VAR Tråden - Utskriftsvennlig utgave +- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum) +-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html) +--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html) +--- Tråd: VAR Tråden (/thread-355.html) |
RE: VAR Tråden - Grimm - 01-14-2025 (Igår, 10:51 AM)NilsDN Skreiv: [...]NFFs største suksess er å få landslaget til EM og VM. DET er de jo ganske gode på da. Hmmm, eller... Ja, på kvinnesiden da - som de egentlig driter i. Minus OL, den klarte vi ikke. Eller være i nærheten av medalje i verken EM eller VM. Ja og så nådde de knapt noen av målene sine for begge landslagene selv etter å økt kostnadene med nesten 30 mill. Seigt å være djevelens advokat for nff gitt... RE: VAR Tråden - NilsDN - 01-14-2025 (Igår, 11:10 AM)Grimm Skreiv: NFFs største suksess er å få landslaget til EM og VM. DET er de jo ganske gode på da. Ja, det er seigt. Kortversjonen er at NFF ikke har nådd et eneste resultatmål på 2000-tallet med de lagene de har ansvar for. Det har gjort dem såpass desperate at de er villige til å ofre alt for å få det til. Også det norske seriesystemet. I NFFs hoder så har bare norske fotballklubber en eneste rolle, og det er å levere best mulige spillere til landslagene deres. Det er en ganske klar interessekonflikt der mellom NFF og norske toppklubber, for norske toppklubber er jo først og fremst interessert i den norske toppfotballen og å få den best mulig. Du hører det også i VAR-argumentasjonen, selv om det så klart ikke bare gjelder i VAR-saken. VAR er ikke viktig for dem for å gjøre produktet norsk fotball best mulig. Det er kun viktig for dem for at spillere og klubber skal hevde seg internasjonalt. Om cupen spilles vår eller høst har ikke noe med hva folk foretrekker. De vil spille den på våren for å legge best mulig til rette for europaspill. Fokuset deres burde i stedet være å få norske toppfotballklubber til å bli best mulig. Men det er dessverre ikke der fokuset deres er. Dette er folk som lever i en eller annen form for permanent krisetilstand, der NOE til en hver tid må gjøres. Og gjerne noe drastisk. Derfor er de villige til å ødelegge norsk fotball med endringer folk ikke vil ha, fordi de mener det gjør NFF bedre i stand til å nå sine egne mål. For det er reltativt tydelig at det norske fotball-PUBLIKUM ikke vil ha VAR. Det i seg selv burde jo egentlig være nok. Hadde NFF vært en kommersiell og kundeorientert organisasjon så hadde de tatt hintet for lenge siden. Så drit og dra med hele NFF. Bryt ut og dann et norsk Premier League. Så slipper man i hvert fall å leve med en konstant strøm av idiotiske forslag fra diverse komiteer og supperåd i NFF-systemet. Og for guds skyld, ikke tro at NFF er folk som har greie på ting, bare fordi de har verv og stillinger. Det er en ganske vanlig tankefeil å tro at folk som er eksperter har bedre greie på ting. Dette er ikke eksperter i noe som helst. NFF styres etter innfallsmetoden. De bestemmer seg, så finner de argumentene etterpå. Akkurat nå bruker landslagssjefen det meste av tiden sin på å prate ned kunstgress og å skylde på det som årsak til manglende resultater. Høgmo ville spille fotball om vinteren (som om det er mulig på naturgress). Hallen ville ha et sluttspill etter belgisk modell. Mens nå vil de altså ha VAR og mener at seriesystemet er perfekt som det er likevel. Så fort noen skiftes ut så mener ofte erstattere det stikk motsatte av forgjengeren. Hvis vi hadde hørt på Høgmo, som var landslagstrener fram til 2016, ville vi nå spilt fotball midt på vinteren. Mens han som kom inn som landslagssjef 4 år senere vil ha bort underlaget som hadde muliggjort fotballspill på vinterstid. Ja, de er