Tråder: 0
Ble medlem: Oct 2023
Omdømme:
17
Når det gjelder spissene våre så er ikke jeg så bekymra som flere her. Vi har to spisser som har skåra en del mål i OBOS. Og de er begge såpass unge at de kan videreutvikle seg og ta nye steg.
Jeg tror Brajanac ble hentet også mtp. Eliteserien. Og han er en spillertype som Bakke&Myhre ønsker seg. Han er en solid duellspiller som man kan slå langt på. Han jobber knallhardt. Og han har foreløpig vist seg som en som lukter hvor ballen lander og setter den i mål. Han har selvfølgelig også masse forbedringspotensial. Men vi må ha litt mer langsiktighet på overgangsvinduet hvis vi skal lykkes enn at vi skal kvitte oss med en spiller som har vært her i noen få måneder - og som i tillegg har levert i den perioden.
Liker Rijks som type, men for meg er det ingen tvil om at per nå er Brajanac best av de to. Og da gir det ikke mening for meg å kvitte seg med Brajanac, men beholde Rijks.
Når det gjelder alternativene bak de to, så skjønner jeg ikke hvorfor noen vil beholde Kamara. Han virker som en fantastisk type, og får masse skryt for treningsarbeidet og profesjonaliteten. Men han holder jo ikke nivået i OBOS, så hvorfor han skal være med opp et nivå det skjønner jeg ikke. Vi har to store talenter i Usman og Apold-Aasen, og da vil jeg heller at de to er tredje og fjerdevalget vårt.
Tråder: 7
Omdømme:
20
(11-19-2024, 12:53 PM)NilsDN Skreiv: (11-19-2024, 11:54 AM)ehauger Skreiv: Er det stor forskjell på KFUMs Nunez og vår Brajanac eller Rijks?
Du kan jo kikke litt her, en video fra når han var i Skeid. Her viser han i hvert fall fram rykk og teknikk som jeg foreløpig ikke har sett fra Brajanac i hvert fall. https://www.youtube.com/watch?v=rn-Nr4MwwqQ
Men Nunez har vel spilt på begge kanter i tillegg til sentral spiss, så må jo forvente at han har noen flere triks på lur enn bare ren styrke.
Nunez blir jo 28 om noen dager da, og jeg håper vel egentlig ikke vi henter han. Han er 6-7 cm kortere og sikkert noen kilo lettere enn de to. Så de har sikkert litt ulike styrker og derfor også litt ulik spillestil.
Men jeg ser sjelden Kåffa, så jeg vet egentlig ikke.
Poenget mitt var ikke at vi skulle hente han, men om han har egenskaper som står tilbake eller er bedre enn det de spillerne vi har. Han har 10 mål i Eliteserien i år. Er det faktisk så ufattelig uvirkelig at de to vi har ikke skal kunne score ti mål (en av dem)?
Tråder: 15
Omdømme:
94
Igår, 11:33 AM
(Dette innlegget blei sist endra: Igår, 11:35 AM av Bohem33.)
Spillere som er bedre enn de vi har blir jeg alltid glad for.
Det gjelder både spiss, keeper og alle andre posisjoner.
Men jeg tror vi gjør lurt i å prioritere litt.
Først må vi avklare hvem som ikke får være med videre. Da regner jeg med at vi sier takk for nå til Kamara og Idumba. Ofkir regner jeg med at vi kvitter oss med så fort han er tilbake. Bitiri er vel utlånt til sommeren, men sjansen for å se han igjen i kongeblåt er nok svært liten.
Så er det lurt å høre med Storevik om hva han tenker. Om han er happy med å fortsatt være en utfordrer til Sjøeng er det helt topp. Men vil han gjerne videre bør vi prøve å finne en god løsning på det. Da må vi i så fall få en ny keeper inn. Jeg vil gjerne unngå at han forsvinner rett før sesongen uten at vi har en ny spiller klar.
Så må vi hente inn backer og stoppere. Gjerne to av hver der minst en av hver er god nok til å spille fast. En god utfordrer som behersker både stopper og back hadde vært topp og gjort at det holdt med tre forsvarsspillere.
