Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
Forslaget om at en spiller som må ha behandling for 2.gang må byttes ut (evt. tas av banen hvis alle bytter er brukt) synes jeg er det beste hittil. Å legge til tid dreper momentum, og lar drøyerne hente seg inn mellom hver sekvens.
Svar
(04-09-2024, 09:25 AM)idle76 Skreiv: Forslaget om at en spiller som må ha behandling for 2.gang må byttes ut (evt. tas av banen hvis alle bytter er brukt) synes jeg er det beste hittil. Å legge til tid dreper momentum, og lar drøyerne hente seg inn mellom hver sekvens.

Det vil bare føre til at spillere som kanskje trenger behandling likevel ikke får det/ikke ønsker å få det. Og så skal det byttes inn og det går ekstra tid på det.

Jeg tenker vel litt at det er sånn fotballen er. Å drøye tid er en del av spillet, på lik linje med dommerfeil.
Svar
En viss kynisme og drøying må man selvfølgelig forvente. Men jeg leste noe om at det var 19 minutter effektiv spilletid i andreomgang i Brann-FFK. Det er så ekstremt at hvis dette blir standarden fremover så er jeg bekymret for hvor mange unge som gidder å følge med på fotball.

Jo da, det handler om å vinne eller tape. Men fotball er også underholdning. Og drøying av tid gir 0 i underholdningsverdi.
Svar
Det er poeng som gjelder og det er det man husker. Det som er trist med fotball er kynisme som i kampen mellom Brann-FFK. Ingen god opplevelse for oss som liker å se fotball. Denne kampen håper jeg er et unntak fra normal kamp opplevelse for spillere og seere. Men, dessverre går mye av en fotballkamp ut på å lure dommeren i absolutt alle situasjoner om det er corner, frispark, innkast. Det er trist.
Svar
(04-09-2024, 09:45 AM)NilsDN Skreiv:
(04-09-2024, 09:25 AM)idle76 Skreiv: Forslaget om at en spiller som må ha behandling for 2.gang må byttes ut (evt. tas av banen hvis alle bytter er brukt) synes jeg er det beste hittil. Å legge til tid dreper momentum, og lar drøyerne hente seg inn mellom hver sekvens.

Det vil bare føre til at spillere som kanskje trenger behandling likevel ikke får det/ikke ønsker å få det. Og så skal det byttes inn og det går ekstra tid på det.

Jeg tenker vel litt at det er sånn fotballen er. Å drøye tid er en del av spillet, på lik linje med dommerfeil.

Hva så? Da får de ta sjansen hvis de skal jukse/drøye. Vi ser allerede spillere holde seg til hodet når de egentlig har vondt i beinet for å få stopp i spillet, så istedenfor at det er en del av spillet er dette en utvikling i fotball som går feil vei. Dommerfeil er konstant (evt. verre nå med VAR).

Hvor ofte har du sett spillere trenge behandling flere ganger i en kamp? Og da mener jeg behandling, ikke magisk spray/svamp og opp igjen. Bandasjering er vel stort sett all behandling som kan brukes for en fotballspiller som skal spille videre. Kaaanskje støttebandasje for hender/håndledd, men ved alle andre typer støttebandasje bør spiller uansett byttes ut.
Svar
(04-09-2024, 10:45 AM)mestah Skreiv: En viss kynisme og drøying må man selvfølgelig forvente. Men jeg leste noe om at det var 19 minutter effektiv spilletid i andreomgang i Brann-FFK. Det er så ekstremt at hvis dette blir standarden fremover så er jeg bekymret for hvor mange unge som gidder å følge med på fotball.

Jo da, det handler om å vinne eller tape. Men fotball er også underholdning. Og drøying av tid gir 0 i underholdningsverdi.

Jeg så ikke den kampen, så det vet jeg ikke. Normalt så ligger effektiv spilletid på rundt 55%, altså sånn ca 25 minutter. Så hvis det stemmer med 19, så var det 4-5 minutter ekstra med drøying. Men det er jo gjennomsnittet da, i virkeligheten så er det jo både mer og mindre.

Nå ble det vel også lagt til 13 minutter i akkurat den kampen, så det ble jo kompensert for det. Ballen var, i følge det jeg har lest, i spill i 19 minutter av kampen og i 7 av de 13 tillagte minuttene. Så det var nok effektiv spilletid i kampen, i hvert fall ut fra det jeg har lest. Selv om jeg skjønner at mange og lange stopp gjør noe med rytmen.

Men sånn totalt sett så er det absolutt ingen ting som skulle tyde på at dette er noen trend. Det var en enkelt kamp. Og det at det er mulig at sånne ting skjer skaper også engasjement.

Og for meg så er i hvert fall mye av sjarmen med fotball at det ikke er alltid det beste laget vinner. I motsetning til idretter med en god del flere mål i seg, så skiller fotball seg ut der. Vi har 10 avslutninger mot Sogndal og scorer en gang. Sogndal har en avslutning og scorer en gang. Hadde det vært håndball, der ca 50% av avslutningene går i mål, så hadde vi vunnet 5-1 og kampen ville vært totalt uspennende og avgjort på forhånd.

Så for meg er en sånn kamp bare en del av sjarmen med fotball. Jeg er glad vi ikke tar 90 poeng i år, lag to tar 84 og lag tre tar 78, og så videre. Sånn er det for alle. Vi avga to poeng mot Sogndal i en kamp vi var klart best. Men også Kongsvinger avga to poeng borte mot Lyn, i en kamp de var best. At det dårligste laget også kan vinne kamper eller få med seg poeng er en viktig del av fotballen, selv om det ikke alltid er så pent.

