VPN-forum
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Utskriftsvennlig utgave

+- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum)
+-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html)
+--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html)
+--- Tråd: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 (/thread-12.html)



RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - NilsDN - 01-15-2024

Det er litt vanskelig å kalle Bully et bomkjøp siden han ikke var dyr og fortsatt er ung. Synes det er bra vi tar sånne sjanser. Problemet er mer at Bully var grunnen til at vi ikke hentet Romsaas. Vi kunne ikke satse på for mange.

Jeg mener det er en tullete holdning. Vi må være mye råere. Vi må øke konkurransen og kunne fint hentet både Bully og Romsaas. Og fint levd med at bare en av dem slo til. Vi kan ikke legge alle eggene i samme kurv, som vi noen ganger gjør. Som f eks når vi ikke hentet Boniface fordi vi hadde Godly Michael.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Oldtimer - 01-15-2024

(01-15-2024, 09:45 PM)Loffen Skreiv: p.t er Bully et bomkjøp ja.
Transfermarkt mener han har kontrakt ut 2026 så han har 3 sesonger å snu det på..

Om selve vinduet så er det vel bare å grue seg. Selv om alle er under kontrakt så er det vel grunn til å frykte at flere ikke er like klare for et år på nivå 2.
Spørsmålet er bare hvor mange.
16 dager til åpning, så 2 måneder pluss med spekulasjoner.
Det jeg uansett lurer på er hvem som skal score målene våre i 2024, det er ikke lett å se...
Vinduet er da i praksis helt åpent. Vi kan hente hvem vi vil nå, vi skal jo ikke spille noen offisiell kamp før i april.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Majorstuen - 01-15-2024

(01-15-2024, 11:29 PM)NilsDN Skreiv: Det er litt vanskelig å kalle Bully et bomkjøp siden han ikke var dyr og fortsatt er ung. Synes det er bra vi tar sånne sjanser. Problemet er mer at Bully var grunnen til at vi ikke hentet Romsaas. Vi kunne ikke satse på for mange.

Jeg mener det er en tullete holdning. Vi må være mye råere. Vi må øke konkurransen og kunne fint hentet både Bully og Romsaas. Og fint levd med at bare en av dem slo til. Vi kan ikke legge alle eggene i samme kurv, som vi noen ganger gjør. Som f eks når vi ikke hentet Boniface fordi vi hadde Godly Michael.

Musikk i mine ører


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - hmchrist - 01-16-2024

(01-15-2024, 09:45 PM)Loffen Skreiv: Om selve vinduet så er det vel bare å grue seg. (…)
16 dager til åpning, så 2 måneder pluss med spekulasjoner.
Det jeg uansett lurer på er hvem som skal score målene våre i 2024, det er ikke lett å se...

Du har solgt Ilic allerede, skjønner jeg, men vinduet står på vid gap i store deler av Europa allerede og han er med til Spania. Ergo er han ikke solgt til det «store» utlandet enda. Mange vinduer stenger 31.01 eller 01.02, og jo lenger vi kommer ut i februar dess færre interessante vinduer står åpne. Jeg klarer ikke helt å tro at vi selger til en Eliteserieklubb, så datoene for det norske vinduet er ikke datoene jeg frykter mest… (bank i bordet)


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - NilsDN - 01-16-2024

Jeg tror kanskje vi overvurderer oss selv litt. Ilic er helt sikkert en interessant spiller.

Men fram til for noen måneder siden spilte han i en serie som er rangert som nummer 37 i Europa. Og siden da har han satt inn noen mål for et lag som rykket ned i Norge.

Jeg sier ikke at andre klubber ikke har han på radaren. Men hvor mye de vil betale for han er kanskje en annen sak? For oss var han en som skinte i en ellers bekmørk sesong. Så mulig vi overvurderer han litt ut fra det.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Loffen - 01-16-2024

(01-16-2024, 01:03 AM)hmchrist Skreiv:
(01-15-2024, 09:45 PM)Loffen Skreiv: Om selve vinduet så er det vel bare å grue seg. (…)
16 dager til åpning, så 2 måneder pluss med spekulasjoner.
Det jeg uansett lurer på er hvem som skal score målene våre i 2024, det er ikke lett å se...

