Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 3.5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
Det ble en litt mer kjedelig start på 2024 enn jeg hadde sett for meg i hvert fall.
Når terminlisten var klar, så jeg for meg 8p etter 4 kamper. (2 U hjemme og 2 S borte), men tenker det enda er litt tidlig å male fanden på veggen.

Jeg mener å se en positiv utvikling i laget sammenlignet med 2023, men de må luke ut personlige feil.
I åpent spill har vi hatt overtak og tatt styringen i alle kampene, vært gode på 2.baller og gjenvinninga, produksjonen av sjanser har tidvis vært god - kunne vært bedre.
Uttelling på sjanser har vært alt for lav. Men hvis de fortsetter samme spill de neste 27 kampene, kan jeg ikke forstå annet enn at det bør gi et poengsnitt på 2p og opprykk via 1. el 2.plass. Men skal det spillemessige overtaket gi 2p i snitt, så er det på tide å slippe til andre playmakere offensivt, Jones-Filip-Riisnæs fremfor Strand offensivt.
Strand-Riisnæs fremfor Elias. Kanskje Kamara fremfor nederlenderen - eller prøve Jones?
I evalueringen fra 2023, har flere trukket frem mangel på kontinuitet i lagoppstillingen - kanskje derfor de samme får sjanse på sjanse, men nå har vel fått sjanser nok.

Jeg opplever det ikke som en kollektiv svikt at vi har sluppet inn 5 mål, men personlige feil.
- Håkans serverer Sogndal sin kontring til 0-1 - Idumba kunne gått tettere på Baidoo når han slakker farten før sentringen, men Baidoo klare å slå tunnel på Idumba.
- Mot Raufoss gir vi også i praksis bort et mål - Raufoss har riktig nok veldig flyt i pasning og innlegg før mål, men både Vegar og Aaron har sjans til å ta ut Hustad i feltet der. Det er også noe halvhjertet av Elias som blir fintet bort av Engebakken (er nærme nok til å gå i kroppen eller takle og ta det gule - men han vurderte kanskje at det ikke var en åpenbar målsjanse på overgangen? Samtidig vet han at Jukle ikke er bak der til å ta neste press..).
- Elias serverer Stabæk 0-1 etter 5 min, men Aaron må ta litt av skylden - han burde spilt Sjøeng som posisjonerte seg som støtte.
- Både Bjørdal og Elias skal klare å ta ut Pedersen på 1-2 - her tror jeg Idumba hadde ryddet unna om han var på banen.
- Veldig svakt av Bjørdal at han ikke klarer å mannsmarkere Pedersen på 1-3, slipper markeringen og lar han stå alene.

Jeg mener Bakke og Myhre må få 10 kamper på seg - har de kommet til 2p i snitt etter hjemmekampen mot Levanger i runde 10, så bør de få stå ut sesongen.
Svar
(04-15-2024, 09:30 AM)NilsDN Skreiv: Mot Lyn så mener jeg at Borch skal starte, ikke Hedenstad. Riisnæs skal starte, ikke Hagen. Thorvaldsen skal starte, ikke Strand. Idumba skal starte, ikke Kreutz. Og Kamara bør sannsynligvis starte foran Rijks.

Det er vel sånn ca de endringene absolutt alle utenom Bakke ser er desperat nødvendige. Syns Rijks kan få sjansen da han tross alt er fremtiden men det er ikke på spissplassen vi taper kampen. Eneste grunnen til at Riisnæs ikke spiller fra start er vel at han ikke er vurdert helt klar ennå. Når han er det igjen er han helt klart vår beste spiller, men jeg håper som faen at han ikke blir dyttet ut på kant igjen bare fordi Hagen er nødt til å spille. Og hvilke taktiske vurderinger som gjør at en trener mener Petter Strand opplagt nok skal spille kantspiller er det vel heller ingen som skjønner noe av. Og Borchgrevink gjort til kaptein før sesongen når han tydeligvis ikke er god nok til å starte? Det gir absolutt ingen mening.

Skal ikke si at vi ikke klarer å rykke opp selv om ting fortsetter som de er nå, men jeg klarer ikke på noen måter å se for meg en positiv fremtid for klubben så lenge Bakke er her.
Svar
(04-15-2024, 01:30 PM)Cola228 Skreiv: Jeg mener Bakke og Myhre må få 10 kamper på seg - har de kommet til 2p i snitt etter hjemmekampen mot Levanger i runde 10, så bør de få stå ut sesongen.

Det er vel ingen som tror på at vi kommer til å bytte trener. Og vi burde ikke gjøre det heller, etter tre kamper. Skulle vi byttet måtte vi gjort det etter 2023-sesongen, ikke nå. Men da burde vi til gjengjeld gjort det. Men vi har nytt styre og de kommer ikke til å gjøre noen verdens ting på en god stund. For ryker Bakke, så må også JJ ryke.