Midtbanen bør vi mest av alt avklare internt. Er Riisnæs og Strand midtbane eller vinger? Om de skal dyrkes på midten har vi for mange midtbanespillere. Skal vi fortsatt bruke dem som venstre vinger i den skjeve formasjonen så trenger vi nok ikke hente en ny klassisk venstre ving.
Hvem om noen blir solgt og hvordan erstatter vi dem? Jones og Bjørdal er vel de det har vært mest spekulasjoner rundt.
Er det noe realisme i at Bully blir skadefri og klar igjen i løpet av vinteren eller er han en dyr andrelagsspiller som vi ikke kan forvente stort av? Om stammen fra nå beholdes og Riisnæs og Strand skal være midtbanespillere så synes jeg ikke vi har plass til Hagen. Han er best som sekser og der har vi Ambina. Ambina er best som eneste sekser og han spiller det aller meste. Vi har nok backup i Sjøvold og Strand.
Jeg tror vi mister minst en vi blir skuffa over å miste og som vi ikke finner en like god erstatter til. Det kan som nevnt være Bjørdal eller Jones.
Da må resten av laget bli bedre. Vi bør få inn minst tre klassespillere som blir faste i elleveren. Jeg håper at to, minst en av dem er i forsvar, men om en er ving eller spiss så går det fint. Men da må enten Mo eller Rijks selges eller lånes ut.
Så håper jeg at minst en av de unge tar store steg i vinter og begynner å bidra mye sånn som Jones gjorde før og i starten av denne sesongen. Det kan være Sjøvold, Obasi, Kjellsen, Storm, AAsen eller Thorvaldsen som vi alle venter på at skal slå helt igjennom.
Vi er en klubb som blir tvunget til å danse etter større klubbers pipe. Vil en stor klubb ha feks Jones så er det nesten umulig å stoppe det, men vi kan sørge for å ta oss godt betalt. Samtidig kan bi plukke store spillere som ikke lenger passer inn og trives i en større klubb. Det er ikke alltid at de er i posisjonene der vi har størst behov. Da må man være litt lur så man tar Håvard Nilsen om han kommer selv om spiss ikke var første pri, uten at laget blir helt ubalansert som det vel i stor grad har vært i år med mange på midten og få i forsvar. Det gjør det enda viktigere og planlegge godt og være nøye på det vi kan gjøre noe med. Den klart viktigste jobben er gode treninger så de som er her blir bedre. Og å legge en realistisk plan for hver spiller.
Tror vi at det blir noen lån i år da? Det er vel liten tvil om at Ambina var en stor suksess og Idumba en fiasko. At sistnevnte ble hentet kun for å sitte på benken får ingen meg til å tro på. Han floppa, men vi gjorde det beste ut av det. Og kanskje er det til å leve med at halvparten av lånespillerne er fiaskoer om den andre halvparten blir like stor suksess som Annika ble til slutt.
Jeg håper vi snart får noen avklaringer og at det synes at planlegginga er i gang. Det hadde vært fint å fått en ny eller to inn nå som skaper litt entusiasme. Får Storm (20) og Kjelsen (18) har kontrakt ut neste år, forlenger vi dem og viser at vi har en plan for dem?
Tråder: 1
Omdømme:
113
(Igår, 10:18 AM)ehauger Skreiv: Poenget mitt var ikke at vi skulle hente han, men om han har egenskaper som står tilbake eller er bedre enn det de spillerne vi har. Han har 10 mål i Eliteserien i år. Er det faktisk så ufattelig uvirkelig at de to vi har ikke skal kunne score ti mål (en av dem)?
Var vel ikke ufattelig å tro at Børven skulle bidra med 10 i 2023 heller? Eller Kjartansson i 2022? Eller Kjartansson i 2021?
