Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#1
På tide med en ny overgangstråd (inkl. ryker og ønsker).
Situasjonen er jo nå gitt. 
Vi skal spille i eliteserien og delta i cupen 25. Drømmen om Europa er utsatt til 2026.

Tenkte å ta lagdel for lagdel som innledning:

Keepere:
Sjøeng, Storevik, Strand-Kolbjørnsen.
Alle har kontrakt minimum ut 2025.

Sjøeng er klink 1.keeper. 
Han gjør lite tabber, selv om det innimellom har gått inn mål man tenker en bedre keeper hadde tatt. 
Gutten er 22 og vil bare bli bedre på plassering.
De 2 andre kan jeg lite om. Jeg tenker vi klarer oss greit med keepere. Men hvis en av de 2 andre vil dra så må de erstattes.

Vi har vel også Stær-Jensen på utlån. Først i Sogndal, men på høsten i Strømmen. Bare 18 år så her lukter det vel nytt utlån

Forsvar:
Borch, Kiil Olsen, Hammer Kjelsen, Jarl, Hedenstad, Juklerød, Idumba.
Idumba sin kontrakt går ut ved nyttår. Kan aldri tenke med at den blir forlenga.
Alle er vel enige i at det må gjøres noe i denne delen. Vi er veldig sårbare for skader og karantener, eller dersom noen bare har en dårlig dag på jobben.
Som erstatning for Idumba må det inn en som kan utfordre de 3 andre midtstopperne.

Og så må det inn minimum en back til. 3 er for lite og i hvert fall med skadehistorikken til Juklerød

Kiil Olsen og Jarl holder eliteserienivå men de trenger å bli pusha. Hammer Kjelsen må ta nye steg. Bør få minst 2 av de kampa vi har igjen.
Hvis det ikke lykkes så bør han på utlån våren 25.

Bitri er vel også "vår eiendom". Blir veldig overraska om jeg ser han på norsk jord igjen...


Midtbane (følger klubben sine sider her):
Lange, Ambina, Riisnæs, Sjøvold, Strand, Bjørdal, Hagen

2 nye, 2 unge og de vi rykka ned med.
De 2 nye er selvsagt kjøpt for å bli med opp. 
Riisnæs har også vist hva som bor i han og Sjøvold regnes som et kjempetalent.
Så skal vi jo unngå å drite oss ut som i 2023.
Selv om jeg liker alle de 3 andre, så lukter det vel at minst 1 av dem ryker. 
Evt. at vi henter en som er mye bedre og ting da skjer av "seg selv".

Er spent på denne lagdelen merker jeg. Her må JJ & Co fort ta noen tøffe valg. Måtte de treffe.
Jeg tør ikke peke på noen her. Lagdelen virker som en god blanding av rutine og ungt, men det sa jeg før 2023 også...


Angrep:
Brajanac, Thorvaldsen, Bully, Jones, Rijks, Apold-Aasen, Obasi, Kamara, Dicko Eng (oppført på klubben sine sider og har kontrakt), Ofkir.

Får begynne med "det enkle":
Kamara sin kontrakt går ut. Her er det bare å ta hverandre i hånda, takke for innsatsen og ønske lykke til videre.
Ofkir: beviste veldig lite i 2023, vært på utlån i 24. Hvis Kamma vil han videre så lander vi vel en løsning alle kan leve med.
Dicko Eng: må et medisinsk mirakel til for at han i det hele tatt kan trene aktivt med laget i 2025. Kan ikke regnes med.
Bully: en vandrende skade, dessverre.

Apold-Aasen: regnes som talent. Vært skada siden juni. Bare 17 år.
Obasi: skulle lissom bruke 24 på å bli kjent med norsk fotball. Væt på banen for a-laget i totalt 4 kamper (54 minutter totalt) og for rekruttene i totalt 20 kamper.
Jones og Thorvaldsen: kjempetalenter begge 2. Skal i utgangspunktet ingen steder. Men avhengig av hva vi får inn så er det mulig sistnevnte bør lånes ut våren 2025.
Rijks: nydelig type. Usikker på om han holder eliteserie-nivå. 
Brajanac: kjøpt for å bli med opp. Blir med opp.

