Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
Bra. Takk for svar!
Svar
(01-18-2024, 12:10 AM)ehauger Skreiv: Jeg var inne på tanken om alle de tinga du lista opp, men det er ikke JJs bord. Vi ville ikke fått noe skikkelig svar. Han ville referert tilbake til det han startet med. Jeg tror jeg heller skal prøve å ta det opp med Geir Bakke når han er tilbake fra syden.

Enig i vurderingen. Du får neppe noe annet enn politikersvar på sånne spørsmål.

Men bra du snakker med folk. Tar gjerne en 2024-utgave av FK Fotball også.

Er sikkert også en bra ting at jeg ikke prøver meg som journalist. Det var flere ganger i samtalen din med Jokke hvor jeg tenkte at et litt mer kritisk oppfølgingsspørsmål hadde vært på sin plass. Men det er sikkert ikke så lett å få folk til å stille opp hvis de blir grillet. Og det er sikkert ikke så gøy å høre på heller.

Reagerte på et par ting, bl.a. dette med at vi ikke ønsket Napoleon Romsaas fordi det ville bli for mye konkurranse. Det mener jeg er en helt tullete holdning. Spillere kommer og spillere går. For alt vi visste kunne Eng ha herjet på våren 2023 og bli solgt til utlandet i August. Eller Napoleon Romsaas kunne ha benka Eng. Og begge deler hadde vært greit. Klubben trenger de beste spillerne, hvem de er og hva de heter er underordnet. Konkurranse om plassene er noe de må lære seg å leve med.

Føler vel egentlig at vi er ganske flinke til å sy puter under armene på spillerne våre og at det kanskje var derfor det var så vanskelig for dem å prestere når de fikk litt press på seg.

Ellers, hvis man hører litt mellom linjene så virker det som om Jokke også er ganske enig i at det har vært for mange ulike mål, klubben har vært trenerstyrt som har vært uheldig og at balansen mellom talenter og etablerte er vanskelig og ikke har fungert. Og kanskje heller ikke er mulig hvis målet er å vinne noe.

Nå slipper vi jo heldigvis å bekymre oss så mye om det siste. Vi kan heller prøve å vinne OBOS.
Svar
Fant ingen tråd for dette men Anbefaler trikkeligaens podcast der Svein Graff blir intervjuet.
Står rakrygget og svarer godt på alle spørsmålene. Veldig glad for at vi har en såpass transparent og tydelig leder.

Det blir gjort store kutt i kostnadene når det gjelder for eksempel Reisebudsjett for U-lagene og andre små poster, for å frigi midler sånn at vi slipper å selge våre beste spillere. Noen må selges uansett men det kan bety at vi kanskje beholder en ekstra A-lagsspiller.

På generelt grunnlag ser det administrative veldig sterkt ut. Men er det for mange kokker? Det mest spesielle er vel at når Petter Myhre tok over treneransvaret, så har Nordnes fått en mer perifer rolle mellom andrelaget og A-laget. Den var ikke helt enkel å forstå, men han skal visstnok hjelpe A-laget i å se hvilke spillere som er gode nok til å ta steget opp. Øystein Sanden som er trener på andrelaget burde vel klare å gjøre den jobben på egenhånd? i tillegg har vi jo spillerutvikleren Trond Fredriksen.
Hørtes jo ut som at de bare har funnet opp en stilling til han fordi han er en såpass likandes kar at han ikke fortjener å få fyken. Da synes jeg det er rart at vi gjør store kutt på små poster, istedenfor å fjerne et årsverk.

