Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
(02-27-2024, 09:30 AM)Bohem33 Skreiv: Stort mer spennende enn det kan det neppe bli, vi får bare krysse fingra da for at de lykkes. 

En skikkelig spiss hadde gjort underverker.

Jeg argumenterer ikke mot å hente gode spillere. Men jeg skjønner ikke helt hvis vi skal hente et førstevalg.

I utgangspunktet skal vi spille med en spiss. Og til det så trenger vi tre spisser, det er jeg enig i. Altså trenger vi en til.

Med en ung og lovende Jones El-Abdellaoui og en litt eldre og også lovende Rijks så burde jo tredjemann her være en Bengt Sæternes. Han var 33 når han kom til oss, gjorde en jobb, men aksepterte også benken til fordel for den mer lovende Moa. Jeg skjønner ikke helt hvordan Rijks kan holdes fornøyd hvis han byttet ut spill på nederlandsk nivå 2 med benken på norsk nivå 2.

Det beste ville jo vært en spiller som kan spille både spiss og kant. Da blir det nok ikke en klassisk ving som f.eks. Osame. Men mer en mobil, rask og sterk spiss som kan løpe i en av sidekorridorene. Som f.eks. Wadji, i det minste sånn jeg husker han. Men det rimer jo dårlig med at vi prøvde å hente Heggebø.

Håper begge prøvespillerne viser nok til å få kontrakt. Regner med de begge spiller mot Brann også. Tviler på at vi får se Obasi da, det er nok litt tidlig for han.
Svar
(02-27-2024, 12:14 PM)NilsDN Skreiv:
(02-27-2024, 09:30 AM)Bohem33 Skreiv: Stort mer spennende enn det kan det neppe bli, vi får bare krysse fingra da for at de lykkes. 

En skikkelig spiss hadde gjort underverker.

Jeg argumenterer ikke mot å hente gode spillere. Men jeg skjønner ikke helt hvis vi skal hente et førstevalg.

I utgangspunktet skal vi spille med en spiss. Og til det så trenger vi tre spisser, det er jeg enig i. Altså trenger vi en til.

Med en ung og lovende Jones El-Abdellaoui og en litt eldre og også lovende Rijks så burde jo tredjemann her være en Bengt Sæternes. Han var 33 når han kom til oss, gjorde en jobb, men aksepterte også benken til fordel for den mer lovende Moa. Jeg skjønner ikke helt hvordan Rijks kan holdes fornøyd hvis han byttet ut spill på nederlandsk nivå 2 med benken på norsk nivå 2.

Det beste ville jo vært en spiller som kan spille både spiss og kant. Da blir det nok ikke en klassisk ving som f.eks. Osame. Men mer en mobil, rask og sterk spiss som kan løpe i en av sidekorridorene. Som f.eks. Wadji, i det minste sånn jeg husker han. Men det rimer jo dårlig med at vi prøvde å hente Heggebø.

Håper begge prøvespillerne viser nok til å få kontrakt. Regner med de begge spiller mot Brann også. Tviler på at vi får se Obasi da, det er nok litt tidlig for han.

For å rykke opp må vi skåre mange mål og fort ha en spiss som er med å sloss om å bli toppskårer. Jones skårte ett mål for Kåffa på ti kamper i fjor og han har skårt ett mål for oss på fem kamper (riktignok bare 54 min) i eliteserien. I postnord så hadde han seks mål på ni kamper i fjor og åtte mål på 22 kamper i 2022. 
Holder det til å bli toppskårer i obos i år? Kanskje, og ingen ting ville gjort meg gladere enn det. Han har vært god i treningskampene, men jeg ville ikke satsa hele trøgda på at han blir toppskårer. Seksten mål og en assist på femti kamper forteller at han er mer en målskårer enn en tilrettelegger og det er det vi trenger tenker jeg. 

Rijks er vel mer motsatt type, en tilrettelegger. De tre siste årene har han 5 mål på 20 kamper, 8 mål på 34 kamper og 6 mål på 33 kamper. Det er ikke ille, men det skriker heller ikke toppskårer. 