Ja, hva skal man si her da. 
Vi har 2 unge som har bevist at de har nivået inne. 
Flere unge som regnes som talenter men som ikke har bevist nivået eller vært skada.
Nydelig type i Rijks og klassisk panser-spiss i Brajanac.

Tydelig her at Kamara må erstattes med en som har den nødvendige rutinen og som det lukter mål av.
Så er det store spørsmålet om det er nok.
Det avhenger i stor grad om hvor mye ansvar som kan legges på Jones, Thorvaldsen og Obasi

Det lukter vel mer fugl dersom man får inn 2 riktige typer som erstatning for Kamara og Ofkir.
Så må det også her gjøres valg om utlån.

Da er tråden satt og jeg har følgende ønsker:
- Ny midtstopper - 1 helt ny inn. Dersom AHK går på lån så må det inn 2.
- Ny back
- Erstatter for Kamara
- Erstatter for Ofkir

Så er jeg veldig spent på om vi skal gjøre noe med midtbanen (og i så fall hva)
Svar
#2
Enig i mye av det du skriver Loffen, men midtbanen mener jeg vi ikke trenger gjøre noe. Fin blanding av talenter og rutinerte som alle er gode på en eller flere områder.
Spissplassen er jeg også uenig, om jeg forstår deg riktig. Braj er rett og slett ikke god nok og det er et under at han får spille så mye.
Som Nils skriver i en annen tråd, viste han igår, og mot topplaga i OBOS, at han faller gjennom. Han har ingen spesielle kvaliteter som kan fungere i ES slik jeg ser det, men en habil spiss i lavere divisjoner.
Svar
#3
Usikker om Storevik er fornøyd med benkesliting, i så fall må han erstattes.

Hverken Borch eller Jukle er gode nok til å starte i ES. Hedenstad mye opp og ned i kvalitet (bra avslutning på sesongen), men er vel på utgående. Må kjøpe ihvertfall 2 backer.
Idumba forsvinner vel og AHK er dessverre ikke god nok (ikke foreløpig ihvertfall). Trenger 2 nye stoppere også.

Hagen er for treg. Bør skiftes ut. Midtbane forøvrig OK. Har vel også Thorstensen i tillegg til de Loffen nevner.

Kamara forsvinner. Hverken Rijks eller Brajanac kommer til å score tilnærmelsesvis like mye mål i ES. Trenger en goalgetter. Jones og Thorvaldsen bør holde nivå, men er unge og prestasjoner vil nok svinge. Kunne vært OK å supplere med en etablert kant.

Tror neppe vi får se Dicko tilbake, det er synd.
Burde også slippe Bully nå og bruke lønnsmidlene på en spiller som kan bidra. Obasi vet jeg for lite om.
Ofkir ønsker jeg ikke tilbake.
Svar
#4
Inn:
1. Venstreback
2. Midtstopper (helst venstrebent)
3. Venstrekant
4. Spiss(talent?)
5. Nytt talent på høyrekant?

Jeg blir veldig glad om vi henter en veldig god spiss som skårer 15-20 mål i Eliteserien neste år, men jeg tror ikke det er så enkelt. Vi må også gi spillerne vi har tid til å faktisk prøve å ta nivået neste år, og ikke kaste vekk spillere bare fordi de ikke presterte bra mot FFK. Henter vi et nytt spisstalent så blir jeg ikke lei meg for det heller.

Hedenstad og Borch tror jeg begge blir med neste år. Men året etter må vi hente i hvert fall en ny høyreback. Hedenstad har ikke mange sesongene igjen på toppnivå, og Borch har dessverre vist at han ikke er god nok lenger. Jeg blir overrasket over om han forsvinner ut i vinter, siden jeg antar at han er tiltenkt backup rollen bak Hedenstad neste år. Men ville blitt veldig glad om han motbeviste meg og virkelig leverte neste år.

Ut går selvfølgelig Ofkir og Bitri når lånene er ferdige, samt Idumba. Blir overrasket om jeg er Bully i VIF-drakta igjen, dessverre. Det samme med Dicko selvfølgelig. Kamara er også ferdig etter sesongen.

