VPN-forum
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Utskriftsvennlig utgave

+- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum)
+-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html)
+--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html)
+--- Tråd: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 (/thread-12.html)



RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Hvalkjøtt - 12-11-2023

Jokke sier jo han skal prate med spillerne i tida før jul. Mye blir nok avklart da. Tviler på at Strandberg er veldig interessert iå bli med ned. Når du ser prestasjonene hans sammen med lønna kan jeg ikke forstå vi blir særlig dårligere uten ham.
Enig i at man skal få slenge litt med leppa, men å grine i media, kjefte på medspillere for så å ikke ta ordet som kaptein etter kampen. Sorry, men det holder ikke!
Borch er hel ved. Ingen tvil der. Klart kapteinemne! Men selv spillere som Oldrup, Bjørdal og Kiil-Olsen tar støyten i media, mens kapteinen sutrer av gårde. Tror det er best for begge parter å skilles nå.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - mestah - 12-11-2023

(12-11-2023, 01:44 PM)NilsDN Skreiv:
(12-11-2023, 01:24 PM)mestah Skreiv: KBK har sikkert henta et par spillere med OBOS-erfaring, men har også flere fra eget akademi i elleveren. Vi har henta spillere med landslagserfaring, utenlandsproffer og tidligere toppscorer i Eliteserien. Det eneste talentet som starte i går er Sjøeng som er 21. Han og Borch er eneste fra akademiet som starter. 

Vi har en snittalder på startelleveren på 26 år, i tillegg til erfarne spillere som Bitri, Ofkir, Kreuz og Børven på benken. 
KBK stiller med en snittalder på 23 år..

Bare tull at akademisatsing er en del av problemet. Problemet er alle de erfarne spillerne som er dyre i drift og ikke bidrar. Også Stabæk prioriterte en erfaren stall i år, det gikk ikke så bra der heller. Nå sitter de igjen med null videresalgsverdi, og null kontinuitet fordi de må bytte over halve laget. 

Noen unggutter som er "gærne" nok til å prøve å spille fotball og ikke tenke konsekvenser hadde vært fint i år. Kanskje vi da hadde tatt noen poeng på Valle. 

Selvfølgelig skal man ha en balanse. Men det blir en parodi når man klager over at det er for mange unggutter, og samtidig er Riisnæs den eneste under 20 år som spiller.

Det her er ikke en svart/hvitt diskusjon.

Strategien med akademiet er feilslått. Det viser gårsdagen. Men det er ikke dermed sagt det er feil å ha et akademi. Men et akademi skal bare være et av beina en klubb står på, ikke det eneste. Hadde vi satset mer på speidere så hadde vi kanskje klart å forvalte inntektene bedre. De eldre spillerne bidrar kanskje ikke, men det er fordi de ikke er gode nok. Ikke fordi de er eldre.

Helt enig i at det ikke er en svart/hvitt diskusjon. Selv om noen av svarene min sikkert kan gi inntrykk av noe annet Smile Så er det litt for å sette ting på spissen, og litt fordi jeg syntes det er interessant og morro å diskutere Enga. Og fordi jeg selvfølgelig har forbanna lyst til å se Vålerenga øverst igjen, og gjerne med et utvalg egne talenter. 

Men jeg er selvfølgelig helt enig i at akademiet ikke kan være det eneste beinet klubben står på. Men det er vel aldri noen som har hevdet heller, akkurat som ingen mener vi skal slutte med akademiet. 

Jeg er vel heller uenig i at problemet ligger med akademiet, eller i bruken av unge spillere. Og jeg skjønner virkelig ikke hvordan du mener gårsdagen viser at strategien med akademiet er feilslått når det kun er to spillere fra start fra akademiet, og de er 21 og 24 år. 

Akademiet er jo det eneste som har fungert de siste årene.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - NilsDN - 12-11-2023

(12-11-2023, 03:27 PM)mestah Skreiv: Helt enig i at det ikke er en svart/hvitt diskusjon. Selv om noen av svarene min sikkert kan gi inntrykk av noe annet Smile Så er det litt for å sette ting på spissen, og litt fordi jeg syntes det er interessant og morro å diskutere Enga. Og fordi jeg selvfølgelig har forbanna lyst til å se Vålerenga øverst igjen, og gjerne med et utvalg egne talenter. 

Men jeg er selvfølgelig helt enig i at akademiet ikke kan være det eneste beinet klubben står på. Men det er vel aldri noen som har hevdet heller, akkurat som ingen mener vi skal slutte med akademiet. 

Jeg er vel heller uenig i at problemet ligger med akademiet, eller i bruken av unge spillere. Og jeg skjønner virkelig ikke hvordan du mener gårsdagen viser at strategien med akademiet er feilslått når det kun er to spillere fra start fra akademiet, og de er 21 og 24 år. 

Akademiet er jo det eneste som har fungert de siste årene.

Du må skille på to ting. Akademiet, i seg selv. Og akademiet, som en strategi.

At vi utvikler unge spillere er i seg selv bra. Men vi har jo gjort dette til en forretningsstrategi. Dette forklarer jo SPZ selv, bl.a. her: - Vi har de siste årene solgt spillere for betydelige beløp, og som jeg er inne på så er både spillerutvikling, og et ønske om hvert år å selge spiller(e) til større ligaer en sentral del av vår «forretningsmodell», sier Espeseth

https://www.nettavisen.no/sport/millionsalgene-som-redder-valerenga-en-sentral-del-av-var-forretningsmodell/s/5-95-506511

Å utvikle spillere er bra. Utvikler vi gode spillere så blir de som en konsekvens solgt. Problemet er at vi har gjort spillersalg til en del av våre "faste inntekter".

