Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - Utskriftsvennlig utgave +- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum) +-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html) +--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html) +--- Tråd: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen (/thread-347.html) |
RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - Flemmern - 12-30-2024 (12-30-2024, 10:52 AM)NilsDN Skreiv:(12-29-2024, 10:05 PM)anhenrik Skreiv: Som nevnt helt urealistisk at vi gå inn i sesongen så tynne bakover på banen. Dagens stall hadde gitt grunnlag for bekymring, men det er helt urealistisk scenario. Jeg er enig i det du sier, men ikke rundt Elias Hagen. Vi skal ha dobbel dekning på alle plasser, og han er mer enn god nok for eliteserien. Sjøvold kan leies ut da Hagen er langt bedre enn han pr idag. Ambina var god andre halvdel denne sesongen, og en av våre beste. Allikevel vet vi ikke hvordan han vil lykkes i eliteserien, så det er galskap å kvitte oss med Hagen som vi vet har gjort det bra på øverste nivå. Håper virkelig klubben har slutta med å dytte spillere inn i andre roller. Jeg forstår det om det er skader og karantener, men vår "next in position" skal ikke være en spiller som har spisskompetanse et annet sted på banen. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - NilsDN - 12-30-2024 (12-30-2024, 11:32 AM)Flemmern Skreiv: Jeg er enig i det du sier, men ikke rundt Elias Hagen. Vi skal ha dobbel dekning på alle plasser, og han er mer enn god nok for eliteserien. Jeg mener ikke at vi skal nødvendigvis skal kvitte oss med Hagen. Men hvis vi skal rydde opp i stallen så tror jeg hans navn står på lista. Forutsatt at vi henter inn et 1.valg på stopperplass så må en av Jarl eller Kiil Olsen vike plassen. Og Jarl kan også spille defensiv midtbane. Så da har vi egentlig 4 navn i den rollen. Det er Ambina, som jeg antar at i dag er 1.valget. Så er det Hagen, så er det Sjøvold og så er det Jarl. Men det er så klart mange andre måter å stable opp midtbanen enn en 6'er og to klassiske indreløpere da. Problemet er likevel at jeg tror ikke Ambina, Sjøvold, Hagen eller Jarl kan spille indreløpere. Vi kan så klart spille med 2 defensive og en offensiv, men hvor skal vi dytte inn Bjørdal, Strand og Lange da? Da er det mer en 10'er vi skal ha liggende foran de 2 defensive enn en løper. Derfor mener jeg at vi kan unnvære Hagen, som ikke er helt det samme som at jeg mener at vi nødvendigvis må kvitte oss med han. Vi kan nok ikke gjøre som Manchester City og Real Madrid og ha fullverdig dobbel dekning i alle posisjoner. Vi må belage oss i litt større grad på unggutter og på spillere som kan spille flere posisjoner. Så selv uten Hagen så har vi Jarl som vi vet vil løse oppgaven greit. Og Sjøvold som er på vei opp. Så kan du så klart si at Ambina ikke har lykkes i Eliteserien før. Og det er ikke helt feil. Men han var veldig nære i bli med Kamerun i VM 2022. Så jeg vil vel si han har alle forutsetninger for å lykkes. En god spiller som nå er akklimatisert for spill i Norge. Og han har spilt en del på toppnivå i den sørafrikanske serien. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - Flemmern - 12-30-2024 (12-30-2024, 01:03 PM)NilsDN Skreiv:(12-30-2024, 11:32 AM)Flemmern Skreiv: Jeg er enig i det du sier, men ikke rundt Elias Hagen. Vi skal ha dobbel dekning på alle plasser, og han er mer enn god nok for eliteserien. Igjen vil jeg påpeke at Hagen er vår eneste sentrale midtbanespiller som har spilt i ES, og han har gjort det bra i B/G. Jeg håper og tror ledelsen ser det samme som meg og ikke vurderer Jarl som et godt alternativ til Ambina. Han er og blir en stopper. Dessuten har ikke Jarl den oversikten eller pasningsfoten som tilsier at han kan spille der. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - NilsDN - 12-30-2024 (12-30-2024, 02:12 PM)Flemmern Skreiv: Igjen vil jeg påpeke at Hagen er vår eneste sentrale midtbanespiller som har spilt i ES, og han har gjort det bra i B/G. Jeg håper og tror ledelsen ser det samme som meg og ikke vurderer Jarl som et godt alternativ til Ambina. Han er og blir en stopper. Dessuten har ikke Jarl den oversikten eller pasningsfoten som tilsier at han kan spille der. Som sagt, jeg ønsker ikke Hagen ut av klubben. Men det ligger i korta at hvis man skal fornye og forsterke en stall så må noen ut også. Hagen gjorde det vel helt greit i Bodø/Glimt. Han dro dit før Bodø/Glimt hadde vunnet noe som helst i en alder av 20. Så var han backup for