Poenget er at det vet vi aldri på forhånd. Men en god sesong for oss betyr at vi må score 50 mål. Fra Strand, Bjørdal, Ambina, Hagen og Lange på midtbanen får du ikke så mange mål. Kanskje 10-12 seriemål, ingen der er utprega målscorere. Det er rimelig å tro at forsvarsrekka også bidrar med 6-8 mål. Så angrepsrekka må bidra med 30 mål. Mulig Jones fortsetter å score, men forrige kantspiller som klarte tosifret med scoringer hos oss i serien var Bård Finne i 2019.
Så en spiss som kanskje scorer 10 er ikke godt nok. Vi må ha en spiss som scorer 15-20
Når vi ikke har veldig mange som kan score 5-10 seriemål i løpet av en sesong så blir det et større ansvar på spissen og på angrepsrekka for å kompensere for det. Vår spillestil krever det. 50 mål for oss betyr at spissplassen (alle som spiller der) kollektivt må bidra med rundt 20 mål.
I år har spissplassen 28 av 82, 35%, men det er OBOS. Kantspillere, Håkans, Jones, Riisnæs bidrar med 25%. Så det blir rundt 60% av målene. Altså det samme forholdet som jeg snakker om her, spissplass og kantspillere må bidra med 30 mål, som er 60% av de 50 målene vi helst trenger.
Det holder ikke å bare score mål, selv de dårligste lagene i Eliteserien snitter jo på ca 1 mål scoret pr kamp. De beste snitter på ca 2 mål pr kamp. De dårligste snitter på snaut 2 baklengs pr kamp, de beste på snaut 1. Så forskjellen ligger, banalt nok, i de ekstra målene.
Så da handler det egentlig om hvor mye risiko vi skal ta. Hvis Brajanac scorer 8 mål, kantspillere 10-12 og de forventa målene fra midtbane og forsvar kommer så er det nedrykkskamp. Hvis Brajanac scorer 18 mål, kantspillere 10-12 og midtbane og forsvar også bidrar så er det sannsynligvis 5-8 som er rundt der vi havner.
Hvis du ser på hvor mange mål man må ha for å komme i topp 8 så har det de siste årene vært sånn. I 65% av tilfellene et lag ender i Topp 8 har de scoret mer enn 50 mål. I 28% av tilfellene mellom 40 og 50 og i 7% av tilfellene under 40. I samme periode har lag som ender på plass 14-16 scoret mer enn 35 mål i 50% av tilfellene.
Så jeg håper i hvert fall at vi har lært noe av det nedrykket og sørger for å ha nok spillere som er gode nok. Vi er nødt til å være forberedt og ikke gjøre som Fagermo, ha kun plan A. Og plan B er å få plan A til å fungere. Hvis ikke spissplassen gir rundt 20 seriemål i 2025 så kommer vi til å få problemer. Om vi tror vi kan få det av Brajanac og Rijks, så er det jo fair det. Men for meg er det alt for mye risiko. Fasiten får vi i desember 2025.
Ble medlem: Nov 2023
Omdømme:
11
Igår, 01:23 PM
(Dette innlegget blei sist endra: Igår, 01:37 PM av blaarizla.)
(Igår, 09:44 AM)mestah Skreiv: Liker Rijks som type, men for meg er det ingen tvil om at per nå er Brajanac best av de to. Og da gir det ikke mening for meg å kvitte seg med Brajanac, men beholde Rijks.
Når det gjelder alternativene bak de to, så skjønner jeg ikke hvorfor noen vil beholde Kamara. Han virker som en fantastisk type, og får masse skryt for treningsarbeidet og profesjonaliteten. Men han holder jo ikke nivået i OBOS, så hvorfor han skal være med opp et nivå det skjønner jeg ikke. Vi har to store talenter i Usman og Apold-Aasen, og da vil jeg heller at de to er tredje og fjerdevalget vårt.
Helt enig angående Mo og Mees. De bør gå inn i sesongen som første- og andrevalg. Hvis ingen av de overbeviser i vårsesongen, kan vi gå for et nytt førstevalg i sommervinduet.
Men vi bør absolutt ha tre spisser i stallen. Tredjevalget synes jeg enten bør være en ung, fremadstormende (a la Usman/Apold-Aasen) som spiller fast for VIF 2, eller en erfaren spiss a la Kamara. Vedkommende bør også ha noen kvaliteter som de andre spissene mangler, for eksempel ekstrem fart og fysikk, og kanskje viktigst av alt må han akseptere å være bakerst i køen.