Men vi har en tricky start. Åpningskamp er åpningskamp. Så oppskriftsmessig seier mot Raufoss pluss det i går. Etter tre kamper så kan vi snakke om å begynne å se noen tendenser. Vi har vanskelig for å score og vi slipper til få, men til gjengjeld enormt store sjanser.

Og nervene til spillerne utpå der er så tynnslitt at det skal ingenting til før de mister troen. På de siste 20 hjemmekampene i serien har vi bare vunnet 2. Vi runda av 2022 med to uavgjort hjemme, så vant vi 2 av 16 (inkludert kvalik) hjemme i 2023. Og i år har vi tatt 1 av 6 mulige poeng hjemme.

Det virker som om laget ikke takler publikum. Og nå skal vi spille mot Lyn foran 25000 og har alt å tape.
Svar
De elleve vi har på banen ser ut som en pasientgruppe ved Modum Bad Nervesanatorium. De håndterer dessverre ikke press.
Og det er et dårlig utgangspunkt når man har som mål å rykke opp, som igjen betyr at man har press på seg i alle kamper.
Svar
(04-15-2024, 03:41 PM)Trazan Apansson Skreiv: De elleve vi har på banen ser ut som en pasientgruppe ved Modum Bad Nervesanatorium. De håndterer dessverre ikke press.
Og det er et dårlig utgangspunkt når man har som mål å rykke opp, som igjen betyr at man har press på seg i alle kamper.

Som er akkurat hvorfor jeg mener at dette er noe trenerteamet burde ha fikset. Og de må spille enklere.

Hagen har jo fått kritikk for det første målet, men det er jo et helt elendig valg av Aron Kiil Olsen først og fremst. Han har ballen totalt under kontroll mellom 16 meter og sidelinja, og kan enten slå langt, slå en pasning til Hedenstad til høyre foran seg, til Ambina som løper mot han og gjør seg spillbar eller inn til Hagen som er truet av to Stabæk-spillere. Når Hagen da mister ballen så kan de jo bare spasere inn i det rommet som Kiil Olsen har forlatt.

Men jeg tror at selve grunnen til at Kiil Olsen slår den pasningen er fordi han har fått beskjed om at vi skal være ballbesittende og dra på seg press. Sjøeng har forlatt målet og er spillbar bak han. Ambina er spillbar og Hedenstad er spillbar. Men siden han ønsker å dra på seg det presset så er det plutselig bare Hagen han kan spille til. 

Og for et lag som har litt frynsete nerver så er det mer riktig å bare å måke den opp og ikke ta for høy risiko.
Svar
Jeg driter i formasjon og hvordan laget fremtrer, det er poeng som gjelder, opprykk er et krav. Jeg er glad det er mye som skal gå feil om vi ikke rykker opp.
Svar
Om vi rykker opp eller ikke kommer nok mest an på resten av heatet. Jeg tror ikke 2.plass i OBOS i år klarer seg med under 2 poeng pr kamp i snitt. Det er vanskelig å tette luker i toppen der lagene rundt stort sett vinner. Da betyr en seier bare at man holder følge.
Svar
(04-15-2024, 06:57 PM)NilsDN Skreiv: Om vi rykker opp eller ikke kommer nok mest an på resten av heatet. Jeg tror ikke 2.plass i OBOS i år klarer seg med under 2 poeng pr kamp i snitt. Det er vanskelig å tette luker i toppen der lagene rundt stort sett vinner. Da betyr en seier bare at man holder følge.

og kulturbyggeren Geir Bakke gis full tillit...... og JJ har trua på å skape et topplag, og styrene backer opp organisasjonen. Spennende om denne utviklingen fortsetter, vi kan jo faan ikke fortsette å tape så masse poeng på hjemmebane som vi gjør. Da går det som det går til slutt med kvalik og halmstrå om eliteseriespill.
Svar
Da var resten av Runde 3-kampene også spilt. Og det gikk heldigvis ganske bra for oss.

Vi er riktig nok tre poeng bak opprykksrival Stabæk. Men resten at opprykksheatet er det ikke store avstander til foreløpig. At Levanger leder og Moss har 6 poeng tror jeg ikke har så mye å si.

Vi er poenget foran Ranheim, har like mange som Aalesund og er poenget bak xxx og Sogndal. Så det er ikke bare vi som trøbler litt i starten av opprykksfavorittene. Egen lykke er vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte. Vi kunne ha vunnet alle våre 3 og ligget 5 poeng foran både Aalesund og Stabæk etter 3 runder. Det er en bortkasta mulighet. Men heldigvis har ingen av de andre lagene benyttet seg av den muligheten de heller.

Nå må vi også gripe mulighetene våre mot Lyn, få spilt på oss noe selvtillit og starte å vinne flere kamper på rad.
Svar
Dette er OBOS. Alle kan slå alle. Det er om å gjøre å til slutt være det laget som har sklidd på færrest bananskall.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 5 Gjest(er)