Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(Igår, 11:49 PM)NilsDN Skreiv:
(Igår, 09:10 PM)Kriger'n Skreiv: Du vil selge Brajanac eller Rijks?

Ja, Brajanac helst av de 2. Og funnet en ny utenlandsk spiss. Lange ville jeg også vurdert hvis vi får problemer med kvota. Lange er bra nok, men vi har 4-5 andre indreløpere. Og da vi kan ikke ha utenlandske som stallfylk.

Carl Lange stallfyll? Kunne ikke vært mer uenig om det.
Han er vår kreative playmaker og en sånn spiller må vi ha for å skape sjanser.  Muligens kanskje bare Magnus som har samme spisskompetansen i troppen, men Lange er enda bedre.
Svar
Han er ikke stallfyll. Vi har bare mange andre i hans posisjon. Og nå er utenlandskvota full…

Lange, Brajanac, Rijks, Ambina, Obasi, Promise, Thsiembe, Pallas, Sørensen. Det er 9 spillere det. Så skal noen flere inn, så må noen også ut.

Jeg mener Brajanac er nest best av de 2 spissene vi har. Jeg tror ikke vi finner en norsk spiss som er god nok og også billig nok. Vi kan sikkert finne et talent, men vi må ha noen som kan bidra i 2025. Så Brajanac, eller Rijks for den saks skyld, hjelper ikke så på utenlandskvota.

Da gjenstår bare Lange, for jeg tviler på at vi vil selge noen av de vi akkurat har kjøpt. Og vi vil nok heller ikke kvitte oss med Ambina eller Obasi uten godt betalt. Det skjer tidligst til sommeren.

Vi skal ha inn flere spillere. Lange ut er det som påvirker oss minst rett og slett. Vi har Bjørdal, Strand, Riisnæs, Hagen, Sjøvold og Pajic som alle sannsynligvis kan spille der.

Så det er ikke sånn at jeg mener at Lange ikke er god nok. Det er han. Han er bare ikke såpass mye bedre de norske alternativene at han er selvskreven i laget. Og sånn sett så er han litt stallfyll.

Det er en litt annen problemstilling rett og slett. Da blir det en avveining om Lange på midtbanen og en norsk f eks høyreback er beste kombinasjonen for oss. Eller om Riisnæs på midtbanen og en bedre enn det norske alternativet utenlandsk høyreback er bedre.

Bare enkel matte. Ambina og Obasi vil vi nok beholde. 4 nye utenlandske inn. Vi finner ikke 1-2 norske spisser å bytte ut spissene våre med. Og da gjenstår bare Lange. Som vi ikke engang trenger å erstatte fordi vi har mange i hans posisjon.
Svar
Har vi en eller null igjen på utenlandskvota nå?
Svar
(10 timer siden)JohnF Skreiv: Har vi en eller null igjen på utenlandskvota nå?

Vi har vel en ledig plass frem til august når Promise kommer.
Svar

Det er en fram til Promise kommer i august mener jeg. Så kan hente en til nå egentlig
Svar
Er det da egentlig et problem med utenlandskvota per nå?
Promise får vi ikke hentet før fordi han er 17 år gammel. Han er sikkert et stort talent, men det er ikke gitt at han skal rett inn i troppen.
Uansett har vi da en ledig plass per nå, og det er mer sannsynlig enn usannsynlig at en utlending forsvinner til sommeren. Det er tydeligvis interesse rundt Mees, og sikkert andre vi ikke er klar over her på forumet.
Utover redusert handlefrihet så ser jeg ikke problemet slik det står seg nå.
Svar

Med Promise er det fullt. Men han belaster ikke kvota før i august da.

Så vi kan skyve problemet foran oss fram til sommeren og hente en til nå. Men da må vi kvitte oss med en til sommeren i stedet.

Problemet er egentlig ikke hvor mange vi kan ha. Vi kan ha så mange vi vil. Men vi kan bare ha 9 i den troppen vi melder inn. 

Vi kan jo kanskje la være å melde Promise inn til sommeren og la han spille på VIF2. Men det blir sjonglering. Problemet dukker fortsatt opp da. Noen må ut for at andre skal kunne komme inn.

Og vi trenger fortsatt noen posisjoner...

Men det finnes så klart også norske alternativer da. Problemet er jo ikke det, problemet er prisen. Å selge en etablert norsk Eliteseriespiller til oss er å styrke en konkurrent. Da blir også prisen deretter. De spillerne vi vil ha er sikkert ikke spillere klubben deres vil kvitte seg med. Det presser også prisen opp. Fordelen med å kjøpe fra utlandet er at det er flere valgmuligheter. Og det er som regel billigere.
Svar
Mye kan skje fram til august med spillerne vi har, så jeg tror ikke vi trenger å spare en plass til Promise så lenge det er lov å endre hvem som er på kvota i sommer vinudet, og det er det vel.

