(Igår, 01:43 PM)VIF123 Skreiv: Vi må først og fremst hente inn en ny venstreback og en stopper.
Lanserer noen på stopperplass i Momodou Nije fra KFUM som er god og sannsynligvis ikke så dyr. Sheriff Sinyan som rykket ned med Odd har skyhøyt potensiale og Fredrik Holme som har vært solid for Kongsvinger i år.
På venstrebacken er drømmesigneringen min Fredrik Oppegård, som for øyeblikket spiller for PSV i Nederland. Han har internasjonal erfaring og har vært i klubben som ungdomsspiller. Selv om det er usikkert om han er villig til å vende tilbake til Norge for å få mer spilletid, vil det ikke skade og undersøke muligheten. Ville også sett på Nickolas Mickelson fra Odense.
Tipper vi ser mest i andre land for å få mest mulig for pengene, men blir veldig spennende å følge med hva som skjer framover.
Sheriff Sinyan har nok muligens et høyt potensiale. Men han blir 29 til sommeren da, og har han ikke fått det ut enda så spørs det vel. Nicholas Mickelsen vet jeg ikke så mye om, men får mye skryt for innsatsen i år på venstreback. Riktig nok på nivå 2 da. Mens Fredrik Holme håper jeg vi dropper. Jeg tror han styrker bredden mer enn han styrker laget. Nije fra Kåffa er jeg litt mer med på.
Jeg også håper vel på Oppegård, men jeg tviler. Spilte fast på Heracles, også de i Eresdivisie, fra januar og fram til sommeren. Så om han ikke helt når opp i PSV så tror jeg likevel han kan få tilbud fra andre i Nederland når kontrakten går ut neste sommer. Tviler på at PSV lar han gå gratis til oss før sesongstart. Og tipper han kanskje heller vil bli i Nederland, i en annen klubb en PSV, enn å komme tilbake hit. Men man vet jo aldri.
Og angrepet mener jeg som sagt vi bør bygge om på. Vi har 2 veldig like spisser. Vi har en høyrekant i Jones, som har sin debutsesong som antatt førstevalg i Eliteserien. Han er jo fortsatt bare 18 da, selv om han blir 19 rett på nyåret. Bak han er Obasi, vi har ikke den dekningen på den posisjonen nå som Kamara er borte. Og om Obasi er god nok til våren til å dekke opp for Jones, om han skulle være ute noen uker, tviler jeg på.
Så per i dag så har vi da en venstre kant der vi i 2024 angrep mye med å skyve opp venstrebacken og la venstre kantspiller trekke mer inn. Det tror jeg vi forstetter med i 2025. Da har vi ikke noe akutt behov for en ren venstrekant. Her kan Riisnæs spille, her kan Thorvaldsen spille om vi trenger en mer klassisk ving/kant. Til og med Strand har jo spilt der. Lange kan sannsynligvis også spille venstrekant i et sånt system. Men vi har 2 spisser som det er litt spørsmålstegn bak. Ingen har prestert på Eliteserienivå før. Rijks har aldri fått muligheten, mens Brajanac har blitt droppet av FCK, Horsens og Randers på dansk toppnivå. Han var riktig nok yngre og dansk Superliga er nok hakket bedre enn her. Men likevel. Jones er det også flere spørsmålstegn ved. Klarer han å gjenskape fjorårets form, gitt at han fortsatt bare er 18 og vil sannsynligvis svinge litt i prestasjoner? Klarer han å ta nye steg, som er nødvendig siden motstanden er bedre? Og kommer han i det hele tatt til å være her?
Mener at i dag så har vi egentlig bare 3 reelle kandidater til 2 roller i laget, det er alt for lite. Rikjs og Brajanac på spissplassen, Jones på høyresiden i angrep. Som jeg allerede har sagt så mener jeg Rijks og Brajanac er alt for like. Og begge kommer best til sin rett i et kampbilde der vi dominerer, som det vil bli veldig mye mindre av i 2025 enn det var i 2024. Så vi absolutt MÅ erstatte Kamara, med en spiller som kan spille både spiss og kant. Og jeg mener vel vi også bør bytte ut en av spissene med en annen spiss med andre kvaliteter. Ellers blir vi veldig forutsigbare. Og så må vi så klart også erstatte Jones hvis han drar, men det sier seg jo egentlig selv.