(03-11-2025, 08:54 AM)Flemmern Skreiv:(03-11-2025, 05:09 AM)ForrestGump Skreiv: De sier jo på NRK kveldsnytt i går, at de vil ha inn en forsvarsspiller, men har ikke penger til det, med mindre A/S tilfører midler.
In Trøim I trust.
Jeg skulle likt å se en oversikt over alle spillere solgt de siste 5 åra og hvor mye vi har "gjenbrukt" i nye spillere samme periode.
Tipper vi går 20-30 mill minus hvert år, så vi har nok å rydde opp i etter Espeseth og hans team ja.
Glad for å kunne hjelpe deg

Akkurat det er jo ikke så vanskelig å finne ut av. Regnskapene til klubben står i årsmøtepapirene som ligger på hjemmesiden.
Men det ser sånn ut for de siste 5 åra.
2024: Salg 65,4 millioner, kjøp 35,2 millioner. Overskudd 30,3 millioner. Gjenbruk 54%
2023: Salg 94,7 millioner, kjøp 56,6 millioner. Overskudd 38,1 millioner. Gjenbruk 60%
2022: Salg 13,3 millioner, kjøp 23,2 millioner. Underskudd 9,9 millioner. Gjenbruk 174%
2021: Salg 44,9 millioner, kjøp 15,5 millioner. Overskudd 29,4 millioner. Gjenbruk 35%
2020: Salg 39,1 millioner, kjøp 3,4 millioner. Overskudd 35,7 millioner. Gjenbruk 9%
Så for de siste 5 åra der regnskapet er klart så har vi 123,5 millioner i overskudd på spillerlogistikk. Vi har gjenbrukt 52% av det vi har fått inn, perioden sett under ett. Foreløpig så styrer vi vel mot et overskudd på rundt 30 millioner i 2025 også da. Men vi er jo bare 2,5 måneder inn i det nye året, så hvem vet.
Det er i hvert fall noe som er alvorlig galt med denne modellen. Vi har gått i fotballens luksusfelle og har et stort overforbruk som vi hele tiden finansierer med å selge de beste spillerne våre. Dette er jo noe som har kommet under SPZ. I 2018 så budsjetterte vi ikke med noe overskudd på spillersalg. Da budsjetterte vi faktisk med å bruke litt mer enn vi tjente.
Det som har skutt veldig i været de siste 5 årene er lønnsbudsjettet. Fra rundt 50 i året i 2019, til 75 i år og 85 i nedrykksåret 2023. Som jeg vil tro var litt blåst opp pga sign on fees, uten at jeg vet akkurat det da. Men vi har tatt en lønnsvekst på 50% de siste 5 åra. Jeg tror ikke vi betaler våre spillere 50% mer, men at vi betaler flere folk nå enn før. Vi har et større støtteapparat og flere juniorer på kontrakt. Men jeg tror jo vi betaler noe mer da. Det er jo inflasjon og sånt så klart.
Så hører det også med til historien at TV2 avtalen kom inn fra 2023 da. Som gir vesentlig mer. Men det virker som om de ekstra pengene bare renner rett gjennom klubben i form av økte lønninger.