Men jeg har uansett trua på at det finnes en god plan for veien videre, for nå sitter det såpass mange kompetente personer i ledelsen.
Svar
Graff var ganske ærlig på at vi ønsket personen Myhre mer enn vi hadde arbeidsoppgaver til han. Her har Bakke fått velge sin assistent sånn som Fagermo valgte Nornes. Så nå er vel Nornes litt overflødig, men om vi sparker han så må vi vel uansett betale ut det meste om ikke all lønna han har krav på ut kontraktsperioden sin (han signerte 01 januar 23, men det stod ikke hvor lang kontrakten hans var) og da er det vel langt bedre å sette han til andre oppgaver enn å sparke han. Men så veldig høy odds gir det nok ikke at Nornes finner seg en ny jobb i løpet av våren.
Ellers enig at det var en fin opptreden av Graff, jeg håper virkelig at klubbens podkast lever videre selv om Siem er avskilta i den rollen, men det virket ganske ullent.
Jeg tror det var en god avgjørelse å skrinlegge ære være selv om jeg som interessert kommer til å savne serien. Men den gjorde oss neppe bedre på banen og det er jo det det handler om.
Vår tidligere mentale trener var jo en stund genierklært https://www.vif-fotball.no/nyheter/menta...statistikk og https://www.nettavisen.no/sport/valereng...-95-603227
Det var neppe kun hennes fortjeneste da og er neppe kun hennes skyld at vi var dårlig i høst. Jeg tror metaltrener kan ha mye for seg, men det er vel ikke høyest på lista når man blir et oboslag som må kutte i utgiftene. Så får man når man evaluerer 2024 gruble litt på om det har vært et savn eller ikke.
Svar
(01-17-2024, 02:52 PM)ehauger Skreiv: Jeg snakka med Joacim Jonsson om spillerlogistikk og litt annet:

https://open.spotify.com/episode/5tCijUU...eb1b724b29

Tusen takk for intervjuet.
Du er flink du, ehauger.
Angel

(01-18-2024, 04:10 PM)Bohem33 Skreiv: Jjeg håper virkelig at klubbens podkast lever videre selv om Siem er avskilta i den rollen, men det virket ganske ullent.
Jeg tror det var en god avgjørelse å skrinlegge ære være selv om jeg som interessert kommer til å savne serien. Men den gjorde oss neppe bedre på banen og det er jo det det handler om.

WOW, du legger lista høyt for en podcast:

Den gjorde oss neppe bedre?

Jeg tror at Enga på Pod med Siem var utelukkende positiv PR for klubben.
Spesielt med tanke på at den ble spilt inn i en periode hvor vi spilte horribel fotball. 5-4-1 og tapte alt.
Det eneste positive jeg opplevde med klubben, i denne tiden var nettopp disse intervjuene.
Graff har litt å bevise, før han kutter det eneste som var bra, før Myhre ble Mic'd up.
Woke or not.
Svar
(01-19-2024, 05:11 AM)ForrestGump Skreiv:
(01-17-2024, 02:52 PM)ehauger Skreiv: Jeg snakka med Joacim Jonsson om spillerlogistikk og litt annet:

https://open.spotify.com/episode/5tCijUU...eb1b724b29

Tusen takk for intervjuet.
Du er flink du, ehauger.
Angel

(01-18-2024, 04:10 PM)Bohem33 Skreiv: Jjeg håper virkelig at klubbens podkast lever videre selv om Siem er avskilta i den rollen, men det virket ganske ullent.

WOW, du legger lista høyt for en podcast:

Den gjorde oss neppe bedre?

Jeg tror at Enga på Pod med Siem var utelukkende positiv PR for klubben.
Spesielt med tanke på at den ble spilt inn i en periode hvor vi spilte horribel fotball. 5-4-1 og tapte alt.
Det eneste positive jeg opplevde med klubben, i denne tiden var nettopp disse intervjuene.
Graff har litt å bevise, før han kutter det eneste som var bra, før Myhre ble Mic'd up.
Woke or not.

Man kan jo legge podkastlista høyt når man har så flinke folk som VPN og stangut, men jeg sikter ikke til podkasten når jeg skriver at vi neppe ble bedre. 
Det handler om serien ære være på tv2 der de fulgte oss på innsida og som Graff nå sa at vi ikke fortsetter med. Geir bakke sa da han kom at det var veldig uvant for han og at han er vant til at garderoben er hellig og at det som skjer der blir der. 
Når presset er stort fra før og tilbakemeldingene fra treneren tøff så er det ikke sikkert at det hjelper med en million vitner fra sofaen. 
Så selv om jeg likte og se på ære være og synes det er synd sånn sett så tror jeg det er en fornuftig avgjørelse for at laget skal prestere og det er jo det viktigste. 

