Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(12-12-2024, 11:52 PM)Majorstuen Skreiv: «Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller»

Nå solgte vi jo jatta for rundt 30.000’. Jatta var i mine øyne langt dårligere. I tillegg hadde han 2-3 sesonger med relativt rævva innhopp. Den eneste som hadde troen på han var Fagermo. Dette gjør jo at ilic automatisk måtte koste en del mer.

Det at spillerne som er blitt solgt dyrere ut av Norge henger nok sammen med at de fleste av de hadde gjort det bra i deres respektive klubber som spilte i Europa. Tengstedt spilte vel kanskje ikke i Europa, men han hadde noen år i forkant blitt tangert som et av Danmarks største talenter, og når utviklingen hans plutselig skøyt fart blir han fort sammenlignet med de beste danske spillerne. Han ble vel også tatt ut på landslaget. Hadde vi hatt en spiller som fikk spilletid på Norge skal man ikke se bort ifra at prislappen der også hadde endt opp med 100.000’. Utfordringen vår er at de utenlandske klubbene som viser interesse mest trolig vet at vi er avhengig av å selge, samtidig som rekordsalget vårt før ilic var på 25 eller? 

Du har sagt det så fint. Klubbene verdsetter hver og en spiller til det den spilleren har i verdi for den klubben. Bodø/Glimt solgte Evjen etc ut av Norge for rundt 30-40 om jeg ikke husker feil. Når B/G etter dette faktisk var konkurransedyktige i Europa hadde de plutselig et selling point i forhandlinger med klubbene som viste interesse for spillerne dems. Dette gjør også at Fofana - som var best i Eliteserien blir verdt mer. Samme med tengstedt. At norske klubber kan kreve mer for spillerne sine i dag skal  Bodø/Glimt, Martin Ødegaard, Erling Haaland med et par andre spillere i bakgrunnen ha æren for.

Jeg vet ikke heeelt om prisen på Ilic hadde en sammenheng med Jatta da Smile

Jeg vet heller ikke om vi fikk omtrent det samme. Overgangssummer er jo "hemmelige", og om det betales kontakt eller via avdrag er jo heller ikke alltid så godt kjent. Men hvis vi likevel forholder oss til Transfermarkts overgangsssummer så var Ilic mer enn 40% dyrere enn Jatta. Så det er jo ikke helt det samme?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. jeg tolker deg som at du er uenig i at prisen på norske og utenlandske spillere ut av Norge er ulik, men argumentene dine sier jo det motsatte. Bl.a. når du sier at Tengstedt blir sammenliknet med andre danske spillere. Ja, så klart de blir. Så prisene på norske spillere ut fra Norge har gått opp. Prisen på utenlandske spillere, noen av dem/de beste av dem, er enda høyere. Nå har jo heller ikke Eliteserien vært en tumleplass for store danske talenter tidligere heller da. Uansett så tror jeg RBK får bedre betalt for Tengstedt enn for Nypan, i hvert fall justert for inflasjonen. Og da tenker jeg ikke på inflasjonen på matvarepriser, men på inflasjonen i spillermarkedet.

Det er uansett bare en betrakntning fra min side. Og det var bl.a. litt det jeg mente når jeg skrev at han forhåpentligvis kan mer om fotball enn om økonomi. For ja, i salgsøyeblikket så slipper du å dele med så mange. Men det blir fortsatt mer kake, hvis kaka er større. Også selv om du må dele med noen. Og det er heller ikke sånn at spillerutvikling er gratis. Hvis vi kutter budsjettet med 10 millioner på utvikling så kan vi sikkert finne 2 afrikanske talenter i året for den samme summen. Det er mer økonomisk smart å skumme fløten av andres arbeid enn å gjøre arbeidet selv. Litt som det vi lar en klubb som Heerenveen gjøre når vi selger dem Ejuke og Osame på billigsalg. Så han glemmer å dele ut et ganske solid del av kaka til egen junioravdeling.

Jeg sier så klart ikke at det er det vi skal gjøre, det er mange andre gode grunner til å drive med spillerutvikling. Men hvis man bare ser på det rent økonomisk så tror jeg det mer å tjene på å hente andres talenter enn å utvikle dem selv.

For en klubb som tross alt sier at de skal ha spillersalg som en viktig inntektskilde, så er det litt rart at dette poenget om at utenlandske spillere i Norge selges for mer enn norske spillere i Norge ikke er fanget opp. Sogndal hadde aldri solgt Baidoo for 35 millioner hvis han var en lokal unggutt. Vi hadde ikke solgt Ilic for 40 hvis han var en 23 år gammel norsk spiller som spilte en halv sesong i Eliteserien. Tromsø hadde ikke fått 30 millioner for Diouf etter 15 kamper om han var født og oppvokst i Tromsdalen.

Tror vi bare må erkjenne at de største fotballtalentene i verden som regel ikke er norske. Selv om det dukker opp noen av og til. I følge Jokke så er jo 13-14 av 16 klubber i Eliteserien avhengig av å selge. Men Norge som nasjon klarer ikke å få fram 13-14 talenter av europeisk målestokk i året. Da hadde det jo vært 150-200 norske spillere rundt om i Europa som spilte på rimelig greit nivå. Men det er det jo ikke, det er jo ikke helt uten grunn at det norske landslaget ligger å vaker rundt 50.plass på FIFA rankingen. Den logiske konsekvensen av det blir jo da at norske klubber, avhengig av spillersalg, henter og må hente enda flere talenter utenfra for i det hele tatt å ha noe å selge. Den logiske konsekvensen av det igjen er at de ofte får tak i bedre spillere enn jevngamle norske spillere. Som blir solgt for mer enn de norske spillerne, som gir de klubbene som selger et økonomisk forsprang på oss så lenge vi mer eller mindre utelukkende jobber med spillere fra Osloområdet.
Svar

Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 12-13-2024, 01:02 PM

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 12 Gjest(er)