Egentlig føler jeg at å beholde Kamara ikke hadde vært så dumt. 3 mål og 3 målgivende på 711 OBOS-minutter fra en som har spilt mye kant, er ikke så verst. Samtidig er jeg usikker på om fortsatt holder ES-nivå. Sesongen '25 kommer nok uansett altfor tidlig for Taha Usman og Apold-Aasen. Send én på utlån og la én spille 3.div.
Så jeg lander vel på at det optimale er å hente et nytt tredjevalg.
(Igår, 01:07 PM)NilsDN Skreiv: (Igår, 10:18 AM)ehauger Skreiv: Poenget mitt var ikke at vi skulle hente han, men om han har egenskaper som står tilbake eller er bedre enn det de spillerne vi har. Han har 10 mål i Eliteserien i år. Er det faktisk så ufattelig uvirkelig at de to vi har ikke skal kunne score ti mål (en av dem)?
Så jeg håper i hvert fall at vi har lært noe av det nedrykket og sørger for å ha nok spillere som er gode nok. Vi er nødt til å være forberedt og ikke gjøre som Fagermo, ha kun plan A. Og plan B er å få plan A til å fungere. Hvis ikke spissplassen gir rundt 20 seriemål i 2025 så kommer vi til å få problemer. Om vi tror vi kan få det av Brajanac og Rijks, så er det jo fair det. Men for meg er det alt for mye risiko. Fasiten får vi i desember 2025.
Verdt å nevne at det per nå er tre lag som kan bli seriemestere.
Branns toppscorer Aune Heggebø har 11 mål
Glimts toppscorer Kasper Høgh står med 10 mål
Langt Hår Rosa Sko (Viking) har scoret 11 mål
Det beste er selvfølgelig å ha en spiss som scorer i bøtter og spann, men å si at vi MÅ ha en spiss som putter rundt 20 mål faller vel på sin egen urimelighet?
Det vil imidlertid bety at vi er avhengig av flere mål fra vinger og midtbane. Vi bør kunne forvente en del mål fra Jones og kanskje også en del fra Riisnæs. Bak der Bjørdal, Lange og Elias.
Men jeg skjønner godt at vi ser etter en mer målfarlig midtbanespiller/indreløper.
Tråder: 9
Omdømme:
18
(Igår, 01:07 PM)NilsDN Skreiv: (Igår, 10:18 AM)ehauger Skreiv: Poenget mitt var ikke at vi skulle hente han, men om han har egenskaper som står tilbake eller er bedre enn det de spillerne vi har. Han har 10 mål i Eliteserien i år. Er det faktisk så ufattelig uvirkelig at de to vi har ikke skal kunne score ti mål (en av dem)?
Var vel ikke ufattelig å tro at Børven skulle bidra med 10 i 2023 heller? Eller Kjartansson i 2022? Eller Kjartansson i 2021?
Poenget er at det vet vi aldri på forhånd. Men en god sesong for oss betyr at vi må score 50 mål. Fra Strand, Bjørdal, Ambina, Hagen og Lange på midtbanen får du ikke så mange mål. Kanskje 10-12 seriemål, ingen der er utprega målscorere. Det er rimelig å tro at forsvarsrekka også bidrar med 6-8 mål. Så angrepsrekka må bidra med 30 mål. Mulig Jones fortsetter å score, men forrige kantspiller som klarte tosifret med scoringer hos oss i serien var Bård Finne i 2019.
(...)
50 mål?
Det er altså bare 4 lag i årets ES som er forbi 50 mål.
Rosenborg må score 3 eller mer på de 2 siste for å passere 50.
Resten er langt unna.
Brann, som leder, ligger p.t. på 53.
Fredrikstad og Kåffa har bevist at veien til øvre halvdel går ved å sperre igjen bakerst og så score på de sjansene man får.
Så er det jo akkurat her vi sleit massivt i 2023, da.