Du har solgt Ilic allerede, skjønner jeg, men vinduet står på vid gap i store deler av Europa allerede og han er med til Spania. Ergo er han ikke solgt til det «store» utlandet enda. Mange vinduer stenger 31.01 eller 01.02, og jo lenger vi kommer ut i februar dess færre interessante vinduer står åpne. Jeg klarer ikke helt å tro at vi selger til en Eliteserieklubb, så datoene for det norske vinduet er ikke datoene jeg frykter mest… (bank i bordet)

Det er riktig at jeg har null tro på at Ilic spiller for oss fremover. 
Uansett er han bare 1 mann. I 2024 må flere spillere score flere mål.
I 2023 ble statistikken i serien sånn:
Ilic 9
Håkans og Jatta 5
Bjørdal og Strandberg 3
Strand og Ofkir 2
8 spillere 1
Selv med Ilic er ikke dette godt nok hvis opprykk skal være en reell mulighet. Vi må ha flere opp på mellom 5 og 10 mål.
Og enda flere opp på 3-5.
Mange etterlyste målscorerne før 2023. Jeg stiller det samme spørsmålet før sesongen 24.

Jones putta 6 i PostNord på 9 kamper og 1 for KFUM på 10 kamper.
Videre i Postnord putta Rønning 5 og Thorvaldsen 4.
Antageligvis urettferdig å forvente for mye av disse gutta.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - NilsDN - 01-16-2024

Enig i at vi mangler målscorere. Men det henger også litt sammen med formasjon og spillestil også da.

Men det er også verdt å huske at Ofkir fort kan ha 8-10 mål i seg på dette nivået. Det samme har sannsynligvis Håkans. Håkans har jo blitt flyttet rundt i alle mulige roller. Han har scoret 5 og hadde sannsynligvis scoret en del mer hvis han hadde spilt høyrekant i en Fagermo 433. Så i en 433 så tenker jeg at en frontrekke bestående av Ofkir - Ilic - Håkans fort kan score en del mål på dette nivået.

Hvis det var opp til meg, noe det ikke er. Og forutsatt at vi skulle spille 433 så ville jeg heller gått for et par afrikanske talenter. Jeg tror rett og slett ikke at vi klarer å tiltrekke oss spillere som er ferdigvare og som på papiret er bedre enn de vi allerede har.

Og jeg tror vel også at den frontrekka ikke er særlig fremtidsretta. Ofkir har vel egentlig bevist at toppnivået hans er nedre halvdel av Eliteserien. Håkans er ålreit god, men jeg ser heller ikke han som en spiller som hadde vært god nok for de beste Eliteserielagene.

Spørsmålet er vel egentlig litt hvilken retning klubben ønsker å ta. Vi trenger et lag som kan ta oss ut av OBOS, vi trenger deretter et lag som kan kan holde oss i Eliteserien. Før vi trenger et lag som kan få oss høyt opp i Eliteserien.

Det som passer best for oss nå blir jo da å hente spillere som kan passe inn på alle disse nivåene. Altså spillere som umiddelbart tar et høyt OBOS-nivå og som kan videreutvikles til de neste nivåene. De må vi supplere med noen av våre egne unggutter.

Hva som egentlig kommer bak de unggutta vi har i dag vet jeg ikke. Hammer Kjelsen, kanskje Bjurstrøm, godt mulig Thorstensen, Thorvaldsen og El-Abdullaoui vil få en del spilletid. Det er jo stort sett 2006-årgang alle sammen. Og spillere som egentlig burde begynne å nærme seg et topp Eliteserienivå i 2026. I tillegg er det jo Dicko Eng som er 2004 modell og ute hele sesongen. I hvilken forfatning han kommer tilbake er foreløpig ikke godt å si. Men det er sjelden en fordel å være ute i lang tid i den alderen der. Eller i noen alder egentlig. Og så er det jo så klart Riisnæs som burde herje i OBOS.