Jones tror jeg blir med oss en liten stund til. Men hvis han scorer en del mål i starten av neste sesong, så kan det være vi bare har han halve sesongen. Så vi bør begynne å planlegge for det allerede. Kanskje løsningen er Obasi? Gleder meg til å se han mer i de siste kampene i år.
Svar
#5
Tror de som ser for seg en kjøpe fest før tippeliga starten kommer til å bli griseskuffa.
Det er varslet noen forsterkninger inn i bakreledd, men det tro jeg blir det. Noen ny spiss eller kan kommer nok kun dersom en av våre mest attraktive blir solgt.

Borchgrevink og Juklerød har begge kontrakt som går ut 2026 så de blir med videre om ikke noen kjøper de.
Bitri har også kontrakt ut 26, men lånet varer til Juli 25 så da står han fritt til å forhandle med andre klubber. Kunsgress var nok ikke hans greie.
Svar
#6
(10-07-2024, 12:05 PM)JackBlack Skreiv: Tror de som ser for seg en kjøpe fest før tippeliga starten kommer til å bli griseskuffa.
(...)

Forventer ikke kjøpefest.
Men JJ sa i pausen mot Mjøndalen noe som lignet: "Det vil bli endringer med noen inn og noen ut. Det er sunt for en gruppe"
Det er vel klart at noen ut betyr helt sikkert Kamara og Idumba.
Spenningen ligger i hvor mange flere som går ut av disse "noen" og hvem de erstattes med.
Svar
#7
det å bare bestille en spiss som putter 15+ mål i eliteserien er ikke akkurat enkelt.

Ser man på toppscorer tabellen så langt i år. Så ligger Eikrem og Eriksen fra Molde på topp med 12 mål.
https://www.eliteserien.no/toppscorer

Kåffas Nunez Godøy scoret mindre enn begge våre spisser i Obos, men ligger fortsatt som nummer 3 på den lista.

(10-07-2024, 12:10 PM)Loffen Skreiv:
(10-07-2024, 12:05 PM)JackBlack Skreiv: Tror de som ser for seg en kjøpe fest før tippeliga starten kommer til å bli griseskuffa.
(...)

Forventer ikke kjøpefest.
Men JJ sa i pausen mot Mjøndalen noe som lignet: "Det vil bli endringer med noen inn og noen ut. Det er sunt for en gruppe"
Det er vel klart at noen ut betyr helt sikkert Kamara og Idumba.
Spenningen ligger i hvor mange flere som går ut av disse "noen" og hvem de erstattes med.

Tenkte ikke spesifkt på deg. kommenterte mest de som ville at klubben skulle hente en spiss som vil putte 15-20 mål i sesongen. 

Er enig i at forsvaret må styrkes. og da primært på back plass.
Ironisk nok siden vi under Deila tiden nesten bare hadde backer. 

Spørsmålet er også om Bakke&Myhre går for en 352 i enkelte kamper i eliteserien og at dette er typer de ser etter når de nå skal ut og handle spillere?
Fordelen er jo at man får sett Rjiks og Brajanac sammen.
Svar
#8
Har veldig lite tro på at vi skal stole alt for mye på hva folk i klubben sier. Det hadde vært svært overraskende om de sa at vi har tenkt å svi av X antall millioner og vi skal bruke hver krone, uansett hvem vi får tak i. Jeg tror vel heller ikke at vi som klubb helt har ambisjoner om å sloss i toppen i 2025. Selv om vi helt sikkert ikke takker nei til det, så er det litt forskjell på 'håpe på' og 'planlegge ut fra' at vi sloss i toppen neste år.

Men det er tidlig i oktober, vi vet hvilken divisjon vi skal spille i neste år. Trenerne kjenner troppen godt og det er helt klart god tid til å finsikte kandidater.

Jeg er mest bekymra for angrepet. Jeg mener at Brajanac rett og slett ikke er god nok. En ting hadde det vært hvis han brente sjanser, da hadde han i det minste kommet til dem. Men han scorer tap ins mot Raufoss, Lyn, Åsane osv. I 2025 kommer vi ikke til å dominere i banespill på samme måte som i år. Han er helt avhengig av at laget setter han opp og klarer ikke å skape noe på egen hånd. Og det kommer til å skje i mye mindre grad neste år enn det har gjort i år. Vi ser det jo egentlig i går mot FFK og mot Bryne. I tillegg har vi to venstrekanter i Thorvaldsen og Obasi, som jeg heller ikke tror er klare for mye spill i 2025. Hvis Kamara i tillegg og som forventet takker for seg, så er det tynt bak Jones også.