Ikke klarte vi å sperre bakover og ikke scora vi når vi burde.
Uansett så viser eliteserien 2024 oss at vi må forsterke oss bakover, og at det er det absolutt viktigste.
Så merke jeg jo at det jeg skriver nå taler mot Braj og Rijks for de har begge hatt en tendens til å trenge flere forsøk før det blir mål.
Omdømme:
17
...
Er det noe mindre risiko å selge Mo for å heller hente en ny spiss? Jeg vil argumentere for at det er motsatt. Altså at det er mer risikabelt å hente inne en ny spiss som vi ikke aner om vil passe inn.
Om Rijks ikke vil være andrevalg og derfor vil selges, så tenker jeg det åpner muligheten for å hente inn en ny spiss. Men jeg tror ikke det skjer i år.
Tråder: 1
Omdømme:
113
Igår, 04:27 PM
(Dette innlegget blei sist endra: Igår, 05:04 PM av NilsDN.)
(Igår, 01:23 PM)blaarizla Skreiv: Verdt å nevne at det per nå er tre lag som kan bli seriemestere.
Det beste er selvfølgelig å ha en spiss som scorer i bøtter og spann, men å si at vi MÅ ha en spiss som putter rundt 20 mål faller vel på sin egen urimelighet?
Det vil imidlertid bety at vi er avhengig av flere mål fra vinger og midtbane. Vi bør kunne forvente en del mål fra Jones og kanskje også en del fra Riisnæs. Bak der Bjørdal, Lange og Elias.
Men jeg skjønner godt at vi ser etter en mer målfarlig midtbanespiller/indreløper.
Nei, det er ikke urimelig. Det er bare den korteste veien. Det er enklere å finne en spiss som kan score enn det er å bytte ut halve laget. De lagene du nevner har flere spillere som kommer tett på 10 seriemål, det har sannsynligvis ikke vi. I Molde har de f.eks. Eriksen med 14, Eikrem med 12 og Brynhildsen med 8 (på 9 kamper).
Det kan vi jo så klart gjøre noe med, men da må vi bytte ut nøkkelspillere med mer målfarlige nøkkelspillere på f.eks. midtbanen. Og spille en helt annen type fotball. Da er det ikke mindre justeringer vi må gjøre, da må vi gjøre en total ombygging av stallen. Men jeg sier jo også mål fra spissplassen, ikke nødvendigvis at de må komme fra en og samme spiller. I 2023 fikk vi 15, (Ilic, Jatta, Børven). Det endte med 39 scorede og nedrykk. Hva tror folk vil være fundamentalt annerledes i 2025? Vi spiller fortsatt med en dyptliggende sentral midtbane, det blir ikke noen flere mål av at han heter Ambina enn Oldrup Jensen. Bjørdal vil fortsatt være en av to indreløpere. Hvilken annen indreløper skal vi hente som kan spille med de to andre og score 10 i året?
Vi har voksne folk på sentral midtbane, det går an å se på målsnittet deres. Bjørdal har aldri scoret mer enn 4 i Eliteserien. Ambina og Hagen scorer jo knapt mål. Strand scorer 2-3 ganger i året. Jada, vi har unge spillere som Riisnæs og Lange som er i utvikling der statistikk ikke er alt. Men likevel. Å tro at noe særlig mer enn 10-12 mål i løpet av sesongen er alt for naivt.
Og setter du det da på spissen (pun intended) så må resten av måla komme fra angrepsrekka. Men det er veldig sjelden kantspillere scorer tosifret i løpet av 30 kamper i et lag som spiller 433. Ingen hos oss har klart det siden Finne klarte det i 2019. Og dermed er du tilbake til at spissplassen bør levere minst 20 mål i 2025.
Utfordringen nå er at ingen, ikke Brajanac, ikke Rijks, ikke Jones, ikke Riisnæs, ikke Thorvaldsen, ikke Obasi har noen gang prestert noe liknende på Eliteserienivå. Så derfor bør vi ha inn noen som har gjort det, om ikke nødvendigvis i Eliteserien, så i hvert fall i en sammenliknbar serie. Det er som sagt lov å håpe, men de fleste må vel se at det her blir for puslete?
