01-07-2025, 12:21 PM
(01-07-2025, 10:38 AM)Hvalkjøtt Skreiv: Skal vi ha håp om å bli uavhengige en dag der det sånn det må gjøres. Kjøpe for mindre enn vi selger.
Når det nevnes fire nye inn tipper jeg det da også er medregnet at flere er på vei ut. Forhåpentligvis stallfyll, men hvem vet.
Det er ikke så lett å skjønne våre regnskaper. Men jeg tror vi er på et mye bedre sted enn det inntrykket folk har.
Satt på spissen så betyr salg av Jones (og andre) egenkapital for Trøim, ikke klubben. Så det er sikkert en måte å gjøre det på, bare ikke nå. Vi er alltid 100% avhengig av Trøims velvilje for å bruke de pengene igjen. Den velviljen har jo alltid vært der og det er lite som tyder på at den kommer til å forsvinne.
Men dualmodellen, hvordan spillere regnskapsføres og mange andre ting gjør at det er veldig vanskelig å få et 100% korrekt bilde av vår økonomi.
Det stemmer VIF123 sier om at vi budsjetterer med 20-25 i salg hvert år. Men vi budsjetterer også med spillerkjøp da. Det er differansen mellom de 2 postene i klubbens budsjett som egentlig er det eneste det er verdt å merke seg. Alt som har med likviditet og cashflow og sånne ting har vi sikkert også god kontroll på, men det skjuler seg bak transaksjoner mellom klubben og AS'et. Hvis man gidder å bestille regnskapene så kan man sikkert finne ut mer for spesielt interesserte. Hvis man bare ser på tallene på Proff.no og sånne steder så blir man ikke helt klok på det i hvert fall.
Når det er sagt så tror jeg budsjettposten for kjøp og salg av spillere er det de driter mest i. Om vi budsjetterer med 20 på salg og 10 på kjøp, eller 100 på salg og 90 på kjøp går ut på det samme. Og hvis det butter i mot så spytter jo også Trøim inn litt. Jeg tror de budsjetterte med 20 i salg i 2024 også, men når det budsjettet ble vedtatt en eller annen gang i mars så hadde vi jo allerede solgt Ilic for langt mer.
Men som sagt, jeg tror ikke økonomien vår er så ille. I 2019, 2020, 2021, 2022 og 2023 har klubben levert over 100 millioner i overskudd til AS'et til sammen. Nå er det litt misvisende, fordi alle administrativt ansatte er ansatt i AS'et og ikke i klubben. Så de har jo så klart sine egne kostnader på toppen av de kostnadene klubben har. Men utfra det vi vet fra SPZ-årene så trenger klubben 10-15 millioner i pluss på spillersalg i året for at Trøim skal slippe å åpne lommeboka.
Det er så klart alternativer til det, og det er å kutte kostnader i stedet. Eller å øke inntektene. Eller kanskje en kombinasjon.
Uansett så håper jeg vi får reforhandlet en avtale med Trøim. Det som er svakhetene med dagens avtale er at det ikke er særlig langsiktig. Det er klart vi kommer til å selge spillere, men det hadde jo vært fint om vi ikke trengte å selge hvert år. Altså at vi over en periode solgte like mange spillere. Men om vi selger 1 i 2024 og 1 i 2025 eller ingen i 2024 og 2 i 2025 bør gå ut på det samme. I tillegg må vi så klart bort fra det om at AS'et kan si opp avtalen ensidig. De tingene gjør at det ikke er mulig å langtidsplanlegge noe som helst i Vålerenga.
I tillegg bør klubben få en måte å bygge opp egenkapital på.
Så høres jo så klart medlemsdemokrati og sånt mer spennende ut. Men det er medlemsdemokrati som gir ledere som Koteng i RBK og Tuva her hos oss. Og vi kan jo også risikere litt "spanske tilstander" der styrelederkandidatene i klubber som Barcelona og Real Madrid setter klubben i bunnløs gjeld med å love bort spiller X, Y og Z signert. En styreleder sitter jo også bare for 2 år om gangen så lite langsiktig. Og det kan være fristende å ta dårlige avgjørelser for å sikre seg en ny periode.
En bedre avtale med Trøim tror jeg faktisk er å foretrekke. Men om det ikke skulle skje så er jeg ikke akkurat bekymra for klubben. Da måtte vi fått til en kassakredittavtale sånn at vi hadde cash den dagen Trøim forsvant. Og så måtte vi solgt unna spillere og faktisk bygd opp egenkapital som ble værende i klubben. Det er jo ikke sånn at det er umulig å drive klubb i Oslo. Det gikk helt fint fra 1913 til 2008.