faktisk så inkonsekvente. EDIT: Og når man ikke kunne trodd det ville bli mer absurd, så klarer Løken å prestere dette argumentet for VAR: Løken mener VAR-senteret har vist seg å være en viktig møteplass for dommere som er gravide eller som er på vei tilbake etter fødsel. https://www.vg.no/sport/i/B0qgBg/slik-vil-nff-forbedre-var-koster-ikke-en-formue RE: VAR Tråden - Wild Touch - 01-14-2025 At NFF vil gjøre noe drastisk kommer an på hvordan man ser det. Men hadde dem sagt NEI til VAR ville det etter min mening vært drastisk, nemlig å gå imot resten av europa og utvikling av fotballen. At "publikum" ikke vil ha VAR blir for teit å si. Det er endel supportere som ikke vil ha det, hvor mange % for eller imot vil vi nok aldri få vite. Det er i snitt ca 7000- 8000 tilskuere på våre kamper, har du spurt alle de? RE: VAR Tråden - idle76 - 01-14-2025 Har ikke møtt noen på østblokka som er for VAR, men det er klart, det finnes sikkert noen som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser. Men, hvorfor er det VAR-motstanderne som må bevise at de er i flertall? VAR ble innført uten at noen ble spurt om det. RE: VAR Tråden - NilsDN - 01-14-2025 (Igår, 12:48 PM)Wild Touch Skreiv: At NFF vil gjøre noe drastisk kommer an på hvordan man ser det. Men hadde dem sagt NEI til VAR ville det etter min mening vært drastisk, nemlig å gå imot resten av europa og utvikling av fotballen. Nei, jeg har ikke spurt dem. Til gjengjeld har det blitt gjennomført en undersøkelse i VAR-rapporten 34% av de som regelmessig er på kamp er imot VAR, mot 14% av de som kun ser TV. 25% av de som regelmessig er på kamp er for, mens 38% ikke har bestemt seg. Det oppgis ikke andel av folk som er positive/nøytrale av de som kun ser TV. Jeg er mot VAR i den form vi har det nå, men jeg vil ikke kategorisk si at jeg er mot alle typer VAR i all fremtid. Jeg ville vært mer positiv til VAR om VAR faktisk ga 100% korrekte avgjørelser. Men det gjør det ikke. Derimot er det jo så klart mulig å tenke seg en framtid der flere kameraer er i bruk, spillere utstyres med GPS målere og f.eks. offsideavgjørelser tas av AI i løpet av brøkdelen av et sekund. Jeg er ikke teknologifiendlig og det er godt mulig at AI/VAR kan erstatte en linjedommer på offsideavgjørelser 100%. Og at mennesker kun er involvert hvis det er snakk om frispark, straffespark, om handsregelen brytes, osv. Men VAR av i dag gjør feil på alle nivåer, ikke bare vår versjon av First Price VAR. Men feilet også i f eks Mark Curcurellas handssituasjon i kvartfinalen i EM i sommer. Og det er ikke noe billigversjon av VAR som brukes i så store mesterskap. Også Premier League oppgir en feilprosent på ca 25% av alle VAR avgjørelser. Når det gjelder kritikken mot NFF som sådan så mener jeg den er helt på sin plass. NFF bør ikke styre toppfotballen i Norge. Det er også helt riktig at NFF er forferdelig inkonsekvente. Det er 10 år siden NFF mente det beste var å innføre sluttspill og en hel masse greier. I 2024 mener de at serien i dag er riktig. Landslagstrenerne hevder jo også å ha "løsningen" på alle problemer. Men de er diametralt motsatt. Den ene ville spille serien høst-vår som i Europa og spille på kunstgress. Han vi har nå har lagt kunstgress for hat. Jeg mener NFF er mye mer opptatt av hvordan norsk fotball kan legge til rette for at NFFs lag, dvs landslagene, kan presetere. Enn de er opptatt av hvordan norske fotballklubber kan gjøres mer konkurransedyktige. De er villige til å ofre cupen for å kunne legge mer til rette for et par lag som spiller gruppespill i Europas C-turnering. Og at norske toppklubber er mest tjent med et endelig brudd med NFF, sånn som i England der det er Premier League og