamper mot solide lag som mange vil ha problemer med å slå denne sesongen, og har slått medaljekandidaten Viking på hjemmebane, så er det tidlig å male fanden på veggen, ja. Vi har tatt helt fint med poeng etter forventningene, selv med en tøff sesongstart.  

Men jeg er helt enig i at det ikke har vært en god start av Brajanac. Han ser ikke målfarlig ut i det hele tatt, og det er nok både hans skyld og lagets skyld. 

Neste overgangsvindu tenker jeg i stor grad bør handle om spissplassen og midtstopperne våre. Det er der behovet ser størst ut i dag. Selv om det selvfølgelig kan endre seg så overrasker det meg om det ikke også er planen til JJ. 

Ellers syntes jeg Sjåtil har vært en svært bra signering og oppgradering. Jobber godt, har bra med fart og bidrar både defensivt og offensivt.
Svar
(04-10-2025, 11:35 AM)mestah Skreiv:
(04-10-2025, 10:30 AM)NilsDN Skreiv:

Med tanke at vi foreløpig har spilt to bortekamper mot solide lag som mange vil ha problemer med å slå denne sesongen, og har slått medaljekandidaten Viking på hjemmebane, så er det tidlig å male fanden på veggen, ja. Vi har tatt helt fint med poeng etter forventningene, selv med en tøff sesongstart.  

Men jeg er helt enig i at det ikke har vært en god start av Brajanac. Han ser ikke målfarlig ut i det hele tatt, og det er nok både hans skyld og lagets skyld. 

Neste overgangsvindu tenker jeg i stor grad bør handle om spissplassen og midtstopperne våre. Det er der behovet ser størst ut i dag. Selv om det selvfølgelig kan endre seg så overrasker det meg om det ikke også er planen til JJ. 

Ellers syntes jeg Sjåtil har vært en svært bra signering og oppgradering. Jobber godt, har bra med fart og bidrar både defensivt og offensivt.

Jeg tror vi alle kan være enige om at Sjåtil er best av nykommerne, med god margin, ikke sant?
Svar
(04-10-2025, 05:16 AM)Glennsoe Skreiv: Nok en kamp
Nok en nedtagging og hærverk på en bortestadio
Nok en utgift  for klubben. 
Ugh...

Synderne er tilsynelatende disse

https://www.instagram.com/vif.crew/

Nok en pinlig affære fra hasjgutta i vifcrew. Bra planlagt forresten, at det kommer sånn ca akkurat når tifoen er igang i starten av andre omgang. Da blir tifoen fokuset og de kan gjemme seg bak flaggene til medhjelperne sine, smart! Var nok orkestrert fra flere hold. Hvite plast kjeledresser var heller ikke så dumt så man ikke søler på seg. Hærverk er aldri bra, ihvertfall ikke når det skader klubben. Lag gjerne en flott piece på en grå kjedelig vegg under en bro, det er kult! Det de driver med er verken kunstnerisk eller fint.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)