Når det gjelder podden så ble også jeg skuffa over at de kanskje legger den ned. Jeg har hørt alle episoder og synes det i all hovedsak har vært bra. Siem har fått en del kritikk for å være litt komiske ali og at han i en av de første episodene snakket om at vi har en flott eier (Trøim) og at det er dumt når noen på tribunen gir uttrykk for at de ikke liker han. 
Og en del sånne meldinger ble det jo pluss at han i den siste episoden ikke sa noe særlig om nedrykket, men heller hadde fokus på å fleipe med at ordføreren liker Lyn selv om kjærsten er vålerengagutt og at vi vil ha alkohol på kamper. Graff avskilta jo sin egen sjef og snakket litt om roller og der har han jo et poeng. Men det burde være mulig å finne noen andre til å drive den. Det er jo ikke store innsatsen for å lage en 45 minutter når man har studio og alt. De fleste spillerne og alle i apparatet rundt vil være interessante gjester så det bør ikke være noe vanskelig å finne innhold heller. Men ja vi får leve i håpet om at de kommer i gang igjen.
Svar
(01-19-2024, 10:08 AM)Bohem33 Skreiv: [...]
Det handler om serien ære være på tv2 der de fulgte oss på innsida og som Graff nå sa at vi ikke fortsetter med. Geir bakke sa da han kom at det var veldig uvant for han og at han er vant til at garderoben er hellig og at det som skjer der blir der. 
Når presset er stort fra før og tilbakemeldingene fra treneren tøff så er det ikke sikkert at det hjelper med en million vitner fra sofaen. 
Så selv om jeg likte og se på ære være og synes det er synd sånn sett så tror jeg det er en fornuftig avgjørelse for at laget skal prestere og det er jo det viktigste. 
[...]

Jeg mener jeg leste i et intervju med Graff rett før jul at Ære Være skulle erstattes av noe tilsvarende, egenprodusert.
Tror det er fordel, for da har de sikkert bedre kontroll og kan tilrettelegge det bedre så det ikke blir for forstyrrende for spillere, trenere, etc.
Og selv om det var gøy å følge klubben og spillerne tett så synes jeg ikke produksjonen til TV2 var all verden og det er dermed ikke grunn til å tro at noe "hjemmelaga" trenger å bli så mye dårligere.
Svar
(01-18-2024, 02:54 PM)JohnnyJ Skreiv: Fant ingen tråd for dette men Anbefaler trikkeligaens podcast der Svein Graff blir intervjuet.
Står rakrygget og svarer godt på alle spørsmålene. Veldig glad for at vi har en såpass transparent og tydelig leder.

Det blir gjort store kutt i kostnadene når det gjelder for eksempel Reisebudsjett for U-lagene og andre små poster, for å frigi midler sånn at vi slipper å selge våre beste spillere. Noen må selges uansett men det kan bety at vi kanskje beholder en ekstra A-lagsspiller.

På generelt grunnlag ser det administrative veldig sterkt ut. Men er det for mange kokker? Det mest spesielle er vel at når Petter Myhre tok over treneransvaret, så har Nordnes fått en mer perifer rolle mellom andrelaget og A-laget. Den var ikke helt enkel å forstå, men han skal visstnok hjelpe A-laget i å se hvilke spillere som er gode nok til å ta steget opp. Øystein Sanden som er trener på andrelaget burde vel klare å gjøre den jobben på egenhånd? i tillegg har vi jo spillerutvikleren Trond Fredriksen.
Hørtes jo ut som at de bare har funnet opp en stilling til han fordi han er en såpass likandes kar at han ikke fortjener å få fyken. Da synes jeg det er rart at vi gjør store kutt på små poster, istedenfor å fjerne et årsverk.

Men jeg har uansett trua på at det finnes en god plan for veien videre, for nå sitter det såpass mange kompetente personer i ledelsen.

Når det gjelder kutt i reisekostnader så skjønte jeg det vel som at det er en ganske stor og kanskje litt unødvendig kostnad. Vi har fire lag som reiser en del, så det er da 60 bortekamper. Så hvis vi reduserer antall som reiser med f.eks. fire så blir det til sammen en ganske stor besparelse. Delvis fordi det er en faktisk besparelse på reiser med fly og overnatting og delvis fordi (antakeligvis)noen i støtteapparatet får "fri" på kampdag gjør at de kan fylle tiden sin med andre oppgaver. Og på den måten kanskje gjøre at vi kan kutte et årsverk eller to.