Lange - spiller han fortsatt fast eller har han blitt reserve? Han var veldig god for oss i fjor, men spiller i en posisjon der vi har mange alternativer

Brajanac og  Rijks hvem har vunnet duellen mellom dem og spiller nummer to nok til å forsvare en plass eller har han godt av et salg eller utlån?

Er Ambina utkonkurrert av Hagen og eller Sjøvold eller så godt at han selges for en stor sum?

Obasi han kan være vårt neste store salg om han fortsetter å herje, eller ble det en flopp?

Thsiembe tar han nivået? For all del, han har jeg virkelig tro på og er vel kanskje den av våre utenlandske jeg er mest overbevist om at er her til høsten

Pallas mye av det samme kan sies om han, har tro på han også. Tror heller ikke det er så veldig sannsynlig at vi selger en av forsvarerne våre etter en halv sesong

Sørensen får han spille fast og er han så god som han ser ut nå?

Om en av disse forsvinner før seriestart tror jeg det er Rijks og da går det på at han helt tydelig var et andre valg bak Braja i fjor. Så vil ingenting glede meg mer enn om han gjør den plassen til sin. Men det spørs om vi i høst kan forsvare å bruke to plasser av utenlandskvota på spisser særlig dersom det er begrenset med innhopp for nummer to.

Obasi og Ambina er vel de mest åpenbare salgskandidatene om man kun ser ett vindu fram. Lange kommer etter der. Jeg tror ikke noen av spissene våre vil være så dominerende det første halvåret at det kommer bud vi ikke kan si nei til. Lange derimot har jeg på en tredjeplass om han fortsatt leverer som i fjor kan han absolutt bli aktuell for en større liga og det er jo fra en posisjon som det per nå ikke ser ut til å gjøre så vondt å selge.
Forsvarsspillerne våre må vi ha et litt lengre perspektiv på, men det spørs vel hvor tålmodige vi kan være med dem om de ikke leverer. Hadde feks Idumba sånn han spilte på våren i fjor fortsatt fått en plass på utenlandskvota til høsten om det var trangt om plassene?

Og Promise da, hvilken forfatning kommer han tilbake i? Er han i toppform og en trenerne tror kan levere med en gang eller er har han godt av et halvt år tilvenningsfase med andre laget og akademiet for så å gi bånn gass fra 2026?

Det betyr at vi fint kan hente inn en utenlandsk til i dette vinduet. Men da må vi være forberedt på noen tøffe prioriteringer i neste vindu om det da ikke løser seg helt av seg selv da, ved at en av de scenarioene jeg nevner over slår til for fullt. Eller det kommer en langvarig skade eller noe sånt.

Så er det våre norske i troppen og da som kan overraske positivt og gjøre at behovet for utenlandske er mindre. Kanskje Kjelsen lander på forlenge og spiller seg inn i forsvaret med Jarlen og Olsen. Kanskje Thorvaldsen virkelig slår igjennom og blir fast på vingen, kanskje Sjøvold (eller Hagen) viser at de er selvskrevne som anker, kanskje Aasen går inn som backup spiss eller blir en tøff utfordrer på kant. Om Risnæs blir kvitt skader og dyrkes som venstre ving så kan det hende det blir tøft for andre å danke han ut derfra. Eller tenk om det virkelig skulle løsne for Bully da og han blir den artisten vi håpet på da vi henta han. 
Mye kan skje
Svar
(9 timer siden)NilsDN Skreiv:

Med Promise er det fullt. Men han belaster ikke kvota før i august da.

Så vi kan skyve problemet foran oss fram til sommeren og hente en til nå. Men da må vi kvitte oss med en til sommeren i stedet.

Problemet er egentlig ikke hvor mange vi kan ha. Vi kan ha så mange vi vil. Men vi kan bare ha 9 i den troppen vi melder inn. 

Vi kan jo kanskje la være å melde Promise inn til sommeren og la han spille på VIF2. Men det blir sjonglering. Problemet dukker fortsatt opp da. Noen må ut for at andre skal kunne komme inn.

Og vi trenger fortsatt noen posisjoner...

Men det finnes så klart også norske alternativer da. Problemet er jo ikke det, problemet er prisen. Å selge en etablert norsk Eliteseriespiller til oss er å styrke en konkurrent. Da blir også prisen deretter. De spillerne vi vil ha er sikkert ikke spillere klubben deres vil kvitte seg med. Det presser også prisen opp. Fordelen med å kjøpe fra utlandet er at det er flere valgmuligheter. Og det er som regel billigere.

en norsk høyreback er nok billigere enn en indreløper kant som produserer målpoeng?
Svar
Jeg veit dette ikke har noe som helst betydning, men jeg vil igjen bare påpeke at det ikke er utenlandskvote. Det er en "frie spillere"-kvote. Dvs spillere som ikke er utvikla i klubben eller i forbundet. Dette er bare en kjepphest, ikke noe annet.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Flemmern, Mannenigata, Østblokka, 23 Gjest(er)