Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(01-22-2025, 10:23 AM)Bohem33 Skreiv: Det føles litt rart å vurdere å kvitte seg med Lange siden han har levert fra første dag og det ser ut som han har et potensial til å nå et enda høyere nivå, men det er som du skriver der vi har best dekning fra før. 

Det er heldigvis ikke jeg som vurderer det da. Jeg bare synser jeg Smile

Men det er vel nå sånn at vi bare har kjøpt en norsk spiller, Jarl, siden vi hentet Elias Hagen i juli 2024. Kreutz, Bitri, Ilic, Idumba, Ambina, Rijks, Brajanac, Lange, Pallas og Sørensen kommer alle utenlandsfra.

Å shoppe utenlands går jo fint det når vi ikke hadde noen utenlandske bortsett fra Kreutz. Det er lett å fylle opp troppen med utenlandske spillere som kan tenke seg å spille oss opp. Talentene Rijks og Obasi. Ambina og Idumba som var ute i kulden i klubben sin. Dansker som Lange og Brajanac som var på nivå 2 i Danmark og tok en sjanse her.

Men vi trenger ulike lag. Vi trengte et lag for å komme oss ut av OBOS, vi trenger sannsynligvis et annet lag for å holde oss i Eliteserien. Og vi trenger sannsynligvis et tredje lag for å hevde oss i Eliteserien. Så klart kan noen av spillerne spille ta nye nivåer og spille på flere av disse lagene. Men det er ikke sannsynlig at alle gjør.

Og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal være like kyniske som spillere. De vil alltid være i den beste klubben de kan, sportslig og økonomisk. Vi må være like nøkterne og kyniske som spillerne og velge det som er best for oss, beste spillerne vi kan få. Hvis en bedre klubb kommer inn for en av våre spillere drar de. Hvis en bedre spiller blir tilgjengelig for oss må vi også gå for det.

Problemet vårt nå er at norske spillere er priset en god del høyere enn før. Vi er nødt til å ha inn en del spillere som vi er rimelig sikre på at presterer alt i 2025, så vi kan ikke bare hente talenter heller. F.eks. er jo Blomberg som gikk til Glimt fra Brann en typisk norsk høyrekant vi kunne hentet. Problemet er at han kostet Glimt 15 millioner. Eggen Vinge i Stabæk er en annen. Men vi snakker sikkert et sted opp mot 10 millioner for han også. Kanskje er det han Stenzenga mener når han mener at navnet passer han godt.

Så vi er et på et litt annet sted nå enn vi var før 2023 og 2024. Vi mangler det ekstra nivået med klassesspillere vi hadde da. Når sesongen 2025 skal evalueres så har sikkert noen tatt noen steg. Sørensen er sikkert god, men han er ingen Osame. Obasi i 2025 er ingen Dønnum/Layouni sannsynligvis. Og Rijks eller Brajanac er sannsynligvis ingen Kjartansson, Kiil Olsen er ikke helt på JTN nivå, Jarl er ikke helt på Strandberg-nivå. Og det laget tok ikke akkurat gull, det ble en 6.plass.

Så vi er nødt til å hente inn noe ekstra. Vi er nødt til å hente spillere for 2025, ikke for 2026 eller senere. Selv om vi så klart kan gjøre det i tillegg. Den luksusen vi har hatt med å kunne hente gode utenlandske spillere for forholdsvis lave summer har vi ikke lenger. I hvert fall ikke ubegrenset som vi har hatt.

For meg er heller ikke enkeltspillere så viktig. Det er mer som håndverkere. De leies inn for å gjøre en jobb og når jobben er utført hentes nye inn for neste jobb. Jobben i fjor er gjort, jobben i år er å holde seg i divisijonen, og aller helst uten at det blir særlig spennende. Det er bare spillerelogistikk. Spillere kommer og spillere går, sånn er det bare. Vi må gjøre det vi mener vi er best tjent med, på samme måte som spillerne alltid har gjort. Spesielt mener jeg det gjelder spillere som ikke er kjøpt eller utviklet for videresalg.

Hvis vi da holder oss til Lange da, så er det en spiller vi betalte 5-6 millioner for. Hvis vi får det samme for han og kanskje litt til også, og fikk et opprykk ut av han, så er det i mine øyne helt greit spillerlogistikk. Men det er ikke sånn at jeg på død og liv mener vi skal kvitte oss med han. Han gjorde en god figur han og vil helt sikkert gjøre det bra i Eliteserien også. Men noen ganger og litt situasjonsbetinget så er ikke bra bra nok. Det som taler mot han er at vi har veldig god dekning i hans posisjon og begynner å få litt problemer med utenlandskvota.

Og når problemstillingen blir om vi skal hente en norsk spiller for 10-15 eller en like god utenlandsk en for halve summen, så må vi gjøre det vi mener er best totalt sett. Også om det blir urettferdig overfor en spiller, Lange, som ikke har gjort noe galt, bare levert det som ble forventet. Og det gjøres da i forvisning om at om FCK eller en nederlandsk klubb hadde ønsket han hadde han gladelig satt seg på første fly. Et klubbskifte er tross alt ikke verdens undergang.

(01-22-2025, 10:38 AM)Flemmern Skreiv: Jeg skjønner ikke det "kravet" om at vi må ha en utenlandsk back og stopper.
Det er allment kjent at det er stort sett middelmådige forsvarsspillere i landet her (ref: landslaget).
Finnes flere gode stoppere i OBOS, vi møtte forrige sesong, flere som er bedre enn våre.
Disse er garantert ikke spesielt mye dårligere enn de som spiller i Eliteserien, om dårligere i det hele tatt. I tillegg er det flere som er i "prime age" og første halvdel av 20-årene.
Jeg mener vi bør hente forsvarsspillere fra OBOS for å si det sånn. Uten at jeg husker navn på disse forsvarsspillerne, var det jo i flere kamper vi så potensialet til enkelte, som jeg tror kan bli ganske så rimelige å hente.

Det er ikke et krav om noe som helst. Det er bare hva som er sannsynlig. Noen ganger kan vi sjanse på spillere som må ta noen steg. Andre ganger ikke. Vi må erstatte Idumba og sannsynligvis Kjelsen. Vi bør ha 4 stoppere.

Han som skal inn for Idumba må være i stand til å spille 90 minutter hver runde om Jarl eller AKO blir skadet eller suspendert. Vi har ingen OJ som kan gå ned fra midtbanen å dekke den posisjonen. Eller Zuta som kan steppe inn. Hvis vi også må erstatte Kjelsen så kan det så klart være et litt mer usikkert kort.

Personlig så mener jeg at det beste hadde vært om vi hentet inn enten Lode eller Rosted om det er mulig. Norske spillere som bare har et par år igjen. Og som kan gjøre en jobb med å stabilisere skuta i Eliteserien igjen.

Når vi kommer over i neste fase igjen, så kan vi så klart brenne alt kruttet på 1-2 spillere. Men vi trenger sannsynligvis 6-7 spillere inn, inkludert Pallas og Sørensen. Da kan de ikke alle være dyre spillere. Og utenlands er det veldig mange flere å velge blant også til lavere priser.
Svar

Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 01-22-2025, 11:52 AM

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 30 Gjest(er)