VPN-forum
Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Utskriftsvennlig utgave

+- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum)
+-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html)
+--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html)
+--- Tråd: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd (/thread-212.html)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7


Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Bohem33 - 05-10-2024

11. mai klokka 16.00 på sagnomsuste Color Line Stadion møter et synkende skip 11 utslitte helter fra storbyen. 

Kan trenden der vi får sliteseire og de bare får slite fortsette, eller vil de hjelpeløses og fortaptes skytsengel igjen sørge for å dele godene i fotball Norge? 

Ålesund klarte 1-1 borte mot Mjøndalen sist så sånn sett er de to mål bedre enn oss. 

Men både i Obos generelt og hjemme spesielt har de mildt sagt vært ræva denne sesongen. 

De har faktisk bare ett poeng på tre hjemmekamper og 2-8 i målforskjell. 

Ha ha ha tenk et lag som sliter på sin egen hjemmebane a, har dere hørt på makan? 

Det ene poenget tok de i aller første seriekamp mot nå høytflyvende stabæk. 
Da mente en av tipperne fra Trikkeligaen (Dagsavisas podkast) at de var det klart beste laget i ligaen og alle hadde forventet at de ville være med i tetkampen. 

Før sist kamp stod ålesund med en femkampers marerittrekke. Fra eldst til nyest: 

15 april 0-3 hjemme mot lyn
20 april 3-1 borte mot Egersund
24 april 1-0 borte mot Hødd i cupen (den svir) 
27 april 1-4 hjemme mot Raufoss. 

Fem kamper fem tap der altså. Spillerne ville sparke treneren, sportssjefen mente spillerne måtte gå i seg selv, men den eneste som gikk var den svært populære keepertreneren som gikk på dagen etter omtrent like lang fartstid i klubben som vår keepertrener. 
Og daglig leder da han forsvant visst også. 

Et totalt kaos der altså. Men nå er det mai og i mai er de ubesiret og uthvilt. Vi er bare ubeseiret. 
Har det snudd for dem og har det i så fall snudd like mye som det har snudd for oss? Eller er vi så slitne at vi knapt orker å snu oss i det hele tatt? 

Før kampen mot mjøndalen så kom treneren deres med to tomler opp og sa de måtte stå sammen. 
- Vi må stå i det og stå sammen / Aalesund (aafk.no) 
De har trent godt og flere vil komme tilbake fra skade etter hvert 
De jobber beinhardt og bruker de de har. 
De skal stikke fingeren i jorda og snu den dårlige trenden. 
Spillergruppa har hatt møte og alle ser på seg selv. 

Mannen er et geni så det er jammen ikke rart at de tok poeng, men vinner de også resten av kampene? 

Så var det oss da, her har det gått fra banner til is og slitne glis. 

Her er det cup hver midtuke og alltid ekstraomganger. Men vi står sammen kjemper og vinner til slutt. 

Hjemmespøkelset er forduftet og istedenfor å alltid slippe inn første kvarter ser vi ut som vi skal punktere kampene fullstendig før vi slacker av og inviterer motstanderen tilbake i kampen. Særlig så vi det mot Raufoss (første bortekamp) og Ham Kam der vi starter med festfotball og to måls ledelse før halvtimen er spilt før vi som katten gir musa en sjanse til å få til noe før vi avgjør i siste sekund. 

Blant de som spilte 120 min + staffer på  finner vi Storevik, Hedenstad, Olsen, Hagen og Rijks. 
Orker de en ny kamp fra start? 

 Og får Storevik sjansen i serien etter nok en god cup kamp? 

Ser man på oddsen får man knapt 2 for borteseier og 3,25 for hjemmeseier som tilsvarer omtrent 31 % sjanse for tap og litt over 50 % for seier om oddsen er fair. 

Ser man på laget så tipper jeg at Storevik får starte, han ble jo satt inn en periode i fjor så jeg tror ikke de er redde for å benke sjøeng igjen selv om Fagermo nok ville stått last og brast med sin unge keeper. Sjøeng holdt nullen sist da, men han var farlig nær ved å gi halve blokka hjerteattakk når han hadde ballen i beina tror jeg.  

Jeg tipper at Borch starter siden han er uthvilt og Hedenstad spilte hele sist. Jukle starter garantert etter å ha blitt tatt av til pause. 



Def midt starter nok Strand som bare spilte 68 min men får han Ambina eller Hagen ved sin side? 

Det virkelig store spørsmålet er om Håkans er klar igjen. Han hadde en bitteliten kjenning sist stod det, det styker våre sjanser betraktelig om han er klar. 
Bjørdal må vi da få lov til å oppleve igjen og alt tyder vel på at også Riisnæs blir valgt etter sitt herlige raid. Jeg skal la diskusjonen om han er bedre på midten ligge nå. 

Orker Kiil kill kill kill Olsen nok en kamp fra start og får han i så fall Ambina eller Kreuz ved sin side eller blir det begge to. Jeg håper mest på førstnevnte for å være ærlig. 