Så jeg skjønner ikke helt hva som er greia. Hvorfor skal vi på død og liv klamre oss til spillere og stå last og brast med dem? Uansett hvem der og hvor gode de er? Brajanacs målsnitt hittil i karrieren er et mål pr 263 spilte minutter. 322 minutter hvis vi tar ut den halve sesongen her. Han prøvde seg på dansk toppnivå med Randers, men ble solgt videre til oss etter bare noen måneder. Hvorfor tror folk de lot han gå etter så kort tid?
Vi har da angrepsspillere som aldersmessig er sånn neste år. Brajanac 24, Rijks 22, Obasi 20, Jones og Thorvaldsen på 19, Apold Aasen og Usman på 18. Riisnæs, hvis han tar kanten er 21. Og jeg regner ikke med Bully, Dicko eller Kamara. Det kan så klart hende de er gode nok og voksne nok til oppgaven og scorer de målene som trengs. Men jeg ville ikke satt 20-30 millioner, som er det et nedrykk koster, på at det kommer til å skje.
(Igår, 02:38 PM)Loffen Skreiv: 50 mål?
Resten er langt unna.
Ja, forutsatt at vi skal ha en god sesong. Det er så klart mest interessant å se både mål for og mot da. Vi vinner serien med 30 scorede, et i hver kamp, og 0 baklengs. Men vi kommer til å slippe inn en del, så vi må også score en del.
Jeg ga litt statistikk i et annet innlegg. Topp 8 lagene scorer 50+ i 65% av tilfellene de siste 5 årene. I 28% av tilfellene så scorer lagene mellom 40 og 50. Og i bare 7% av tilfellene så scorer Topp 8, dvs øvre halvdel, under 40 mål.
Det er ut fra sesongene 2023, 2022, 2021, 2020, 2019. Dvs 40 Topp 8 plasseringer (8x5) som er de siste fullførte sesongene.
De beste lagene slipper inn et sted på 20-tallet i løpet av en hel sesong. Altså litt under et mål mot i snitt. Og de dårligste 60m altså rundt 2. Og så finnes det unntak fra det, Bodø/Glimt i 2020 med sine 103 scorede f.eks. AaFK slapp inn 85 det året. Så det går an å gjøre noen antakelser rundt det der. Jeg tror vi kommer til å slippe inn rundt 45 neste år. Så rundt 50 scorede for å ha en god sesong virker vel ikke så urimelig?
39-44 ga oss 34 poeng i 2019. 51-33 ga oss 55 i 2020, 46-37 ga oss 45 i 2021, 52-49 ga oss 44 i 2022, 39-50 ga oss 29.
Så at et nyopprykket lag slipper inn 45 må vi regne med. Det er sånn ca midt mellom 1.plassen og 16.plassen et sted. Så bør vi nok ha en positiv målforskjell for å cruise inn til 7.plassen. Så altså rundt 50 scorede da. Alternativet er jo å slippe inn vesentlig mye mindre da. Men Hedenstad, Jarl, Kiil Olsen og Jukle er ikke noe topp 3 forsvar dessverre. Vi slapp jo inn 31 i OBOS og noen flere må vi nok helt sikkert regne med i Eliteserien.
Og over til litt rykter igjen. Jocke aktuell for jobb i Brøndby
https://www.vg.no/sport/i/vgVwgL/opplysn...e-broendby
Tråder: 2
Ble medlem: Feb 2024
Omdømme:
6
(Igår, 04:27 PM)NilsDN Skreiv: (Igår, 01:23 PM)blaarizla Skreiv: Verdt å nevne at det per nå er tre lag som kan bli seriemestere.
Nei, det er ikke urimelig. Det er bare den korteste veien. Det er enklere å finne en spiss som kan score enn det er å bytte ut halve laget. De lagene du nevner har flere spillere som kommer tett på 10 seriemål, det har sannsynligvis ikke vi. I Molde har de f.eks. Eriksen med 14, Eikrem med 12 og Brynhildsen med 8 (på 9 kamper).