ikke FA som bestemmer over toppserien. Personlig tror jeg norsk fotball i sin helhet er mye bedre tjent med å bevare sine tradisjoner og heller bygge cupen opp. Mye mer enn en ørliten fordel det vil gi et par norske lag i en B eller C turnering i et enkeltår. Og sånn er det. Det er argumenter for og argumenter mot alle typer endringer. Hvilket ståsted hver og en til slutt lander på er da avhengig av hvordan de ulike argumentene vektlegges. Og det er det jeg kanskje aller mest har problemer med NFF og deres beslutningsprosesser. De vektlegger ikke alle argumenter. Det er ikke en samlet vurdering. Og hvilke kriterier de faktisk prioriterer varierer nærmest fra gang til gang. Det eneste jeg kan si er at de stort sett er for løsninger de mener gjør Norge bedre i stand til å konkurrere internasjonalt, uten å ta særlig hensyn til hvilke konsekvenser det har for både publikum og for norsk fotball som "produkt". Når de var for Hypercube's forslag om en serie med diverse sluttspill i 2014 så var argumentet at det ville være bra for landslaget. Når de til stadighet ønsker å kunne ned på antall lag i Eliteserien så er argumentet at det er bra for landslaget. Når de vil ha VAR så er argumentet at det vil være bra for landslaget og norske dommere internasjonalt (og at gravide dommere skal ha et møtested). Når de vil rasere cup'en så er argumentet at det er bra for norske klubber i Europa, som indirekte er bra for landslaget. Og ut fra det så mener jeg konklusjonen må være at norske toppklubber ikke er tjent med å bli styrt av en organisasjon som kun ser på dem som et middel til å nå sine egne mål. Så de bør bryte ut og styre seg selv. NFF er jo veldig glade i å se til Danmark når det gjelder antall lag og sånt. Men de er ikke like ivrige etter å kommunisere at det i Danmark er Divisjonsforeningen som styrer den profesjonelle fotballen, mens DBU Bredde styrer breddefotbalen. Her røres alt sammen til en salig miks, der alt skal gjennom et fotballting og frivillige fotballedere skal si sin mening alt fra boikott av VM, om det skal være VAR en serie 8 nivåer eget A-lag og til tidspunktet en cupfinale de aldri når uansettt bør spilles på våren eller om høsten. RE: VAR Tråden - Wild Touch - 01-14-2025 Det er ikke VAR som tar feil, det er dommeren. VAR peker bare på at dommerens første reaksjon, eller mangel på reaksjon, KAN være feil. Det er dommeren som.har siste ordet. Fint at du ikke er mot VAR av prinsipp, for det syns jeg blir for dumt. RE: VAR Tråden - Glennsoe - 01-14-2025 Dommerstanden er svak men VAR "dommerene" er horribelt svake. De har jo akkurat samme vinkel og kamerdekning som tv sendingen. Når de da kun ser 4 sekunder av en situasjon blir det ofte paniske avgjørelser RE: VAR Tråden - idle76 - 01-14-2025 Det er svært få som er mot VAR av prinsipp. Heller ikke jeg. Den type argumentasjon ser jeg på som uærlig. A la "motstanderne av kraftmarkedet vil kutte alle utenlandsforbindelser", som jo ingen har tatt til orde for. Man kan gjerne ha en annen mening enn jeg, men å hevde at noen er "prinsipiell motstander" av VAR er tullete, og kan snus tilbake på tilhengerne. Så lenge jeg mener ulempene er mye større enn fordelene er jeg mot VAR. Så kan man være uenige om hva som er viktigst og hvordan de argumentene skal vurderes. Opplevelsen av fotball vs. økt antall riktige dommeravgjørelser. Hvor mye skal endres i fotball for at man skal kunne øke antallet riktige avgjørelser? Bl.a. er offsidereglene og handsreglene drastisk endret for at det skal være enklere for VAR å ta en riktig avgjørelse. Hvordan påvirker det igjen breddefotballen, og dømming i lavere divisjoner og i aldersbestemte kamper? Publikum har samme forventning