(04-09-2024, 02:37 PM)idle76 Skreiv: Hvor ofte har du sett spillere trenge behandling flere ganger i en kamp? Og da mener jeg behandling, ikke magisk spray/svamp og opp igjen. Bandasjering er vel stort sett all behandling som kan brukes for en fotballspiller som skal spille videre. Kaaanskje støttebandasje for hender/håndledd, men ved alle andre typer støttebandasje bør spiller uansett byttes ut.

Nå vet jeg jo ikke hvor du skal sette grensa for behandling. Men det er jo uansett en regel som favoriserer stygt spill.

Hvis vi hadde hatt Messi på laget så kunne han da blitt tacklet to ganger og måtte da automatisk ut.
Svar
(04-09-2024, 03:14 PM)NilsDN Skreiv:
(04-09-2024, 02:37 PM)idle76 Skreiv: Hvor ofte har du sett spillere trenge behandling flere ganger i en kamp? Og da mener jeg behandling, ikke magisk spray/svamp og opp igjen. Bandasjering er vel stort sett all behandling som kan brukes for en fotballspiller som skal spille videre. Kaaanskje støttebandasje for hender/håndledd, men ved alle andre typer støttebandasje bør spiller uansett byttes ut.

Nå vet jeg jo ikke hvor du skal sette grensa for behandling. Men det er jo uansett en regel som favoriserer stygt spill.

Hvis vi hadde hatt Messi på laget så kunne han da blitt tacklet to ganger og måtte da automatisk ut.

Altså, vi skal ha dommere på banen også. Laget som tackler stygt risikerer da to røde kort. I beste fall to gule på forskjellig spiller, men dommeren skal slå ned på stygt spill.

Poenget er at man må få bukt med uvesenet av at spillere legger seg ned for den minste berøring som om de ble skutt med hagle i magen. Fotballspillere er i dag fullstendig patetiske der de ruller rundt og griner bare noen kommer i kontakt med dem. Det er ikke slik i noen andre idretter.

Ja, det er vondt å bli stemplet. Jeg har spilt fotball selv, og vet at den kjenner man godt. Men jeg har aldri hatt behov for å legge meg ned og få medisinsk behandling for en stempling. Hvis du knekker en tå, ja selvsagt. Men man merker ikke forskjell før man tar av seg skoa uansett.

Min definisjon av behandling er at spilleren ønsker å få medisinsk personell inn for å vurdere. Og spilleren bør fraktes ut pronto, og ha minimum 30 sek før man får komme inn igjen. Ideelt sett 30 sek eller første stopp i spillet, whichever is longer. Og ja, man kan alltids diskutere implementasjonen av en regel. Kanskje er 2.gang for strengt. Kanskje de bør vente 60 sek før de kan komme inn igjen.

Men noe må gjøres. Fotballspillere er patetiske nok som de er.
Svar
Jeg også foretrekker en gammel senterforward uten fortenner foran en primadonna med hårgelé i håret og armene fulle av tattiser. Men jeg bare ser ikke poenget med å løse et problem som ikke er et problem. Og hvis det blir det, så er det jo bare å legge til tid.

Hele poenget med et divisjonssystem er at lagene er omtrent på samme nivå. Altså er det forholdsvis sjelden sånne ting skjer. Å lage en regel som favoriserer det beste laget gjør fotballen mer forutsigbar og mer kjedelig. Synes jeg da.
Svar
(04-09-2024, 11:55 AM)viftab Skreiv: Det er poeng som gjelder og det er det man husker. Det som er trist med fotball er kynisme som i kampen mellom Brann-FFK. Ingen god opplevelse for oss som liker å se fotball. Denne kampen håper jeg er et unntak fra normal kamp opplevelse for spillere og seere. Men, dessverre går mye av en fotballkamp ut på å lure dommeren i absolutt alle situasjoner om det er corner, frispark, innkast. Det er trist.
Vil ikke anbefale italiensk fotball for deg.
Som du sier, så er det resultatet som teller.
Totalt uenig i at det er trist å se Brann tape.
Svar
(04-10-2024, 05:55 AM)ForrestGump Skreiv:
(04-09-2024, 11:55 AM)viftab Skreiv: Det er poeng som gjelder og det er det man husker. Det som er trist med fotball er kynisme som i kampen mellom Brann-FFK. Ingen god opplevelse for oss som liker å se fotball. Denne kampen håper jeg er et unntak fra normal kamp opplevelse for spillere og seere. Men, dessverre går mye av en fotballkamp ut på å lure dommeren i absolutt alle situasjoner om det er corner, frispark, innkast. Det er trist.
Vil ikke anbefale italiensk fotball for deg.
Som du sier, så er det resultatet som teller.
Totalt uenig i at det er trist å se Brann tape.

Ja, kult å se at Brann tapte på hjemmebane og måten det skjedde på. Hadde det samme kampbildet skjedd på Intility så hadde det vært et helvete. Jeg ønsker fair kamp, men ja, det er jo dette som gjør fotballen interessant og gir store diskusjoner etter situasjoner i en kamp. ALLTID. Dette skaper og masse liv og kontroverser på tribunen mellom supportergruppene og gir et høyt trykk på stadion- jeg digger det bare det går vår vei og vi sitter igjen med poengene. Ofte oppfattes ikke kontroversene/ kynisme like sterkt på Intility: Østblokka alene er opptatt med å synge monotone evigvarende sanger tatt ut fra et sanghefte som må følges uansett, istedenfor å følge kampbildet og støtte det som skjer på banen.

Til slutt er det poeng som telles og kampsituasjonene er glemt. Sånn er fotballen med delte synspunkter- bare det går vår vei Wink
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 18 Gjest(er)