01-21-2025, 03:42 PM
(01-21-2025, 02:57 PM)NilsDN Skreiv: Er bra at han er vanskelig å overtale. Hvis han er utenlandsk så har han jo ikke noe forhold til oss sannsynligvis. Så da må vi selge inn klubben og skape den entusiasmen. Er i hvert fall mye bedre at det er konkurranse om han enn at vi er den soleklart beste klubben som er interessert.
Men jeg blir litt bekymra over denne utenlandskvota. Vi skal ha en back og en stopper av høy kvalitet. Og en høyrekant for Jones. I tillegg skal vi kanskje se om vi kan finne en ny Obasi.
Så jeg ville vel egentlig startet å se på hvilke spillere vi har i klubben som både er utenlandske og som vi faktisk kan kvitte oss med. Og da er jeg kynisk.
Lange. God spiller, men ikke unik. Spiller i en posisjon der vi har veldig god dekning. Tror Hagen kan dekke hans rolle.
En av Brajanac eller Rijks. Med Sørensen inn har vi egentlig 3 spillere som kan spille midtspiss og alle er utenlandske. Hvis en spiss er ute kan vi la Sørensen ta spissrollen og heller spille med Thorvaldsen på venstre. Da har vi fortsatt både spiss og reserve. I tillegg har vi vel Apold Aasen. Og vi kan også skyve Riisnæs eller Strand ut på venstre om vi absolutt må.
Ambina og Obasi regner jeg med at vi ikke vil kvitte oss med. Ambina er en spillertype som vi ikke kan erstatte i Norge. Og Obasi er et stort talent. Pallas og Sørensen har vi akkurat hentet.
Det er så klart litt kynisk siden disse kom til oss i fjor. Men all logikk tilsier at vi i fjor satte sammen et lag for å komme ut av OBOS. Det klarte vi. Nå har vi rett og slett andre behov. Vi har bedre økonomi og vi er attraktive for andre spillere enn de som vurderte oss som et OBOS-lag i fjor. Jeg mener i hvert fall at de utenlandske spillerne må tilføre oss noe som norske spillere ikke gjør. De bør enten være store talenter eller blant våre beste spillere.
Det blir spennende hva som skjer her fram mot seriestart. Jeg synes at per nå gis det mest mening å kvitte seg med en spiss og ikke ha tre utenlandske spisser som konkurrerer om samme plass som du skriver. Da er jeg redd det fort blir Rijks selv om jeg liker han best av våre utenlandske venner.
Hvordan er reglene her, kan man melde inn og ut spillere i denne kvota under overgangsvinduet? I så fall kan vi leie ut Rijks en halvår og så få han tilbake igjen og registrere han om vi da har plass. Kanskje kan også neste Obasi om vi henter nok et talent som vi har mer langsiktige planer med, klare seg uten å være spilleberettiget for a-laget første halvår.
Kan man ha en utlending i stallen som kun får spille med andrelaget og da ikke går av kvota? Så kan man se om man er god nok til å bli spilleberettiget neste vindu eller om utlån er tingen.
Lange synes jeg presterte så godt for oss at det virker rart å kvitte seg med han samtidig som vi har spillere som mest skal sitte på benken.
Ellers er jeg spent på om jukle ut betyr slutt på den skjeve formasjonen. Skal vi få en mer tradisjonell venstre ving og ikke en med ekstra defensivt ansvar som Strand og Riisnæs hadde. I så fall er vel de enda mer aktuelle for midtbanen igjen og midtbanen enda mer overfylt.
Men vi får vel noen svar i løpet av de neste ukene med tanke på hvem som kommer inn og ut. Om vi signerer tre norske spillere så er bekymringen mindre.