12-12-2024, 02:36 PM
(12-12-2024, 01:22 PM)Bohem33 Skreiv: Det var underlig ja. Han sier:
Det er august det skjer mest, det er da de fleste klubbene agerer. ...
(om januar sier han)
Det er det vanskeligste vinduet også, det er ikke lett å selge.
Illic var vel topp ti i Europa tror jeg av salg. Det er sjukt nok, men sier alt om hvor lite overganger det var.
På den ene siden så er det jo bare en filleting da, en litt sleivete uttalelse i en podcast. På den andre siden så er det jo litt merkelig at en fyr som har dette som yrke går runt og tror at en salgspris på €3,5 millioner eller deromkring er topp 10 i Europa.
Ellers er det vel bra at han kan en del om fotball, for noen økonom er han ikke. Da tenker jeg ikke bare på Ilic-uttalelsen, men mer sånn generelt.
Det poenget Jokke ikke har fått med seg, eller i hvert fall ikke tar opp, er at de spillerne som blir solgt dyrest ut av landet fortsatt er utenlandske. De dyreste norske spillere ut fra norsk serie er billigere enn de dyreste utenlandske som Fofana, Grønbæk, Tengstedt, Faris og så videre. Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller. Han prater jo om at det er mer lønnsomt å utvikle egne, fordi da er det ikke noen videresalgsklausuler og sånt. Men forutsetningen for at det er riktig er jo at norske spillere blir solgt for like mye som utenlandske spillere ut av Norge. Og det tror jeg ikke de gjør.
Ellers liker jeg at han sier de ønsker spillere på vei opp. Det mener jeg er ekstremt viktig og riktig. Det er jo også en internasjonal trend da.
En venstreback og en stopper, helst venstrebeint, trenger man vel ikke å ha UEFA Pro lisens for å skjønne at vi trenger. At Storevik kan være på vei ut for å spille fast, er vel også ganske åpenbart. Han vil vel spille fast og ingen klandrer han for det. Ellers så kommer vel ikke så mye konkret fram. Og det hadde jeg vel heller ikke regna med. Det skulle jo tatt seg ut om han sa at vi ønsket oss en midtbanespiller fordi vi har tenkt å kvitte oss med den og den spilleren.