Det kan vi jo så klart gjøre noe med, men da må vi bytte ut nøkkelspillere med mer målfarlige nøkkelspillere på f.eks. midtbanen. Og spille en helt annen type fotball. Da er det ikke mindre justeringer vi må gjøre, da må vi gjøre en total ombygging av stallen. Men jeg sier jo også mål fra spissplassen, ikke nødvendigvis at de må komme fra en og samme spiller. I 2023 fikk vi 15, (Ilic, Jatta, Børven). Det endte med 39 scorede og nedrykk. Hva tror folk vil være fundamentalt annerledes i 2025? Vi spiller fortsatt med en dyptliggende sentral midtbane, det blir ikke noen flere mål av at han heter Ambina enn Oldrup Jensen. Bjørdal vil fortsatt være en av to indreløpere. Hvilken annen indreløper skal vi hente som kan spille med de to andre og score 10 i året?
Vi har voksne folk på sentral midtbane, det går an å se på målsnittet deres. Bjørdal har aldri scoret mer enn 4 i Eliteserien. Ambina og Hagen scorer jo knapt mål. Strand scorer 2-3 ganger i året. Jada, vi har unge spillere som Riisnæs og Lange som er i utvikling der statistikk ikke er alt. Men likevel. Å tro at noe særlig mer enn 10-12 mål i løpet av sesongen er alt for naivt.
Og setter du det da på spissen (pun intended) så må resten av måla komme fra angrepsrekka. Men det er veldig sjelden kantspillere scorer tosifret i løpet av 30 kamper i et lag som spiller 433. Ingen hos oss har klart det siden Finne klarte det i 2019. Og dermed er du tilbake til at spissplassen bør levere minst 20 mål i 2025.
Utfordringen nå er at ingen, ikke Brajanac, ikke Rijks, ikke Jones, ikke Riisnæs, ikke Thorvaldsen, ikke Obasi har noen gang prestert noe liknende på Eliteserienivå. Så derfor bør vi ha inn noen som har gjort det, om ikke nødvendigvis i Eliteserien, så i hvert fall i en sammenliknbar serie. Det er som sagt lov å håpe, men de fleste må vel se at det her blir for puslete?
Så jeg skjønner ikke helt hva som er greia. Hvorfor skal vi på død og liv klamre oss til spillere og stå last og brast med dem? Uansett hvem der og hvor gode de er? Brajanacs målsnitt hittil i karrieren er et mål pr 263 spilte minutter. 322 minutter hvis vi tar ut den halve sesongen her. Han prøvde seg på dansk toppnivå med Randers, men ble solgt videre til oss etter bare noen måneder. Hvorfor tror folk de lot han gå etter så kort tid?
Vi har da angrepsspillere som aldersmessig er sånn neste år. Brajanac 24, Rijks 22, Obasi 20, Jones og Thorvaldsen på 19, Apold Aasen og Usman på 18. Riisnæs, hvis han tar kanten er 21. Og jeg regner ikke med Bully, Dicko eller Kamara. Det kan så klart hende de er gode nok og voksne nok til oppgaven og scorer de målene som trengs. Men jeg ville ikke satt 20-30 millioner, som er det et nedrykk koster, på at det kommer til å skje.
(Igår, 02:38 PM)Loffen Skreiv: 50 mål?
Resten er langt unna.
Ja, forutsatt at vi skal ha en god sesong. Det er så klart mest interessant å se både mål for og mot da. Vi vinner serien med 30 scorede, et i hver kamp, og 0 baklengs. Men vi kommer til å slippe inn en del, så vi må også score en del.
Jeg ga litt statistikk i et annet innlegg. Topp 8 lagene scorer 50+ i 65% av tilfellene de siste 5 årene. I 28% av tilfellene så scorer lagene mellom 40 og 50. Og i bare 7% av tilfellene så scorer Topp 8, dvs øvre halvdel, under 40 mål.
Det er ut fra sesongene 2023, 2022, 2021, 2020, 2019. Dvs 40 Topp 8 plasseringer (8x5) som er de siste fullførte sesongene.