Midtbanen er, om ikke perfekt, så i hvert fall så god som behøves. Det er god dekning der også.

I forsvar trenger vi også folk inn. AHK bør gå på et utlån, mens Idumba nok reiser hjem. Så vi må ha inn to stoppere og jeg mener minst en av dem bør være bedre enn de vi har. Vi trenger en ung venstreback som kan pushe Jukle. Hedenstad nærmer seg nok slutten, men er med i 2025. Tror at han, sammen med Borch, er så bra som det blir i 2025. Vi kan også flytte ned Strand eller Bjørdal om vi absolutt må.

På keeperplass mener jeg at Sjøeng er bra nok for Eliteserien, selv om han fortsatt har mye å utvikle seg på. Om Storvik forsvinner, noe jeg regner med han gjør etter et par år på benken her, så håper jeg vel mer på en 36-38 år gammel backup med bra CV som kan steppe inn hvis det trengs. Men som ellers er fornøyd med å sitte på benk og å bidra til videre utvikling på Sjøeng. Hvis Sjøeng blir langtidsskadet neste år så er det vel unntak fra reglene om overganger på keepere.

Så da blir det fra meg: En ung venstreback inn, en gammel keeper inn, to gode stoppere inn, kantspiller og spiss inn. Ut med Storvik, Idumba, lån ut AHK, Kamara ut. Bitri og Ofkir ut for godt. Hva som skjer med Bully gjenstår å se, men der har jeg helt gitt opp håpet.

Jeg håper helt klart vi ser til Afrika for flere av disse spillerne. At Obasi ikke har tatt serien med storm (ingen forventet det heller) betyr ikke at vi ikke må fortsette å se etter gode spillere der. Det er nok også mulig å se etter spillere i Baltikum og på Balkan/Øst-Europa.
Svar
#9
Jeg er heller ikke helt overbevist over Brajanac, men jeg syntes det er litt rart at så mange her inne er bestemt på at han ikke er god nok.

Jeg hadde vært mer skeptisk til dersom han bommet på mange sjanser. Men jeg er ikke helt enig i at han ikke presterte i går, selv om det er tøft til tider alene mot tre midtstoppere. Likevel vinner han en del dueller, og gjør til at vi kan slå litt langt på han når vi er presset i forsvar. Han jobber også steinhardt hele kampen.

Han skårer ikke. Men han får ikke mange sjansene heller. Og en spiss er avhengig av at laget setter han opp i de mulighetene også. Han kan ikke skape de sjansene selv og samtidig skåre på de. Hadde Jones truffet litt bedre med innleggene i går så kunne det vær en annen historie i dag.
Svar
#10
(10-07-2024, 01:31 PM)mestah Skreiv: Jeg er heller ikke helt overbevist over Brajanac, men jeg syntes det er litt rart at så mange her inne er bestemt på at han ikke er god nok.

Jeg hadde vært mer skeptisk til dersom han bommet på mange sjanser. Men jeg er ikke helt enig i at han ikke presterte i går, selv om det er tøft til tider alene mot tre midtstoppere. Likevel vinner han en del dueller, og gjør til at vi kan slå litt langt på han når vi er presset i forsvar. Han jobber også steinhardt hele kampen.

Han skårer ikke. Men han får ikke mange sjansene heller. Og en spiss er avhengig av at laget setter han opp i de mulighetene også. Han kan ikke skape de sjansene selv og samtidig skåre på de. Hadde Jones truffet litt bedre med innleggene i går så kunne det vær en annen historie i dag.

Jeg er mer enig med deg en de som avskilter Brajanac. 
Det er tydelig at ffk hadde gjordt hjemmeleksa si med å låse Brajanac inne blant stopperne sine. 
Det er noe at spillerne faktisk skal få de riktige ballene å jobbe med. 
Vi kan vel være ærlige nok til å innrømme at i går og mot Bryne så skjedde ikke det.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: =1913=, 11 Gjest(er)