På topp da, blir dett Rijks eller Kamara? Det er sannelig ikke godt å si. Det virker som vi jobber med å få Kamara i gang igjen selv om han måtte spille i en rar posisjon sist. Det kan også tenkes at Jones får muligheten som spiss, men det siste er vel lite trolig. Om Rijks starter tror jeg Kamara får minst en halvtime kanskje en hel omgang. For en innsats han la ned sist, og for en type han er. Hadde han bare klart å skåre. 

Men det er hva jeg tror, jeg har vel aldri gjetta riktig på et lag, det store spørsmålet er hva dere tror. Stem og skriv i vei i tråden om alt dere vil.

Vi kan vel legge inn litt mer pre kamp greier.

I fjor tok vi seks poeng mot dem, var det andre enn dem og Ham Kam vi tok seks poeng mot i fjor?
Sist vi tapte var i 2016.

Vi vant med fire mål mot dem både i 2022 og 2017, men mellom der var det mange (3) uavgjorte.
Og hvem tror dere skårte 4-1 målet mot dem i 2017? Jo det er en som vi regner med at starter på lørdag.

https://vglive.vg.no/kamper/aalesund-v%C3%A5lerenga/22985/22987

Sofascore har masse statistikk å by på og kan fortelle at dommeren (Stofrinshaug) bare gir 0,1 røde kort i snitt. Men nå møter han to lag som er gode på å få røde kort.
Alle husker at Rijks fikk to gule mot lyn, det fikk også en ålesundspiller (Kilen) og jammen klarte ikke en spiller å pådra seg to gule i den neste kampen de spilte og.
Men begge spillerne er ferdig å sone før de møter oss.

https://www.sofascore.com/no/valerenga-if-aalesunds-fk/Cnspy#id:11918138

Ingen av lagene er oddstippernes venner, i følge sofascore skal vi vinne 51 % av kamper med den oddsen vi har nå (1,95), men vi vinner bare 33 %

Ålesund skal vinne 29 % av kampene med oddsen de har nå (3,5), men vinner bare 18 %.

Dere kan altså vente en svært høy xML (expected money lost) men det er vel bare sånn vi er.

Ser man på den mer tradisjonelle xG så har ålesund stort sett skårt og sluppet inn så mange mål som forventet i oboskampene så langt med unntak av første kampen da de burde ha vunnet 3-1 mot stabæk ut fra xG (det endte 1-1). Så det ligger ikke noen voldsom uflaks gjemt bak de dårlige resultatene om man skal tro xG.

Vi derimot er vel over tid notoriske på å ikke få målene man kan forvente og istedenfor forsyne oss grådig av UxGA (unexpected goals against) værst var det mot Mjøndalen som bare hadde 0,9 i xG mot oss, men putta fem.

I følge Transfermarkt har tangotrøyene en helt brutal skadeliste med hele 7 spillere ute
https://www.transfermarkt.com/aalesunds-fk/startseite/verein/5619
men hvor sentrale disse er på laget vet jeg lite om sønnen til Solskjær er en av dem. Nessø er spilleren på skadelisten som har spilt flest minutter i år (204).

I en annen kamptråd er det trøst å finne.

Der står det at Ålesund da de rykket opp i 2021 hadde ett poeng mindre og to mål dårligere målforskjell etter seks runder enn det vi har nå.
Det står også at vi leder xG tabellen og at Ålesund er nest nederst på samme tabell.
Hvem faen bryr seg om den vanlige tabellen da?
https://www.diskutopia.no/t/3688/kamptr%C3%A5d-aalesund-v%C3%A5lerenga-obos-ligaen/


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Grimm - 05-10-2024

Tradisjonell nødhjelp med 3 poeng fra oss til lag som sliter. Fordelen er at det er bortematch. Merkelig fordel, men det er her vi er nå.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - NilsDN - 05-10-2024

Jeg frykter denne kampen, men tror likevel vi vinner.

Det som taler mot seier her:
  • Aalesund har startet sesongen forferdelig. Det er på tide de vinner, de har kniven på strupen nå.
  • Vi har spilt 4 x 90 + 2 x 30 de siste to ukene.
  • Vi er på vei oppover, så det er på tide med en nedtur igjen.
  • Vi tar ofte rollen som de hjelpesløses hjelper
  • Vi også har kniven på strupen og er sjeldent best når vi må.
Det som taler for seier her:
  • Vi er et bedre lag
  • Formkurven peker riktig vei
  • Viktige spillere som misset mye av sesongstarten er på vei tilbake
  • De må fremover, de kan ikke være fornøyd med uavgjort.