Jeg har et håp om at både Jones og Rijks kan få sitt gjennombrudd i år, men jeg synes det er posisjonen der vi er mest sårbare nå. For uten en spiss som leverer så blir det veldig vanskelig. Da vil jeg heller ha en stopper som kunne vært bedre. Misforstå meg rett, om vi henter 9ern til Manchester City og Jones eller Rijks danker han ut så han blir sittende på benken og blir dritsur, streiker og flykter til Jæren så vil ingen ting gjøre meg lykkeligere enn det. Men vi bør gå inn i sesongen med en spiss som har lav odds for å bli toppskårer i ligaen. Å få han på plass bør være årets største signering og noen penger til å hente et par spillere må vi ha etter å ha solgt så mange og kuttet så mye kostnader.
Svar
(02-27-2024, 12:10 PM)Bohem33 Skreiv:
(02-27-2024, 11:23 AM)Blue 1978 Skreiv: Fint med spiss, men skulle gjerne hatt en midtstopper også! Vi har mistet tre stk siden i fjor som vi ikke har fått erstattet. Blir tynt med kun KO, HK og Kreutz. Vil tro vi i allefall får en inn, men ergerlig at X ikke får med seg preseason.

Umulig å være uenig i det, men om den første av våre ekser er Nathan Fasika Idumba så har han i hvert fall fått med seg en del av pre season og kanskje to kamper før dagen er over. Om han viser seg å være god nok til å spille fast så er jeg ikke super bekymret over at KO og HK deler på plassen ved hans side, men jeg tar gjerne en stopper til og.

Vanskelig å si det der. Jeg håper han viser seg å være god nok, men det er jo litt mer vanskelig å bedømme midtstoppere raskt. Der skal den fysiske pakka mer kombineres med evnen til å unngå å gjøre feil.

Men jeg tenker at han bør være bra nok. Vi kommer jo forhåpentligvis ikke til å være under konstant press i OBOS. Da er hurtighet og duellstryke kanskje like viktig som evnen til å lese spillet og ligge i formasjon.

En 4'er bak setter likevel litt større krav til spillerne da. Kiil Olsen var god i fjor høst, men da spilte vi også med tre stoppere. Det var det samme han var vant til fra Kåffa. Hammer Kjelsen er fortsatt uprøvd på dette nivået. Følte han falt litt gjennom i fjor. Nå er han eldre og nivået er lavere, men likevel. Så har vi Kreutz som ikke var god nok i fjor. Og i år er han vel mer backup på venstreback enn midtstopper. Og muligens Fasika. Vi har jo også rutinerte sidebacker. Men jeg kunne også godt tenkt meg en mer tydelig sjef i midtforsvaret.

(02-27-2024, 12:48 PM)Bohem33 Skreiv: For å rykke opp må vi skåre mange mål og fort ha en spiss som er med å sloss om å bli toppskårer. Jones skårte ett mål for Kåffa på ti kamper i fjor og han har skårt ett mål for oss på fem kamper (riktignok bare 54 min) i eliteserien. I postnord så hadde han seks mål på ni kamper i fjor og åtte mål på 22 kamper i 2022. 
Holder det til å bli toppskårer i obos i år? Kanskje, og ingen ting ville gjort meg gladere enn det. Han har vært god i treningskampene, men jeg ville ikke satsa hele trøgda på at han blir toppskårer. Seksten mål og en assist på femti kamper forteller at han er mer en målskårer enn en tilrettelegger og det er det vi trenger tenker jeg. 

Rijks er vel mer motsatt type, en tilrettelegger. De tre siste årene har han 5 mål på 20 kamper, 8 mål på 34 kamper og 6 mål på 33 kamper. Det er ikke ille, men det skriker heller ikke toppskårer. 

Men Jones El-Abdellaoui ble 18 i januar. Dette er gode prestasjoner for en som er 16 og 17. Han kommer til å ta ytterligere skritt, spørsmålet er hvor store og hvor raskt. I snitt scorer han i PostNord hvert 171.minutt. Som ikke er verst ut fra at han var og er ung og at vårt 2.lag sjelden var det førende laget.

Litt det samme er det med Rijks. I Nederland spiller 2.lagene på nivå 2,ikke på nivå 3 som her. Og han har spilt på et lag som er i bunnen av tabellen. Vi kommer til å være førende i veldig mange kamper og da kan han fort få helt andre stats.

Jeg tror ikke Rijks er en tilrettelegger. Han har stort sett spilt spydspiss hele veien han. Sånn som jeg har skjønt så er han et oppspillpunkt med ryggen mot mål, som tar imot og passer til en medspiller, før han beveger seg inn i farlig rom.