Det er jo så klart viktig å finne riktig balanse i ting. Vi kan så klart ikke barbere det så mye ned at det direkte går ut over det sportslige. Samtidig så kan vi ikke legge oss på Premier League nivå, [url=Når det gjelder kutt i reisekostnader så skjønte jeg det vel som at det er en ganske stor og kanskje litt unødvendig kostnad. Vi har fire lag som reiser en del, så det er da 60 bortekamper. Så hvis vi reduserer antall som reiser med f.eks. fire så blir det til sammen en ganske stor besparelse. Delvis fordi det er en faktisk besparelse på reiser med fly og overnatting og delvis fordi (antakeligvis) det at noen i støtteapparatet får "fri" på kampdag gjør at de kan fylle tiden sin med andre oppgaver. Og på den måten kanskje gjøre at vi kan kutte et årsverk eller to. Det er jo så klart viktig å finne riktig balanse i ting. Vi kan så klart ikke barbere det så mye ned at det direkte går ut over det sportslige. Samtidig så kan vi ikke legge oss på Premier League nivå, sånn som Høgmo gjorde som landslagstrener.]sånn som Høgmo gjorde som landslagstrener. [/url]

Men hvis reisekostnaden i snitt for alle bortekamper for alle fire lagene er 4000 pr person er fire personer færre en besparelse på ca en million. I tillegg blir det da sannsynligvis et sted mellom 240 og 300 arbeidsdager som kan brukes på en annen måte. Som gjør at vi kan kutte et årsverk eller to og fortsatt få gjort de samme tingene. Og da er det fort en del mer å spare. Og det er vel det som bl.a skjer med Nornes. Han får frigjort tid som kan brukes på andre måter. 

Jeg tror det er mye mindre sannsynlig at det er for mange kokker i 2024, enn tidligere år. Jeg føler vel det kan ha vært et problem at vi har henta inn litt for mange til jobber der oppgaver og mål ikke har vært helt klart definert. Fordelen med å være færre er at det faktisk blir enklere å trekke i samme retning. Så blir det kanskje vekta tyngre å trekke når det er færre som trekker. Men det er ikke noe bedre å trekke når noen trekker i motsatt retning heller. 

De kultugreiene han driver med og det med å mikse grupper og sånt har jeg null tro på da. Men siden dette er et fotballforum og ikke et forum for BI-studenter så skal jeg ikke utdype det nærmere.
Svar
(01-19-2024, 12:31 PM)FuriousMachine Skreiv:
(01-19-2024, 10:08 AM)Bohem33 Skreiv: [...]
[...]

Jeg mener jeg leste i et intervju med Graff rett før jul at Ære Være skulle erstattes av noe tilsvarende, egenprodusert.
Tror det er fordel, for da har de sikkert bedre kontroll og kan tilrettelegge det bedre så det ikke blir for forstyrrende for spillere, trenere, etc.
Og selv om det var gøy å følge klubben og spillerne tett så synes jeg ikke produksjonen til TV2 var all verden og det er dermed ikke grunn til å tro at noe "hjemmelaga" trenger å bli så mye dårligere.

Det stemmer godt overens med det han sa på trikkeligaen i hvert fall så det stemmer nok. 
Jeg synes jo at videoen fra treninga med Myhre var veldig bra produsert og ga masse innsyn i hvordan han jobber på feltet. 
For den harde kjerne kan nok det være vel så bra som ære være, men jeg tror nok at ære være traff et langt større publikum og at det i likhet med iskrigerne kan bidra til publikumsvekst og gjøre oss mer attraktive for sponsorer. Nå hjelper det lite med mange tv-seere om laget først rykker ned (som ære være fikk dokumentert i fjor) og så ikke rykker opp fordi man prioriterer marked foran sport. Så det var nok en god avgjørelse å kutte ut ære være, men noe fra klubben vil jo ikke være eller fremstå uavhengig på samme måte som ære være var. 
Desto viktigere å holde på egen podkast tenker jeg, for det krever lite ressurser samtidig som det er verdifullt for mange og bra for omdømme. 
Så er det også viktig å stille opp for og bidra i Dagsavisens podkast Trikkeligaen og supporterpodkastene Stang ut og VPN. Det koster jo ikke noe for klubben selv om det gir oss veldig mye. Men det har jeg absolutt inntrykk av at alle i klubben er bevisste på og flinke til.
Svar
Kanskje admin kunne flyttet denne diskusjonen til en ny tråd, for eksempel "Enga i media"?
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 23 Gjest(er)