Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(01-07-2025, 02:48 PM)NilsDN Skreiv:
(01-07-2025, 12:58 PM)mestah Skreiv:
(01-07-2025, 12:21 PM)NilsDN Skreiv:
(01-07-2025, 10:38 AM)Hvalkjøtt Skreiv: Skal vi ha håp om å bli uavhengige en dag der det sånn det må gjøres. Kjøpe for mindre enn vi selger.
Når det nevnes fire nye inn tipper jeg det da også er medregnet at flere er på vei ut. Forhåpentligvis stallfyll, men hvem vet.

En bedre avtale med Trøim tror jeg faktisk er å foretrekke. Men om det ikke skulle skje så er jeg ikke akkurat bekymra for klubben. Da måtte vi fått til en kassakredittavtale sånn at vi hadde cash den dagen Trøim forsvant. Og så måtte vi solgt unna spillere og faktisk bygd opp egenkapital som ble værende i klubben. Det er jo ikke sånn at det er umulig å drive klubb i Oslo. Det gikk helt fint fra 1913 til 2008.

Det er nok noe mer komplisert om Trøim går ut av klubben uten at vi har fått bygd opp egenkapital, enn at det "bare" er å ta opp kassakreditt. Tror det er veldig viktig at vi har dette på plass så vi ikke er på bar bakke. Det kan fort bli dyrt og risikofylt om vi skal stå på egen ben uten å ha bygd opp noe kapital. Og det vil jo i hvert fall øke risikoen for at vi må selge spillere under markedspris om vi ikke har EK. 

Men ja, det skal være mulig å drive klubb i Oslo uten investor. Og selv om det kunne gitt litt lavere ambisjoner på kort sikt mens man bygger opp egenkapital, så tror jeg det ville vært veldig positivt den dagen klubben faktisk sto på egne bein at man sitter på både midlene og avgjørelsene selv.

OK, men da har jeg nyheter for deg. Klubben kan ikke bygge opp egenkapital mens vi har en samarbeidsavtale med Trøim. Joda, de kan beholde medlemskontingenten og sånne ting. Men ikke store summer.

Hele samarbeidsavtalen ligger jo åpent på nett. Du kan lese den her. https://www.vif-fotball.no/filer/Samarbe...l%20AS.pdf

Så 5.4 forteller hvilke inntekter klubben kan beholde selv. I tillegg overføres 100.000 årlig (6.5), 

Hvis det blir overskudd skal dette deles 80% til Trøim, 20% til klubben, men først etter at Trøim har fått tilbake alt han har skutt inn siden tidenes morgen. (6.8). Til gjengjeld har Trøim da så klart all økonomisk risiko.

Men det her er jo en bra avtale for oss. Trøim har sikkert spyttet inn 100 millioner i oss opp igjennom årene. Men jeg mener vi bruker Trøim feil. I starten så var det jo sånn at klubbdriften gikk rundt og det som kom fra investorer var hjelp til å kjøpe spillere. Nå er det jo så klart annerledes. Nå er ikke problemet å finansiere kjøp av spillere, men mer å lønne dem. Om Trøim i stedet hjalp til med å lønne salgsobjektene våre sånn at vi alltid har dem under lang kontrakt så kunne vi sikkert klart å dekke kjøpene selv. Vi trenger ikke 10 millioner til å kjøpe spiller X, men vi trenger 2 millioner i året for å få talentene våre til å signere en kontrakt med oss som gjør at vi får bedre betalt den dagen noen faktisk er interessert.

Når vi nå ser at vi kan få 50 for Jones, så er det mye bedre butikk det enn å selge talentene våre for 20 når de er 20-21 og med et år igjen av kontrakten.

Hvorfor svarer du på denne måten: "men da har jeg nyheter til deg.."?
Kan du ikke heller bare argumentere for poenget ditt heller enn å komme med sånne kommentarer. Det er ikke første gang heller. 

Tilbake til saken: Du har rett når det gjelder formalia. Men jeg er ganske sikker på at det er to aktører her som begge er opptatt av at VIF skal kunne stå på egne ben, og at man finner måter for å bygge EK over tid. Det har vel blitt kommunisert at begge parter er interessert i det, og at løsningen for å få VIF til å stå på egne ben er at man bygger opp en EK til den dagen Trøim evt. ikke lenger investerer i klubben. 

Men det skal gjøres samtidig som det er en sportslig satsning og vi skal levere resultater, så det er en balansegang hvor mye man skal holde igjen og hvor mye man skal bruke. 

For øvrig tror jeg du tar feil hvis du tror at det bare er å gi litt høyere lønn til talentene våre også vil de bli her flere år til. Er det interesse fra utenlandske klubber så vil de som regel kunne betale mye bedre uansett. Men kommer vi oss ut i Europa og de presterer der så vil både prisen gå opp. Både fordi de presterer i Europa og at de får større utfordringer her. I tillegg til høyere lønn, selvfølgelig. Men jeg tror ikke den faktoren (lønn) er nok alene.
Svar

Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av mestah - 01-07-2025, 03:48 PM

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Dunder, 43 Gjest(er)