Patrick Berg i 2020 og 2021. Han ble et førstevalg i 2022 når Berg dro, var det i noen måneder, til Berg kom tilbake. Etter sesongen gikk han til IFK der han ikke fikk det til. Så kom han hit etter et halvår i Sverige og jeg er usikker på i hvilken grad han har fått det til her heller. Styrken hans er, som du sier, pasningsspillet. Svakheten er det defensive. Det er også grunnen til at han ikke spiller her. I Bodø var det mindre behov for defensiv innsats. Så han er en 433 rollespiller som dyptliggende playmaker. Det er bare det at vi ikke spiller på den måten. Her er det behov for flere defensive fibre og mer mobilitet, fordi vi sender backer opp. Du kan se forskjellen veldig tydelig her. Dette er Ambinas heatmap: https://www.sofascore.com/no/spiller/ambina-fidele-brice/1103224 Og dette er Patrick Bergs heatmap: https://www.sofascore.com/no/spiller/patrick-berg/355174 Så hvis Hagen er en Berg-kopi så er det veldig ulike roller. I år har Ambina 5,7 avskjæringer pr kamp, mot Hagens 2,6. Ambina har 11,3 ballgjennvinninger pr kamp mot Hagens 6,2. Ambina slår også flere lange baller enn Hagen og er mer treffsikker på dem. Men som sagt, jeg ønsker ikke Hagen ut. Jeg mener bare at vi kan unnvære han. Fordi vi har veldig mange midtbanespillere. Sentralt er det altså Ambina, Hagen, Sjøvold og Jarl som kan spille. Vi har to typiske løpere i Strand og Bjørdal. Og vi har to litt mer kreative indreløpere i Riisnæs og Lange. VI har altså 6-7 midtbanespillere som alle egentlig er gode nok for å starte i Eliteserien. Og ja, jeg regner så klart Hagen som en av dem. Det er bare det at jeg tror faktisk at trenerne våre heller ville satt Jarl innpå som sentral midtbane i stedet for Hagen. Fordi at ved å gjøre det så fritas andre for defensive oppgaver og kan konsentrere seg fremover på banen. Og at vi som lag tjener mer på det enn med å ha en dyptliggende playmaker som er det jeg mener Hagen er. For selv om Hagen og Ambina spiller i samme posisjon på banen så har de veldig ulike styrker og svakheter. Og hvis Ambina er ute og må erstattes så er det Jarl og ikke Hagen som er nærmest til å erstatte han. Hagen er ingen erstatter for Ambina, han er en helt annen spillertype. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - JackBlack - 12-30-2024 Må ikke glemme Emin Pajić. Tar syvmilssteg om dagen skal man tro scoutene rundt klubben. Klubbens største talent i følge flere. Defensiv midtbane,17 år. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - blaarizla - 12-30-2024 Om vi fortsetter med samme spillestil som i år, er jeg helt enig i at Jarl er det beste alternativet til Ambina. De viktigste egenskapene i 6'er-rollen slik den utføres hos oss, er posisjonering, duellstyrke og taklingsstyrke, og så er det selvfølgelig et stort pluss om spilleren i tillegg velge gode pasningsalternativer og treffe med pasningene. Det kan E. Hagen og S. Sjøvold, men de mangler det defensive, som nok blir enda viktigere i ES enn i OBOS. Geir Bakke har også antydet at det kommer til å gjøres justeringer i hvordan de setter opp midtbanen i ES, ved at en av "indreløperne" oftere kommer til å ligge dypere i banen og ta mer ansvar defensivt. Det fungerte dårlig med Ambina og Hagen i en slik duo på vårsesongen, mener jeg å huske, og det var først når Ambina fikk to midtbanespillere foran seg at han ble virkelig god. Interessant at Nils dro opp Ambina sitt heatmap ovenfor. Jeg vil supplere med Hagen og Bjørdal sine, som illustrerer hvordan midtbanen har fungert i år, Elias som en fremskutt playmaker til venstre og Bjørdal som en boks-til-boks løper til høyre. Bjørdal sitt er noe misvisende ettersom han har flere kamper som venstrekant. Hagen https://www.sofascore.com/no/spiller/elias-kristoffersen-hagen/964009 Bjørdal https://www.sofascore.com/no/spiller/henrik-bjordal/326393 RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - anhenrik - 12-31-2024 (12-30-2024, 04:10 PM)blaarizla Skreiv: Om vi fortsetter med samme spillestil som i år, er jeg helt enig i at Jarl er det beste alternativet til Ambina. De viktigste egenskapene i 6'er-rollen slik den utføres hos oss, er posisjonering, duellstyrke og taklingsstyrke, og så er det selvfølgelig et stort pluss om spilleren i tillegg velge gode pasningsalternativer og treffe med pasningene. Det kan E. Hagen og S. Sjøvold, men de mangler det defensive, som nok blir enda viktigere i ES enn i OBOS. Deler 100% din analyse av 6’er rollen og hvilke egenskaper som er og blir viktig. Når det gjelder Elias Hagen så var han god i Eliteserien for Glimt. Hans ferdigheter fikk skinne der, men han har vist lite etter det. For oss blir det litt naivt og luxus med en slik spiller i 6er rollen tror jeg. Men bevis meg gjerne feil Elias, at du har ferdigheter er det ingen tvil om. