Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga 2025 - vurdering av stallen
(12-30-2024, 02:12 PM)Flemmern Skreiv: Igjen vil jeg påpeke at Hagen er vår eneste sentrale midtbanespiller som har spilt i ES, og han har gjort det bra i B/G. Jeg håper og tror ledelsen ser det samme som meg og ikke vurderer Jarl som et godt alternativ til Ambina. Han er og blir en stopper. Dessuten har ikke Jarl den oversikten eller pasningsfoten som tilsier at han kan spille der.

Som sagt, jeg ønsker ikke Hagen ut av klubben. Men det ligger i korta at hvis man skal fornye og forsterke en stall så må noen ut også. Hagen gjorde det vel helt greit i Bodø/Glimt. Han dro dit før Bodø/Glimt hadde vunnet noe som helst i en alder av 20. Så var han backup for Patrick Berg i 2020 og 2021. Han ble et førstevalg i 2022 når Berg dro, var det i noen måneder, til Berg kom tilbake. Etter sesongen gikk han til IFK der han ikke fikk det til. Så kom han hit etter et halvår i Sverige og jeg er usikker på i hvilken grad han har fått det til her heller.

Styrken hans er, som du sier, pasningsspillet. Svakheten er det defensive. Det er også grunnen til at han ikke spiller her. I Bodø var det mindre behov for defensiv innsats. Så han er en 433 rollespiller som dyptliggende playmaker. Det er bare det at vi ikke spiller på den måten. Her er det behov for flere defensive fibre og mer mobilitet, fordi vi sender backer opp.

Du kan se forskjellen veldig tydelig her. Dette er Ambinas heatmap: https://www.sofascore.com/no/spiller/amb...ce/1103224 Og dette er Patrick Bergs heatmap: https://www.sofascore.com/no/spiller/pat...erg/355174 Så hvis Hagen er en Berg-kopi så er det veldig ulike roller.

I år har Ambina 5,7 avskjæringer pr kamp, mot Hagens 2,6. Ambina har 11,3 ballgjennvinninger pr kamp mot Hagens 6,2. Ambina slår også flere lange baller enn Hagen og er mer treffsikker på dem.

Men som sagt, jeg ønsker ikke Hagen ut. Jeg mener bare at vi kan unnvære han. Fordi vi har veldig mange midtbanespillere.

Sentralt er det altså Ambina, Hagen, Sjøvold og Jarl som kan spille. Vi har to typiske løpere i Strand og Bjørdal. Og vi har to litt mer kreative indreløpere i Riisnæs og Lange. VI har altså 6-7 midtbanespillere som alle egentlig er gode nok for å starte i Eliteserien. Og ja, jeg regner så klart Hagen som en av dem.

Det er bare det at jeg tror faktisk at trenerne våre heller ville satt Jarl innpå som sentral midtbane i stedet for Hagen. Fordi at ved å gjøre det så fritas andre for defensive oppgaver og kan konsentrere seg fremover på banen. Og at vi som lag tjener mer på det enn med å ha en dyptliggende playmaker som er det jeg mener Hagen er. For selv om Hagen og Ambina spiller i samme posisjon på banen så har de veldig ulike styrker og svakheter. Og hvis Ambina er ute og må erstattes så er det Jarl og ikke Hagen som er nærmest til å erstatte han. Hagen er ingen erstatter for Ambina, han er en helt annen spillertype.
Svar

Meldinger i denne tråden
RE: Vålerenga 2025 - vurdering av stallen - av NilsDN - 12-30-2024, 03:01 PM

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 11 Gjest(er)