Jokke sier jo også før sesongen: – Det er litt sånn vi driver. Vi har det ene talentet etter det andre her, en haug av spillere på ungdomslandslag som kommer til å ta store steg. Da skal de selges også. Det er en forretningsmodell, sier Jonsson

https://www.tv2.no/sport/fotball/trioen-er-valerengas-gullgruve-alle-her-kan-ga-for-godt-over-100-millioner/15458426/

Vi skal altså kontinuerlig miste våre beste spillere. Pengene fra de salgene skal gå til drift, samtidig som vi også skal sloss i toppen. Vi skal være medaljelag vi hvert år, i følge vårt egen strategidokument. Så vi velger eller har valgt en strategi som bare rett og slett ikke er mulig. For når vi selger Jatta, så må vi vite at det er Ilic vi skal hente. Det gjorde vi. Men hvor mange andre salg har vi gjort der vi også har klart å hente gode spillere inn? Det virker jo som vi stort sett bare har bladd i gamle årbøker for å finne spillere. Eller tatt noen treneren kjente fra før.

Så skal vi faktisk klare å dra nytte av de salgene vi gjør så må vi også vite hvem vi skal hente. Ejuke - Camara. Dønnum - Mörfeldt. Osame - Ofkir. Og så videre. Hvert salg gjør oss dårligere. Og vi selger alt alt for billig. Det er ikke nok penger til både å ta ut det vi trenger til drift og i tillegg hente inn gode erstattere. Så det blir en høna og egget diskusjon det også. Vi må ha sportslig suksess FØR vi starter å selge. For når vi hele tiden selger våre beste, uten å erstatte dem skikkelig, så går det ikke framover, men bakover. Eller nedover om du vil. Nå gikk det helt ned i OBOS.

Så ja til et akademi som leverer gode spillere. Men nei til å ha det som forretningsmodell. Konsekvensen av den modellen heter OBOS og Levanger. Alt vi har tjent på å selge Osame, Odin, Jatta og TC går nå til å dekke regninga for å ha rykket ned. At dette til slutt ville bli konsekvensen av den "forretningsmodellen" kunne alle som ville se det også fint se. Å tro noe annet var ren og skjær ønsketenkning.

Men kritikken går da altså ikke på selve akademiet. Fint å ha et akademi så lenge vi har råd til det. Men det går da altså på denne forretningsmodellen som går ut på å tappe førstelaget for alt av kvalitet uten å hente inn fullgode erstattere.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - blaarizla - 12-13-2023

Vi blir nødt til å spare inn tjue millioner på sport.

Spillere vi kan selge for tosifra antall millioner:

Ilić (30++)
Håkans (15)
Riisnæs (15)
Hagen (10)
Sjøeng (10) (Edit: glemte han i farta)

Resten kan vi nok kun håpe på småpenger for. Dermed ser det nesten utenkelig ut at vi beholder både Riisnæs og Ilić, dessverre.

Men håpet er jo at flere av de aldrende høytlønnede forsvinner, som Strandberg, Hedenstad og Børven. De har vel en samla årslønn på rundt 10?


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Langbølgen - 12-13-2023

Jeg mener at hvis Trøim først skal være her, så får han rett og slett sørge for at vi beholder våre beste, og da med stor sannsynlighet går rett opp igjen! Dette er virkelig ikke tiden for at han skrur igjen krana. Opplegget med han som eier, har vært totalt mislykket.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - NilsDN - 12-13-2023

Altså, å spare 20 millioner betyr å bruke 20 millioner mindre. Det går vel på lønnsbudsjettet, treningsleir, antall trenere, sånne ting.

Likviditet er noe annet. Vi bør ikke trenge å selge når vi allerede har solgt for 100 milioner i år. Å selge de beste spillerne er ikke en besparelse. Det er noe man gjør når man trenger penger.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - hmchrist - 12-13-2023

(12-13-2023, 03:55 PM)blaarizla Skreiv: Spillere vi kan selge for tosifra antall millioner:
Riisnæs (15)

Får vi ikke mer enn 15 for Riisnæs håper jeg vi limer'n fast til kontrakta si og beholder'n Wink 
Han vokser i et imponerende tempo, og kan bli helt spinnvilt god, men han er fortsatt tenåring og vil ha godt av å herje i OBOS neste år, herje i ES i 25 og herje i Europa (for VIF) i 26. SÅ kan vi vurdere et slag, for tresifra antall millioner  Cool


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Langbølgen - 12-13-2023

Det samme gjelder Ilić.  Nærmest en garantist for direkte opprykk. Gjør alt for å beholde han.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - blaarizla - 12-15-2023

(12-13-2023, 05:14 PM)Langbølgen Skreiv: Det samme gjelder Ilić.  Nærmest en garantist for direkte opprykk. Gjør alt for å beholde han.

Ifølge Stian Wahl på fotball.tv i dag er alle parter innforstått med at Andrej skal finne seg ny klubb i vinter. Spørsmålet er bare hvilken klubb og til hvilken pris.

Selv vil han visst til utlandet, og det spekuleres i en sum rundt 30mill, mens Jokke Jonsson håper å få rundt 50mill for han. Selger vi til Glimt blir det fort for 50, tenker jeg, men Ilić er forståelig nok ikke særlig keen på å flytte enda lenger nord.

Dette lå jo i kortene, men er likevel jævlig trist.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Langbølgen - 12-15-2023

Jaja, takk til styret med Tuva i spissen! Takk Espeseth for at du bygde klubben ned! Takk Bakke for at du ikke klarte å få spillerne til å prestere HJEMME mot Kristiansund, med 2-0 ledelse. Applaus til deg og din feige fotball! Vi får altså beholde en fantastisk spiss så kort tid, på grunn av deres strålende jobb. Dra til helvete alle sammen.