Er litt uenig i at vi skal ha en superspiss. Det er mer viktig at vi har mange som kan score. Og at de har litt ulike ferdigheter. En rask, fysisk kant/spiss kan fint bidra til at en spiller som Rijks får bedre arbeidsforhold ved å strekke ut et forsvar. Vi kan fint ha litt færre tilretteleggere og litt flere avsluttere enn vi har hatt.

Og jeg håper vi kan få se noen nye typer i laget enn bare den klassiske 433 vi har hatt.
Svar
Så, den ene prøvespillern vår, Idumba, får rødt kort tidlig i 2.omgang og Ambina blir tatt av etter drøye timen. Hva tror vi? Tipper egentlig ingen av de blir signert.
Svar
Klasseforskjell og ydmyket vålerenga står det i vg.
Svar
(02-27-2024, 06:53 PM)Østblokka Skreiv: Så, den ene prøvespillern vår, Idumba, får rødt kort tidlig i 2.omgang og Ambina blir tatt av etter drøye timen. Hva tror vi? Tipper egentlig ingen av de blir signert.

Petter Myhre trakk fram mye positivt med Fasika Idumba i intervju med tv2 før match ihvertfall. Så viser han seg som litt uvøren i 2. omgang, og trenger nok litt skolering.

Nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige, men det er åpenbart at han overgår Kjelsen og Kiil-Olsen i så å si alle ferdigheter som en stopper bør ha. Bedre med ball, bedre fysikk, taklingssterk. Bra tempo, mulig Kiil-Olsen er raskere.

Petter Myhre beskrev Ambina som en klassisk 6'er, og vi har ingen av dem i troppen per nå. Han hadde visst en del å gå på før han er match fit.

Blir spennende å se hva de lander på, men det begynner å haste nå og kanskje syns jeg de ser bedre ut enn de er sjæl fordi jeg begynner å bli litt stressa.

... og hvis jeg tolker Geir Bakke riktig i postmatch her...: https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sportsd...sjoner-her

... så kommer vi til å signere Fasika.
Svar
(02-27-2024, 07:21 PM)blaarizla Skreiv: Blir spennende å se hva de lander på, men det begynner å haste nå og kanskje syns jeg de ser bedre ut enn de er sjæl fordi jeg begynner å bli litt stressa.

Håper som sagt de ender på å signere begge. Jeg synes begge har vært tilstrekkelig gode og begge spiller i roller der vi trenger folk.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du mener de ser bedre ut enn de reelt sett er. Når vi henter spillere så er ikke det for evig og alltid. Begge holder minst OBOS-nivå allerede nå. Hvor gode de kan bli etter et år med akklimatisering til Norge og norsk fotball er vanskelig å si.

Mitt inntrykk, etter å ha sett dem i to treningskamper som virket som var filmet med et mobilkamera fra midtbanen, var at midtstopper Fasika var vår beste midtstopper i kampene mot RBK og Brann. Synes også at han i Brannkampen virket mer trygg i rollen enn mot RBK og at han var blitt bedre kjent med hvordan vi ønsket å spille.

Ambina var litt mer vanskelig å få ordentlig tak på ut fra den sendingen. Virket som han gjorde en bra jobb defensivt og forhindret at et Brannlag, som var en del bedre enn oss, løp fullstendig over oss. Hva han har å by på offensivt kom ikke like tydelig frem. Som cover for Hagen er han mer enn god nok. Og jeg tipper at han har en del mer potensial enn bare det.

Men vi trenger fortsatt en del spillere inn. Det er fire uker til seriestart. Dette er egentlig en nobrainer. Vi skal vel ha inn til sammen to stoppere. Fasika kan fint være en av dem og er god nok allerede nå til å starte kampen mot Sogndal. Ambina er minst god nok til å være cover for Hagen i kampen mot Sogndal. Og han har kvaliteter vi ikke har i troppen fra før. Og selv om vi skulle være i tvil om en av dem så tror jeg det at vi henter begge gir litt mer trivsel og gjør det mer sannsynlig at vi ser den beste utgaven av begge to.