i 6.div som i Eliteserien, og der har ikke dommerne linjedommere engang. Men forventningen og reglene er de samme som om de har VAR. Vi ser ikke akkurat økt rekruttering av dommere etter innføringen av VAR - tvert imot. Når det gjelder å forbedre VAR, slik VAR-tilhengerne bruker som kronargument, viste rapporten til VAR-utvalget at å forbedre first price-VAR vil koste flere titalls millioner i året, og at det allerede koster et titalls millioner. Er det fornuftig bruk av penger? Men denne debatten har gått i flere år. Jeg med flere mener NFF opptrår svært uetisk i måten de truer og lokker småklubbene til å godta VAR. Så får vi se hvor det ender denne gangen. Men jeg kommer ikke til å gi opp. Den dagen jeg gjør det er jeg ferdig med å se elitefotball. Fotball uten VAR er mye morsommere. RE: VAR Tråden - NilsDN - 01-14-2025 (Igår, 03:12 PM)Wild Touch Skreiv: Det er ikke VAR som tar feil, det er dommeren. VAR peker bare på at dommerens første reaksjon, eller mangel på reaksjon, KAN være feil. Det er dommeren som.har siste ordet. Fint at du ikke er mot VAR av prinsipp, for det syns jeg blir for dumt. Nei, VAR i fremtiden kan bli riktig så bra det. Teknologien går stadig fremover. En semiautomatisk offside-teknologi blir innført neste år i noen serier. https://www.vg.no/sport/i/AvqXkr/bundesliga-bekrefter-nyvinning Men VAR i Norge er i øyeblikket ikke på det nivået det bør være. Dette er en sak jeg mener vi kan ta en mer kynisk tilnærming til. I stedet for prøving og feiling i årevis med en First Price variant av VAR her hjemme, så kan vi la de store seriene ta seg av utviklingen av VAR. Og så kan vi vurdere den gjeninnført her når det faktisk er klart og fungerer tilfredsstillende. Også en b-løsning. Så VAR-diskusjonen er ganske VARiert. Det går på alt fra hvordan dette i sin tid ble innført, NFFs rolle i det. Der ledelsen i NFF gjør NFF til en part. Og hvordan vi skal forholde oss til VAR fram til teknologien blir mer utviklet. Så jeg ønsker fjerning av dagens VAR. Og om det kommer tilbake i fremtiden så må det testes ut skikkelig. Jeg mener også at NFF bør forstå sin egen rolle i det her og ikke være en part. Og jeg mener at NFF også bør lytte til kundene sine. Hvis man driver en restaurant der en stor del av kundene lar det regne fiskeboller på kokken, så bør man endre på menyen. Selv om noen også faktisk liker maten de får servert. VAR har blitt prøvd. Det fungerte ikke. Gå tilbake til tegnebrettet og kom opp med noe som faktisk fungerer. Så skal vi ta stilling til det da. Å fortsette å tviholde på noe som åpenbart ikke fungerer, selv om folk i varierende grad lar seg hisse opp av det, gjør bare vondt verre. Å ikke være lydhør for innspill gjør bare at NFF fremstår arrogante og har null tillit om man skal gjøre et nytt forsøk en gang i fremtiden. RE: VAR Tråden - NilsDN - 01-14-2025 (Igår, 03:30 PM)idle76 Skreiv: Men denne debatten har gått i flere år. Jeg med flere mener NFF opptrår svært uetisk i måten de truer og lokker småklubbene til å godta VAR. Så får vi se hvor det ender denne gangen. Men jeg kommer ikke til å gi opp. Den dagen jeg gjør det er jeg ferdig med å se elitefotball. Fotball uten VAR er mye morsommere. Ja, det er skandaløs opptrenden. NFF skal være en tilrettelegger og ikke en pådriver. Her er det tatt en prinsippavgjørelse om at vi skal ha VAR, koste hva det koste vil og uansett kvalitet. NFF har ikke et standpunkt i denne saken før det er behandlet på fotballtinget. Fram til da er det bare folk i NFF som bruker sin posisjon til å fronte sin egen personlige mening. Som sagt, håper de profesjonelle lagene bryter ut og danner sitt eget forbund. Så kan NFF bruke tiden sin på breddefotball. |