Siden vi har hatt den dårlige sesongstarten vi har hatt så må vi vinne de 4 neste for å komme på 2 poeng pr kamp snittet. Det betyr at vi må slå AaFK, xxx, Levanger og Ranheim. Klarer vi det, så er vi topp 2 til sommeren tror jeg. For etter de kampene venter Moss, Egersund og Sandnes Ulf. Det er rart med det, plutselig virker kamper mot sånne lag som litt vanskelig. 

Så jeg er vel sannsynligvis mer bekymra enn spillerene. Klarer vi å spille opp mot det vi faktisk kan bør vi vinne lett. Samtidig så har jo dette laget, egentlig siden senhøsten 2022 klart å finne stadig nye måter å svikte seg selv og oss på. 

Men jeg tror vi vinner og min magefølelse sier meg at denne kampen kan være det endelige gjennombruddet til Rijks. Jeg tror i hvert fall vi får en enkeltspiller som står fram i denne kampen.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Bohem33 - 05-10-2024

Drømmen er at det ikke blir en slitekamp. 

Både mot Raufoss og Ham Kam ledet vi 2-0 etter en halvtime og hadde mange gode muligheter til å øke ledelsen. 
Det kan fint skje igjen. Og skjer det tror jeg ikke Ålesund har en millimeter tro på at de kan snu det. 
Da blir det lekestue og muligheter for å hvile seg litt. Kanskje kan man også bytte inn noen av de som har spilt lite til nå. 

Om det derimot er Ålesund som får det første målet eller vi blir stående å stange er jeg redd for at tida ikke er vår venn. 
De av våre som har spilt mye og da særlig de som spilte 10 min på onsdag vil blir slitne utover. 
Men det kan godt tenkes at det var en genistrek å la mange i stammen vår slippe å spille hele matchen. 

Borch (kom inn i det 77de minutt), Jukle (spilte kun en omgang) , Strand (spilte 68 min), Riisnæs (spilte 68 min), Kamara (kom inn i 98 min), Ambina (kom inn til pause), Kreuz (kom inn til pause), Thorvaldsen (kom inn i 68 min) og Håkans om han blir klar (spilte ikke). 

Så da er det mest Olsen, Hagen og Rijks man er bekymret for og Hedenstad da om ikke Borch tar den plassen.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - NilsDN - 05-10-2024

(05-10-2024, 03:01 PM)Bohem33 Skreiv: Drømmen er at det ikke blir en slitekamp. 

Det tror jeg fort blir med drømmen. Vi kommer ikke til å fortsette å kjøre på hvis vi tar ledelsen. Tror det skal veldig mye til for at vi vinner med 3 eller flere mål. Hvis vi i det hele tatt vinner, så vinner med 1-2 mål maks. Og da blir det en slitekamp da.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Kriger'n - 05-10-2024

Tror denne blir vanskelig.

Ikke pga. at Aalesund er så jævelig gode, men vi spilte 120 min for 2 dager siden, og vi hadde en 120 minutters midtuke kamp i beina fra forrige uke også.
Vi får se hvordan gutta klarer og restituere seg, men Aafk har hatt 4 dager mer hvile enn hva vi har hatt. Og det bør dessverre spille en rolle.

Håper ingen slakter gutta hvis det ser ut som om de ikke bryr seg, ville vært merkelig hvis de ikke kjenner onsdagens kamp i beina.
Vi har heller ikke den bredeste troppen.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - hmchrist - 05-11-2024

Kampreferat på forskudd, slik Norsk Tipping ville skrevet det (basert på oddsen de har satt på et knippe hendelser):

Vålerenga skårer mer enn 1,5 og mindre enn 2,5 (altså 2). Mest sannsynlig Ola Kamara og Mees Rijks..
Aalesund skårer mer enn 0,5 og mindre enn 1,5 (altså 1). Mest sannsynlig Claudio Braga.
Begge lag skårer, men ingen av dem skårer i begge omganger.
Ingen av lagene holder nullen.
Det skåres flest mål i 2. omgang.
Vålerengas første mål kommer i løpet av de første 15 minuttene av kampen.
Aalesunds første mål kommer... ikke.
Det blir over 2,5 og under 3,5 mål i kampen, altså tre. Ett av dem i 1. omgang.
Det blir hverken straffe eller rødt kort.
Kampen ender 1-1.
Vålerenga vinner.
Det står uavgjort til pause.
Vålerenga vinner, og leder til pause.

Ja, ja. En og annen selvmotsigelse der, altså. Men, det er mye som tyder på at Norsk Tipping har trua 1-2 borteseier....


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Ettlagioslo - 05-11-2024

Laget;

https://www.vif-fotball.no/nyheter/vare-kongebla-pa-color-line

Bør ta dette.


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - hmchrist - 05-11-2024

[Bilde: ellever-5.png]


RE: Ålesund - Enga Lørdag 16.00 Hva tror du? En kamptråd - Venga - 05-11-2024

(05-11-2024, 03:13 PM)Ettlagioslo Skreiv: Bør ta dette.

Ikke "bør", men vi MÅ ta denne... Sånn har det blitt...