De beste lagene slipper inn et sted på 20-tallet i løpet av en hel sesong. Altså litt under et mål mot i snitt. Og de dårligste 60m altså rundt 2. Og så finnes det unntak fra det, Bodø/Glimt i 2020 med sine 103 scorede f.eks. AaFK slapp inn 85 det året. Så det går an å gjøre noen antakelser rundt det der. Jeg tror vi kommer til å slippe inn rundt 45 neste år. Så rundt 50 scorede for å ha en god sesong virker vel ikke så urimelig?
39-44 ga oss 34 poeng i 2019. 51-33 ga oss 55 i 2020, 46-37 ga oss 45 i 2021, 52-49 ga oss 44 i 2022, 39-50 ga oss 29.
Så at et nyopprykket lag slipper inn 45 må vi regne med. Det er sånn ca midt mellom 1.plassen og 16.plassen et sted. Så bør vi nok ha en positiv målforskjell for å cruise inn til 7.plassen. Så altså rundt 50 scorede da. Alternativet er jo å slippe inn vesentlig mye mindre da. Men Hedenstad, Jarl, Kiil Olsen og Jukle er ikke noe topp 3 forsvar dessverre. Vi slapp jo inn 31 i OBOS og noen flere må vi nok helt sikkert regne med i Eliteserien.
Og over til litt rykter igjen. Jocke aktuell for jobb i Brøndby
https://www.vg.no/sport/i/vgVwgL/opplysn...e-broendby Hvem bør vi gå for da? Kan ikke ha en danske til, vår sjefspeider er det allerede. Personlig forterkker jeg en som kjenner ligaen. Hva med Inge andre Olsen? Funnet par gullkalver?
Ble medlem: Nov 2023
Omdømme:
11
Igår, 08:03 PM
(Dette innlegget blei sist endra: Igår, 08:04 PM av blaarizla.)
(Igår, 04:27 PM)NilsDN Skreiv: (Igår, 01:23 PM)blaarizla Skreiv: Verdt å nevne at det per nå er tre lag som kan bli seriemestere.
Det kan vi jo så klart gjøre noe med, men da må vi bytte ut nøkkelspillere med mer målfarlige nøkkelspillere på f.eks. midtbanen. Og spille en helt annen type fotball. Da er det ikke mindre justeringer vi må gjøre, da må vi gjøre en total ombygging av stallen.
...
...
...
"Da må vi spille en helt annen type fotball"? Det høres ut som du forventer samme spillestil i år som vi hadde i høstsesongen '23, hvor alt angrepsspillet handlet om å fore Ilic med innlegg. Det vi har holdt på med i år er noe helt annet, og det er da ikke 4-3-3 som du skriver? Det er mer 3-4-3 med ball 4-4-2/4-2-4 uten ball, enkelt sagt, men veldig dynamisk og vanskelig å tallfeste. Jones fungerer dessuten som en slags Inside Forward / Second Striker og kommer mye oftere i avslutningsposisjon enn en klassisk ving.
Du har også skrevet tidligere at kampbildene i ES kommer til å bli veldig annerledes enn de har vært i år. Det tror jeg ikke nødvendigvis er tilfelle. Vi kommer fortsatt til å dominere banespillet i de fleste kampene, med unntak av kampene mot topp 6 (minus FFK). Ja, vi kommer sannsynligvis til å komme til færre sjanser i etablert spill, men vi kommer også til å få mange flere sjanser imot. Derfor mener jeg vi må prioritere å forsterke oss defensivt, det er der skoen trykker. Pluss at vi bør ha inn 1-2 målgarantister på midtbanen / vingene.
Og jeg mener ikke at vi på død og liv skal klamre oss til spillere som ikke er gode nok. Men vi har satset på Mo og Mees. Planen var hele tiden at de skulle kunne bidra i Eliteserien. Når de da hver for seg scorer 1 mål per kamp i OBOS, hva er det som tilsier at vi skal gi dem opp og la dem gå på billigsalg før de i det hele tatt har fått muligheten?
|