Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga sesongen 2023
(11-25-2023, 03:21 PM)Oldtimer Skreiv: Greit å være uenig. 
Vi gjorde det veldig bra 1. Sesongen med Fagermo,  så gjorde han tabben å hente Nordnes, og nedturen begynte. Utrolig nok beholdt Nordnes jobben når Fagermo fikk sparken,  så ja, klubben har et ledelses problem. 
Når det gjelder Bakke, så har han ikke fått til noe som helst.  Håpløse disposisjoner og lite engasjerte og tillitsvekkende uttalelser..
Sarpsborg var i fritt fall når han forlot dem, og LSK var for nedadgående, med stor misnøye i spillergruppa.

Vi gjorde det bra i 2020 med troppen til Deila, rutinert og solid. Så skulle det selges unna og ryddes til (for) mange unge spillere og akademi var fasiten på det meste. 

Snakket med en av Deilas hjelpetrenere og det ble tydeligs uttalt at skulle man nå en topp-plassering så var det ikke gode nok unge spillere i klubben (eller akademiet) på det tidspunktet. Deila uttalte (uten at jeg vet hvor absolutt det var) at maks 2 spillere under 23 i start 11. Og ellers maks 4 i tropp. Men Fagermo skulle bruke unge, frivillig eller tvunget, pga økonomi. Det gikk som det gikk…
Svar
Det er riktig det, da vi kvittet oss med hele reservebenken etter 2020-sesongen, Shala, Finne, den høye islendingen, Stokke, Bjørdal i tillegg til Lekven så forsvant også bredden ut av stallen.

Men problemet er jo ikke akademiet, som faktisk leverer i henhold til målsetningen. Problemet er at vi er helt elendige i overgangsmarkedet og ikke klarer å hente spillere som løfter laget. Petter Strand var en nøkkelspiller i Brannlaget som rykket ned, og innehar samme rolle hos oss i år.

I tillegg er det jo sedvane at mange spillere etter en vinter i Vålerenga bare er en skygge av seg selv. Det hendte med Kjartanson som var veldig god da han kom, men helt forferdelig året etter, Børven, som leverte greit i fjor etter han kom om sommeren, men som jo er helt ute av det i år. Jeg kommer ikke til å bli overrasket om Ilic legger på seg 13 kilo de neste månedene og presterer helt grusomt neste sesong. Juklerød havnet på årets lag i Belgia det første året han var i Antwerpen, men er nå ikke god nok for en plass i førsteelleveren i et lag på vei ned til nivå 2 i norsk fotball.
Svar
Petter Strand, Torgeir Børven, Juklerød er alle spillere som det ikke har blitt lagt all verdens ressurser i led tanke på en overgang. Dette er kok en god grunn til at det går som det gpr. Vi betaler middelmådig for middelmådige spillere mens vi håper på at de skal løfte seg noen hakk eller komme tilbake på nivå.

Om vi ser på spillere som det har blitt lagt litt ressurser i har det som regel gått bra de seneste årene. Ilic og Bjørdal er eksempler her.

Så er spørsmålet om det sjelden blir lagt mer ressurser i overgangene fordi vi ikke har penger eller om det faktisk er fordi vi ønsker å utvikle spillere. Jeg tror nemlig ikke at det bare er basert på at vi ikke har penger. Klubben vet like godt som oss at dette er en investering. Utfordringen er nok litt at det svir å bruke 15.000’ på en ving når vi har Dicko og Thorvaldsen up coming. Samme på sentral, der har vi de sendte årene hatt OTH og MBR.
Svar
Hadde håpa på at Haugesund skulle tape med mer enn 1 for Tromsø. Da hadde teorien om å ta dem på målforskjell hatt mer håp. Nå er det bare teori.
Svar
(11-26-2023, 08:51 PM)Loffen Skreiv: Hadde håpa på at Haugesund skulle tape med mer enn 1 for Tromsø. Da hadde teorien om å ta dem på målforskjell hatt mer håp. Nå er det bare teori.

Er det bare teori å slå Tromsø med to mål?

Men jeg tror forsåvidt ikke på seier.
Tipper Enga klarer seg via uavgjort, Haugesund seier
og så kvalik.
Svar
Var noen hint om at Petter Myhre skal til oss på fotballekstra idag. Tror det ville være en oppgradering fra Nordnes i det minste.
Svar
(11-26-2023, 08:51 PM)Loffen Skreiv: Hadde håpa på at Haugesund skulle tape med mer enn 1 for Tromsø. Da hadde teorien om å ta dem på målforskjell hatt mer håp. Nå er det bare teori.

Den skjønte jeg ikke helt. Vi tar dem jo på målforskjellen.

Haugesund har -9 nå. 31-40. Vi har -11 nå, 38-49. Hvis vi vinner vår med en er vi på -10 og de taper sin med en så så er de på -10. Da passerer vi dem på antall scorede mål. Og siden Stabæk bare er poenget foran så vil vi passere Stabæk med uavgjort eller med Haugesundseier. Mens vi vil passere Haugesund med Stabæk-seier. På målforskjell OG på poeng. Så lenge vi vinner selv så klart. Vi kan uansett ikke passere dem på bare uavgjort. Da blir vi stående med 29 poeng, poenget bak.

