01-21-2025, 05:24 PM
(01-21-2025, 03:42 PM)Bohem33 Skreiv: Om vi signerer tre norske spillere så er bekymringen mindre.
Enig, men hvem skulle det være?
Venstreback backup - norsk sannsynligvis. Unge norske venstrebacker på vei opp har jeg ikke full oversikt over.
Høyreback - sannsynligvis utenlandsk. Skal en inn, og det skal det hvis vi skal tro på Stenzenga. Hvem treffer på kriteriene norsk, bedre enn Hedenstad, i vår prisklasse. Dessuten var det vel snakk om en som kunne dekke alle posisjoner i forsvaret. Jeg kommer ikke på noen (realistiske) norske. Men mulig det er noen så klart.
En som styrker midtforsvaret - sannsynligvis utenlandsk. Men det finnes et par mulige norske alternativer også. F eks Lode i Sverige, Rosted i USA...bortsett fra dem, vanskelig å se noen som kan gå inn og være forsvarssjef med stor F. I hvert fall ikke en som er på billigsalg. En litt eldre spiller her som er her et par år er perfekt.
Høyrekant for Jones - 50/50 norsk/utenlandsk. Her kan kanskje et norsk talent være en mulighet? Men bør være mer etablert (?) i og med at Obasi allerede fyller "talentrollen" på høyrekanten. Håvard Nielsen er jo så klart et longshot her blant norske alternativer. Men er kanskje andre også. Her klarer vi å finne et norsk alternativ hvis vi vil.
Vi bør helst ikke bruke alle 9 utenlandsplassene heller. 1 bør stå åpen i tilfelle vi har en prøvespiller som imponerer eller noe sånt. Også hvis vi trenger en spiller i sommer så er det greit å kunne hente en som ikke betinger at vi samtidig kvitter oss med en annen.
Så egentlig så bør vi da kvitte oss med minst en utenlandsk spiller. Og for meg er det mest åpenbare valget faktisk Lange. Ikke fordi han er dårlig. Men han spiller i en posisjon der han konkurrerer mot Hagen, Strand, Bjørdal, Riisnæs og Sjøvold. Vi trenger ikke 6 indreløpere. Vi trenger ikke engang å hente en erstatter for han i dette vinduet hvis vi lar han gå.
Etter noen år med Fagermo så var jo ikke utenlandskvota noe stort problem. Det var bra for oss som kunne hente inn ok utenlandske spillere til en grei pris og komme oss ut av OBOS på den måten.
Nå mener jeg vi er nødt til å tenke litt mer kynsik på det. Utenlandske spillere må reelt styrke laget, der norske alternativer ikke finnes. Ikke bare være en løsning for å få inn ok spillere til en fornuftig pris, som var behovet i OBOS. Da hentet vi Rijks, Brajanac, Lange, Ambina, Idumba og Obasi. Det kunne vi gjøre fordi vi ikke hadde utenlandske spillere etter at Ilic ble solgt og Bitri lånt ut. Nå er situasjonen en annen.