Så skulle det tas en avgjørelse etter kampen. Men det er jo et ganske vidt begrep. Håper på en rask avklaring her.
Svar
(02-28-2024, 11:00 AM)NilsDN Skreiv:
(02-27-2024, 07:21 PM)blaarizla Skreiv: Blir spennende å se hva de lander på, men det begynner å haste nå og kanskje syns jeg de ser bedre ut enn de er sjæl fordi jeg begynner å bli litt stressa.

Håper som sagt de ender på å signere begge. Jeg synes begge har vært tilstrekkelig gode og begge spiller i roller der vi trenger folk.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du mener de ser bedre ut enn de reelt sett er. Når vi henter spillere så er ikke det for evig og alltid. Begge holder minst OBOS-nivå allerede nå. Hvor gode de kan bli etter et år med akklimatisering til Norge og norsk fotball er vanskelig å si.

Mitt inntrykk, etter å ha sett dem i to treningskamper som virket som var filmet med et mobilkamera fra midtbanen, var at midtstopper Fasika var vår beste midtstopper i kampene mot RBK og Brann. Synes også at han i Brannkampen virket mer trygg i rollen enn mot RBK og at han var blitt bedre kjent med hvordan vi ønsket å spille.

Ambina var litt mer vanskelig å få ordentlig tak på ut fra den sendingen. Virket som han gjorde en bra jobb defensivt og forhindret at et Brannlag, som var en del bedre enn oss, løp fullstendig over oss. Hva han har å by på offensivt kom ikke like tydelig frem. Som cover for Hagen er han mer enn god nok. Og jeg tipper at han har en del mer potensial enn bare det.

Men vi trenger fortsatt en del spillere inn. Det er fire uker til seriestart. Dette er egentlig en nobrainer. Vi skal vel ha inn til sammen to stoppere. Fasika kan fint være en av dem og er god nok allerede nå til å starte kampen mot Sogndal. Ambina er minst god nok til å være cover for Hagen i kampen mot Sogndal. Og han har kvaliteter vi ikke har i troppen fra før. Og selv om vi skulle være i tvil om en av dem så tror jeg det at vi henter begge gir litt mer trivsel og gjør det mer sannsynlig at vi ser den beste utgaven av begge to.

Jeg er enig med deg om Fasika. Synes også det er betryggende at en spiller fra Afrika som kun har spilt i Kongo og Sør-Afrika raskt tilpasser seg en "ny" spillestil, folk og klubb. Rett og slett svært lovende og ut fra de to kampene mot RBK og Brann er jeg enig med deg i at han var vår beste midtstopper. Han har dog vært ute med kneskade lenge og har ikke spilt mye det siste året. Har ikke sett noe til det i løpet av treningskampene så tydeligvis er skaden leget.
Ambina har jeg ikke noe stort inntrykk av egentlig, men det jeg mener vi trenger på midtbanen er en balanserende og defensiv ryddegutt. I Sør-Afrika har han vært den foretrukne defensive på Cape Town som ligger på 2.plass i serien der.
Jeg mener Elias Hagen er indreløper og boksåpner i større grad enn en defensiv ryddegutt. Dette er derfor en posisjon vi trenger spillere i og om det blir Ambina vet jeg ikke. Mitt ønske er vel kanskje en som både dekker store rom defensivt og fordeler enkle baller videre til midtbaneleddet og vingene uten så mye ekstragavanse.
Svar
(02-28-2024, 11:00 AM)NilsDN Skreiv:
(02-27-2024, 07:21 PM)blaarizla Skreiv: Blir spennende å se hva de lander på, men det begynner å haste nå og kanskje syns jeg de ser bedre ut enn de er sjæl fordi jeg begynner å bli litt stressa.

Håper som sagt de ender på å signere begge. Jeg synes begge har vært tilstrekkelig gode og begge spiller i roller der vi trenger folk.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du mener de ser bedre ut enn de reelt sett er. Når vi henter spillere så er ikke det for evig og alltid. Begge holder minst OBOS-nivå allerede nå. Hvor gode de kan bli etter et år med akklimatisering til Norge og norsk fotball er vanskelig å si.

Mitt inntrykk, etter å ha sett dem i to treningskamper som virket som var filmet med et mobilkamera fra midtbanen, var at midtstopper Fasika var vår beste midtstopper i kampene mot RBK og Brann. Synes også at han i Brannkampen virket mer trygg i rollen enn mot RBK og at han var blitt bedre kjent med hvordan vi ønsket å spille.