Det som er positivt nå er at Haugesund også har alt å spille for. Hvis de spiller uavgjort vil vi passere Haugesund med seier, men da kreves det riktig nok at vi vinner med to. Sasndefjord vil passere dem med seier i sin og uavgjort for Haugesund. Det var kanskje det det du mente? Det hadde vært bedre med 2-0 til Tromsø og ikke 2-1. Men det er vel ikke bare teori å slå Tromsø med to mål?

Men uansett så starter kampene på 0-0 og Haugesund kan ikke gamble på at vi ikke vinner med to. En uavgjort for dem kan veldig raskt føre dem ned til kvalikplassen.

Så vi klarer å unngå direkte nedrykk med seier mot Tromsø uansett. Vi kan også klare det med uavgjort, hvis et motivert Haugesund slår Stabæk. Det var så klart noe dritt med den Stabæk-straffen helt på slutten. Men den fører likevel noe positivt med seg. Uavgjort er ikke godt nok for Haugesund lenger, de må vinne. Og gjør de det så klarer vi oss med uavgjort mot Tromsø. 

Men oppgaven er krystallklar. Slår vi Tromsø så møter vi verste fall en av Kristiansund, Bryne eller xxx i kvalik. Med tomålsseier unngår vi kvalik hvis enten Stabæk og Haugesund spiller uavgjort. Eller hvis Sandefjord ikke vinner sin kamp mot LSK.
Svar
(11-27-2023, 12:27 PM)NilsDN Skreiv:
(11-26-2023, 08:51 PM)Loffen Skreiv: Hadde håpa på at Haugesund skulle tape med mer enn 1 for Tromsø. Da hadde teorien om å ta dem på målforskjell hatt mer håp. Nå er det bare teori.

Den skjønte jeg ikke helt. Vi tar dem jo på målforskjellen.

Vi tar Haugesund på poeng hvis vi vinner og de ikke vinner, ja.
Var dette med uavgjort i Haugesund jeg tenkte på
Jeg regna feil i går og trodde vi måtte vinne med 3 for å kunne gå forbi både Haugesund og Stabæk....
Så altså, my bad...
Svar
(11-27-2023, 02:37 PM)Loffen Skreiv:
(11-27-2023, 12:27 PM)NilsDN Skreiv:
(11-26-2023, 08:51 PM)Loffen Skreiv: Hadde håpa på at Haugesund skulle tape med mer enn 1 for Tromsø. Da hadde teorien om å ta dem på målforskjell hatt mer håp. Nå er det bare teori.

Den skjønte jeg ikke helt. Vi tar dem jo på målforskjellen.

Vi tar Haugesund på poeng hvis vi vinner og de ikke vinner, ja.
Var dette med uavgjort i Haugesund jeg tenkte på
Jeg regna feil i går og trodde vi måtte vinne med 3 for å kunne gå forbi både Haugesund og Stabæk....
Så altså, my bad...

Null problem. 

Det hadde vært mest behagelig om Stabæk spilte uavgjort eller tapte i går. Da måtte de slå Haugesund for å kunne gå forbi oss. Men det hadde gitt Haugesund veldig lite å spille for. De ville ha vært sikret dårligst kvalikplass, siden Stabæk (med uavgjort i går) på 27 poeng ikke kunne passert dem uten å vinne med fire mål. 

Så vi har gjort et "bytte" her. Vi har mistet fordelen det var å kunne klare å unngå direkte nedrykk, selv med tap. Men forutsetningen for å klare seg med tap er at Stabæk ikke vant i Haugesund. Så det vi har fått i stedet er et Haugesund som trenger et resultat selv. 

Vi kan så klart fucke opp selv, for uten poeng mot Tromsø så rykker vi 100% sikkert ned. Så enkelt er det. Men uavgjort vil også gjøre at vi passerer Stabæk så lenge Haugesund vinner. 

Det tror jeg blir en veldig merkelig kamp og en merkelig siste runde. 

Sandefjord passerer Haugesund med seier mot LSK og det må vi regne med at de klarer. Haugesund kommer dermed bak Sandefjord med kun uavgjort selv. Vi også passerer Haugesund med kun uavgjort for dem. Riktig nok med to måls seier da. Og en uavgjort mot Stabæk betyr da kvalik for Haugesund, mens et tap mot Stabæk betyr direkte nedrykk på 30 poeng.

Men både Haugesund og Stabæk vet at Sandefjord med all sannsynlighet vinner. Og så lenge det står uavgjort i vår kamp så kan de ikke spille på uavgjort selv. Så ved kampstart så er utgangspunktet det at et tap er krise for et av lagene. Og et uavgjort er litt krise for begge. De blir i hvert fall avhengig av andre lag. Så resultatet hos oss påvirker nok veldig kampen i Haugesund. Hvis Tromsø går opp i en 2-0 ledelse så kan de senke skuldrene, hvis vi går opp i 2-0 så er Stabæk nede og Haugesund i kvalik. 

Hvis ikke LSK detonerer tidenes bombe da og gruser Sandefjord. Men akkurat det har jeg null tro på.
Svar
Vålerenga stenger treninger og skjermer spillerne foran «den viktigste kampen på 20 år»
Medie- og kommunikasjonssjef Tina Wulf bekrefter grepene overfor Nettavisen mandag formiddag.

– Spillerne vil kun være tilgjengelig til onsdag, men fra og med torsdag vil det være lukket på Intility. Vi ønsker mest mulig ro inn mot det som blir den viktigste kampen på 20 år, sier hun til Nettavisen.

https://www.msn.com/nb-no/sport/other/v%...6357&ei=11
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 7 Gjest(er)