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - NilsDN - 12-31-2024 (12-30-2024, 04:10 PM)blaarizla Skreiv: Om vi fortsetter med samme spillestil som i år, er jeg helt enig i at Jarl er det beste alternativet til Ambina. De viktigste egenskapene i 6'er-rollen slik den utføres hos oss, er posisjonering, duellstyrke og taklingsstyrke, og så er det selvfølgelig et stort pluss om spilleren i tillegg velge gode pasningsalternativer og treffe med pasningene. Det kan E. Hagen og S. Sjøvold, men de mangler det defensive, som nok blir enda viktigere i ES enn i OBOS. Ja, jeg tok med Patrick Bergs heatmap i stedet for Hagens for å vise forskjellen mellom en Ambina-rolle og hva jeg antar Hagen drev med i Glimt. Å vise til Hagen hos oss i år ville blitt litt misvisende siden han stort sett har spilt indreløper siden han kom tilbake etter skaden. Men jeg er ikke akkurat på noe korstog for å få Hagen ut av klubben da. Men vi har som sagt veldig mange midtbanespillere. Hvis vi skal spille med en ballvinner, en mer kreativ spiller og en løper som en slags sentral trio så blir det da vel sånn. Ballvinner er Ambina og Jarl. Kreativiteten ligger nok mer i Hagen, Riisnæs og Lange. Mens Strand og Bjørdal er typisk boks til boks løpere. Sjøvold har jeg ikke sett nok av, men jeg tror han er med i gjengen til Hagen, Riisnæs og Lange mer enn til Ambina og Jarl. Jeg tror ikke vi kan ha en stall der vi har fullverdig dobbelt dekning i alle posisjoner. Vi må trolig ligge på 15-16 utespillere som alle kan starte og spille fast over tid og der noen konkurrerer om flere posisjoner. Og resten må fylles opp av unggutter og andre som kan starte en kamp av og til og ellers komme inn fra benken. Så utgangspunktet er jo da det samme som det har vært hele tiden. Vi trenger konkurranse på venstrebacken. Vi trenger en stopper inn som er et førstevalg. På midtbanen trenger vi ingen ting, men en midtstopper inn vil styrke også midtbanen fordi Jarl da kan bli et alternativ for Ambina. Så lenge han starter kampen som stopper så er han jo ikke det. Jeg mener vi trenger en mobil spiss og vi trenger kanskje også en kantspiller. Jeg tror Riisnæs og Thorvaldsen kan spille på venstre. Men at Obasi i 2025 ikke vil være en fullgod backup for Jones på høyresiden. Så da er det de 4 spillerne vi må ha inn. Og så bør vi kanskje hente et talent som vi gjorde med Obasi i fjor. Forutsatt at vi ikke mister noen vi egentlig ville beholdt da. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - Blue 1978 - 12-31-2024 Jeg tenker nå at det viktigste er å få ordnet på det bakre leddet og det bør vi hapå plass helst før avreisen til Tenerife. Så bør vi få avklart hvem som skal ut før andre skal inn. Jeg blir ikke overrasket dersom Bjørdal får fri kort til å gå dersom vi får et tilfredsstillende bud på han. Han var veldig god i fjor og er nå i en alder der det er perfekt for han å dra på et siste utenlands eventyr og sette av litt penger. Vi kan og få noen mill for han. Storevik blir ikke satset på og jeg tror og det og jobbes for at han finner seg en ny klubb. Ofkir regner jeg og med vil gå. Av utlån så håper jeg at HK og Sjøvold bør gis muligheten. De er i en alder der de trenger kamperfaring. I tillegg til førstnevnte spillere tenker jeg vi trenger en midtstopper til og en indreløper så man kan fortløpende vurdere behov for ving eller spiss. Litt prematurt å hente noen spillere på de plassene. De vi har må få muligheten til å vise om de er gode nok og tar opp Hansken slik som Jones gjorde i fjor. RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - Bohem33 - 12-31-2024 HamKam hadde opsjon på å kjøpe Ofkir, men når går/gikk opsjonen ut? Det er vel ikke helt utenkelig at de har ut året og at Ofkir derfor er vår igjen fra i morgen. Vi vet jo at de gjerne vil signere han og at han har sagt at han gjerne fortsetter der, men de var usikre på om de kunne ta seg råd til han. Hadde de brukt opsjonen så vil jeg tro at vi hadde hørt noe. Det blir spennende hva som skjer nå. Slipper vi han for en lavere pris eller har Jokke en annen kjøper på lur. Om en annen klubb er villig til å betale mer så ville det vært dumt å si det til ham kam da burde man la opsjonen gå ut og så selge. Men jeg tror nok at det mest sannsynlige er at ham kam får han for en lavere pris dessverre. |