5 timer siden
(Dette innlegget blei sist endra: 2 timer siden av Majorstuen.)
«Du har helt rett i at klubben var trenerstyrt og det er også en viktig grunn til at det ikke har gått særlig bra. Nå er jo ikke det en uvanlig modell for 15-20 år siden da. Et trenerstyrt RBK hadde jo etablert seg som Norges beste lag. Å ha egne folk på spillerlogistikk har vi jo også hatt før. Bohinen for Rekdal 1, Truls Håkonsen for Martin Andresen og Jørgen Ingebrigtsen for Ronny Deila og litt inn i Fagermoperioden. Men jeg er helt enig i at vi i lang tid hadde sånne prosjektledertrenere som skulle styre alt.Det var jo bare en lang rekke trenerstyrte prosjekter som alle gikk på ræva. Men jeg tror jeg skrev på det gamle forumet fra sånn omtrent sommer 2017, da det begynte å gå litt opp for meg at Deila heller ikke var frelseren som kunne alt, at klubben måtte bli klubbstyrt. Vi har jo ikke sparket en trener mellom Fagermo og Tom Nordlie etter 2000-sesongen, selv om vi helt sikkert burde. Rett og slett fordi vi måtte stå last og brast med treneren, fordi treneren ikke bare var trener men også alt annet innen sport. Og skulle treneren sparkes, så var det å rykke tilbake til start og la en ny en starte opp fra scratch. Og vi bør kunne erstatte en trener uten å starte alt annet på null også.»
Det at vi har vært trenerstyrt er nok ikke den største utfordringen. Utfordringen ligger nok mer på at ingen har valgt å videreføre forgjengeren sine tanker og idéer. Per nå er det eneste vi har gjort å flytte makten fra Fagermo til Graff/Jonsson. Dersom begge disse slutter samtidig vil jo dette historisk bli sette på som prosjekt graff/Jonasson. Om det er en trener, sportssjef eller CEO som trekker i trådene spiller liten rolle dersom ingenting blir videreført. Per nå er ingenting løst. Vi finner ut av det når de som faktisk har ansvar forlater klubben og nye mennesker kommer inn.
Rekdal så nok dette. Det var nok derfor han ville bli sportssjef når han sluttet som trener i 2016. Hvorfor gikk han av som sportssjef i 2017?
Det at vi har vært trenerstyrt er nok ikke den største utfordringen. Utfordringen ligger nok mer på at ingen har valgt å videreføre forgjengeren sine tanker og idéer. Per nå er det eneste vi har gjort å flytte makten fra Fagermo til Graff/Jonsson. Dersom begge disse slutter samtidig vil jo dette historisk bli sette på som prosjekt graff/Jonasson. Om det er en trener, sportssjef eller CEO som trekker i trådene spiller liten rolle dersom ingenting blir videreført. Per nå er ingenting løst. Vi finner ut av det når de som faktisk har ansvar forlater klubben og nye mennesker kommer inn.
Rekdal så nok dette. Det var nok derfor han ville bli sportssjef når han sluttet som trener i 2016. Hvorfor gikk han av som sportssjef i 2017?