12-30-2024, 01:03 PM
(12-30-2024, 11:32 AM)Flemmern Skreiv: Jeg er enig i det du sier, men ikke rundt Elias Hagen. Vi skal ha dobbel dekning på alle plasser, og han er mer enn god nok for eliteserien.
Sjøvold kan leies ut da Hagen er langt bedre enn han pr idag.
Ambina var god andre halvdel denne sesongen, og en av våre beste. Allikevel vet vi ikke hvordan han vil lykkes i eliteserien, så det er galskap å kvitte oss med Hagen som vi vet har gjort det bra på øverste nivå.
Håper virkelig klubben har slutta med å dytte spillere inn i andre roller. Jeg forstår det om det er skader og karantener, men vår "next in position" skal ikke være en spiller som har spisskompetanse et annet sted på banen.
Jeg mener ikke at vi skal nødvendigvis skal kvitte oss med Hagen. Men hvis vi skal rydde opp i stallen så tror jeg hans navn står på lista. Forutsatt at vi henter inn et 1.valg på stopperplass så må en av Jarl eller Kiil Olsen vike plassen. Og Jarl kan også spille defensiv midtbane. Så da har vi egentlig 4 navn i den rollen. Det er Ambina, som jeg antar at i dag er 1.valget. Så er det Hagen, så er det Sjøvold og så er det Jarl.
Men det er så klart mange andre måter å stable opp midtbanen enn en 6'er og to klassiske indreløpere da. Problemet er likevel at jeg tror ikke Ambina, Sjøvold, Hagen eller Jarl kan spille indreløpere. Vi kan så klart spille med 2 defensive og en offensiv, men hvor skal vi dytte inn Bjørdal, Strand og Lange da? Da er det mer en 10'er vi skal ha liggende foran de 2 defensive enn en løper.
Derfor mener jeg at vi kan unnvære Hagen, som ikke er helt det samme som at jeg mener at vi nødvendigvis må kvitte oss med han. Vi kan nok ikke gjøre som Manchester City og Real Madrid og ha fullverdig dobbel dekning i alle posisjoner. Vi må belage oss i litt større grad på unggutter og på spillere som kan spille flere posisjoner. Så selv uten Hagen så har vi Jarl som vi vet vil løse oppgaven greit. Og Sjøvold som er på vei opp.
Så kan du så klart si at Ambina ikke har lykkes i Eliteserien før. Og det er ikke helt feil. Men han var veldig nære i bli med Kamerun i VM 2022. Så jeg vil vel si han har alle forutsetninger for å lykkes. En god spiller som nå er akklimatisert for spill i Norge. Og han har spilt en del på toppnivå i den sørafrikanske serien.