Ambina var litt mer vanskelig å få ordentlig tak på ut fra den sendingen. Virket som han gjorde en bra jobb defensivt og forhindret at et Brannlag, som var en del bedre enn oss, løp fullstendig over oss. Hva han har å by på offensivt kom ikke like tydelig frem. Som cover for Hagen er han mer enn god nok. Og jeg tipper at han har en del mer potensial enn bare det.

Men vi trenger fortsatt en del spillere inn. Det er fire uker til seriestart. Dette er egentlig en nobrainer. Vi skal vel ha inn til sammen to stoppere. Fasika kan fint være en av dem og er god nok allerede nå til å starte kampen mot Sogndal. Ambina er minst god nok til å være cover for Hagen i kampen mot Sogndal. Og han har kvaliteter vi ikke har i troppen fra før. Og selv om vi skulle være i tvil om en av dem så tror jeg det at vi henter begge gir litt mer trivsel og gjør det mer sannsynlig at vi ser den beste utgaven av begge to.

Så skulle det tas en avgjørelse etter kampen. Men det er jo et ganske vidt begrep. Håper på en rask avklaring her.

Skal vi tro Dagsavisen så må du neppe vente lenge. De skriver følgende i kampreferatet: 

Både midtstopper Fasika Idumba og midtbanespiller Brice Ambina visste at de hadde sin siste sjanse til å vise seg fram i treningskampen mot Brann i Marbella. I løpet av kvelden skulle de få beskjed om de får være med videre, eller ikke.
--
Stemmer det så har de alt fått beskjed og da kan man vel forvente at vi får beskjed i dag. Om det skal forhandles om betingelser så kan det kanskje drøye litt og det kan jo tenkes at de vil ha noe betenkningstid. Men vi hadde vel neppe invitert dem om vi ikke hadde diskutert noen rammer med agentene deres og de ville neppe kommet på prøvespill om de ikke i utgangspunktet var positive til å komme. Så vil vi en eller begge tror jeg det går raskt i orden.
Svar
(02-28-2024, 11:17 AM)Thorstein Skreiv: Jeg er enig med deg om Fasika. Synes også det er betryggende at en spiller fra Afrika som kun har spilt i Kongo og Sør-Afrika raskt tilpasser seg en "ny" spillestil, folk og klubb. Rett og slett svært lovende og ut fra de to kampene mot RBK og Brann er jeg enig med deg i at han var vår beste midtstopper. 
Ambina har jeg ikke noe stort inntrykk av egentlig, men det jeg mener vi trenger på midtbanen er en balanserende og defensiv ryddegutt. 
Jeg mener Elias Hagen er indreløper og boksåpner i større grad enn en defensiv ryddegutt. Dette er derfor en posisjon vi trenger spillere i og om det blir Ambina vet jeg ikke. Mitt ønske er vel kanskje en som både dekker store rom defensivt og fordeler enkle baller videre til midtbaneleddet og vingene uten så mye ekstragavanse.

Elias Hagen er definitivt ikke noen defensiv ryddegutt. Jeg er helt enig med deg i at han burde spille indreløper. Og at vi med en spillertype som Ambina får inn noe vi ikke har i troppen nå. Og ikke har hatt på en stund.

Det som kalles 6'er-rollen kan jo egentlig løses på tre måter. Med en dyptliggende playmaker, som Hagen, Odin. Eller med en mer destruktiv spiller som Ogude var i glansdagene her. Eller så er det jo gjerne en mellomting av de to igjen da.

Jeg mener i hvert fall at en spillertype som Ambina trengs. Så kan Bjørdal/Strand sloss om en plass som boks-til-boks. Og Riisnæs/Hagen om en plass som en mer kreativ sentral midtbane. Og vi kan så klart veksle litt på ut fra motstander og kampbilde. Da er det litt bort fra det som var Fagermos plan B, som var å få plan A til å fungere, til å kunne gjøre noen taktiske grep.

Vi kan kjøre Hagen - Riisnæs - Bully hvis vi vil ha en skapende midtbane. Vi kan kjøre Ambina - Bjørdal - Strand hvis vi vil vinne midtbanekrigen. Eller vi kan kombinere på mange måter.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 14 Gjest(er)