Det som på meg virker som en riktig shoppingstrategi er å finne gode spillere før de slår gjennom. Og prøve å finne noen med ferdigheter som kompletterer det vi har fra tidligere. Og som vi tror har OBOS-nivået alt i 2024 og et høyt Eliteserienivå i 2026. Da trenger vi ikke de tre lagene, men kan beholde den samme troppen og la de utvikle seg over tid.

Vi har jo fint sett at det går an å rekruttere inn gode utlendinger til OBOS. Adams og Obbu i Sogndal er gode eksempler. Det samme er Ismaheel i Skeid og FFK. Men også mer nylig Pedro, portugiser i Jerv. Claudio Braga, portugiser i Moss er vel i samme kategori. Så det er ikke nødvendigvis bare afrikanske talenter. Det er sikkert gode europeere å plukke opp også.

Hvis det er en enkeltspiller jeg ønsker meg innenfor det som er realistisk så er det vel Pedro i Jerv. Portugisk kantspiller i Jerv som scoret 14 mål for et lag som rykket ned. Han blir sikkert ikke værende der siden de rykket ned og vi kan være et bra alternativ for han. Da blir det riktig nok OBOS også i 2024, men mulighet til å være med opp.

Minner litt om Osame. Obligatorisk skrytevideo her: https://www.youtube.com/watch?v=osrIqlFVjB8


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Thorstein - 01-16-2024

Skal ikke skrive langt her, men Pedro er en skikkelig humørspiller som kan være ganske kjip. Om Vålerenga får ham inn i miljøet er det bra, men han har oppført seg ganske ræva mot mange lagkamerater i Jerv og har ikke en høy stjerne i garderoben der. Litt som Layouni i perioder tror jeg, bare hakket mer uttalt mot lagkamerater på bane og garderobe. Får man endret denne biten hos Pedro har vi en som kan hjelpe oss opp i Obos og kanskje tilføre midler i klubbkassa allerede i sommer.
Kan jo fortelle at vår venn, Vitinho har scora to mål på to kamper i Brasil. Er solgt/leid ut fra Palmeiras til Gremio tror jeg. Får ikke lov til å spille mot Palmeiras og brukes som spiss slik han faktisk ønsket. Trives godt i hjemme i Brasil men savner Vålerenga som han stort sett har bare gode opplevelser fra spesielt etter at Geir Bakke kom til klubben. Fagermo brøt dessverre ned gutten så det beste lå foran ham:-)

El-Abdellouie har jeg klokketro på i år. Tror det definitive gjennombruddet kommer.
Håkans og Ofkir må vise seg fra sin beste side og skal herje med oss opp i Obos.
Risnæs skal ingen steder men være med i minst noen sesonger i toppdivisjonen fra neste sesong. Nå skal han spille seg varm.

Vi trenger litt påfyll og jeg kan skrive mer om det senere.


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Langbølgen - 01-16-2024

Da dukka en ekkel, grådig agent opp ja.

Han kan bare klappe igjen, og forholde seg til at han har kontrakt.

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/krever-salg-av-valerenga-stjernen-han-kommer-ikke-til-a-spille-null-sjanse/16381581/


RE: Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024 - Trasskuken - 01-16-2024

(01-16-2024, 04:32 PM)Langbølgen Skreiv: Da dukka en ekkel, grådig agent opp ja.

Han kan bare klappe igjen, og forholde seg til at han har kontrakt.

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/krever-salg-av-valerenga-stjernen-han-kommer-ikke-til-a-spille-null-sjanse/16381581/

Men det er jo akkurat dette her som er problemet. Kontraktslenge er nesten uten betydning sånn som det er blitt nå. Hvis de vil, så kommer dem til å lage så mye kvalm og dårlig stemning at vif ser seg nødt til å selge. Så dette jokke snakker om, at klubben har begge hendene på rattet, det er bare piss. Det er egentlig spiller og agent som styrer hele balletten.