02-05-2025, 04:21 PM
(02-05-2025, 03:48 PM)Mr.Saeterhagen Skreiv: https://www.vif-fotball.no/nyheter/styrk...utviklinga
Kan det hende noen av prøvespillerne blir testet ut med tanke på den nye satsingen VIF har på U21?
At spillerne ikke direkte tar en plass på utlendingskvota på A-laget men at de får testet seg og avklimatisert seg på denne arenaen før en eventuell overgang til A-laget?
Kjenner ikke til reglene rundt dette så ikke arrester meg om spørsmålet er helt idiotisk
Om det er noen trøst så er jeg i så fall like idiotisk for jeg har også tolket det sånn.
For klubbens del er det perfekt at de spiller et halvt eller helt år der og akklimatiserer seg, opplever mindre press enn om de er i a-stallen og stadig blir utelatt fra kamptropper og innhopp.
Da kan de være med på noen a-lags treninger når de tar nivået og det er lettere å fase dem inn når de er i form framfor at de presterer dårligere i starten fordi de ikke er i toppform. Og det er sikkert enklere å først sosialiseres inn med andre unge som er på lignende stadier i karrieren sin enn med de mest rutinerte på laget.
Det vil også være en nyttig pekepinn både for spillere og trenere på hvordan det jobbes andre steder.
Det store spørsmålet er hvordan spillerne selv og talentene vil se på en sånn ordning. Frister det å flytte til Norge for å spille ett år på 2. laget hos oss eller vil man da heller velge en annen klubb der man raskere får debutere. Det vil sikkert variere fra spiller til spiller og hvor stort talentet er. Om spilleren er klar for å herje i eliteserien fra dag en er ingenting bedre enn det selvsagt. Men at det er grunnmodellen tror jeg er klokt.