Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
120,9 mill i gjeld til Trøim + nesten alt event. overskudd.
#19
(12-12-2023, 03:48 PM)NilsDN Skreiv:
(12-12-2023, 01:40 PM)viftab Skreiv: Jeg må spørre NilsDN rett ut, det virker som du er den de mange stoler på og sitter med masse info:

1) Om Vålerenga Fotball Elite ønsker å si opp samarbeidsavtalen med Vålerenga Fotball A/S (100% eierskap av Trøim) så har ikke Trøim eller noen av hans selskap krav eller vil kreve tilbakebetalt noen penger? Dette er en problemstilling som kan dukke opp om annen investor er interessert eller klubben vil være sin egen herre, være uavhengig av andre.

2) Beløpet 120.9 mill med gjeld er til sitt eget selskap, 100 % eid av han selv og er bare satt opp som et regnskapsmessig tall? Trøim tilfører penger til klubben vår og ønsker ikke å ta ut noe eller få noe penger tilbake? Det er jo fantastisk for klubben. Har Trøim eller noen av hans selskaper aldri fått tilbakeført penger?

3) Finnes det tall på hva penger Trøim har tilført klubben totalt per år? Vi gikk 42 mill i underskudd i 2022.

Jeg sitter ikke med så veldig mye mer info jeg enn mange andre. Men jeg leser den infoen som er tilgjengelig. Og når jeg ikke er Vålerenga-supporter så har jeg et yrke som gjør at jeg forstår den infoen.

Hele avtalen mellom Vålerenga Fotball AS og Vålerenga Fotball Elite kan du finne her:
Samarbeidsavtale mellom Vålerenga Fotball Elite og Vålerenga Fotball AS.pdf (vif-fotball.no)

Avtalen kan ikke sies opp av klubben. Men den er tidsbegrenset. Den går ut av seg selv 31.12.2028. (Dette er punkt 11.1 i avtalen). Så enten må vi da la avtalen gå ut uten å forhandle fram en ny. Eller så må vi mellom nå og da forhandle fram en avtale som erstatter dagens avtalte.

Vålerenga Fotball AS kan derimot si opp avtalen (Dette er 11.2 i avtalen). Det må de gjøre innen 1.juli. Hvis de sier opp avtalen har de fortsatt ansvar for inneværende år, altså det året avtalen sies opp i. Men året etter trenger de ikke lenger å dekke noe underskudd i klubbdriften. Utover noen vanlige klausuler om grovt mislighold osv, så kan da altså ikke avtalen sies opp slik jeg leser den. 

Det er heller ikke så naturlig at avtalen sies opp fordi vi skal inngå en liknende avtale med noen andre. Da er det mer naturlig at denne nye investoren kjøper ut Trøim. Men her blir det nok mer en diskusjon om hvor mye av gjelda som skal tas over. Siden det kun er fem år igjen på avtalen så vil jeg tro at hvis en ukjent millardær ønsker å ta over for Trøim så betinger avtalen mellom ny investor og Trøim at VFE godkjenner en ny og forlenget avtale. Og det er det i så fall årsmøtet i klubben som må gjøre. Og styret som må forhandle fram den samarbeidsavtalen som skal erstatte dagens. Det blir mye hvisomatte og dersomatte. 

Men en annen investor inn enn Trøim tror jeg ville foregått på følgende måte. Trøim og ny investor blir enige om at ny investor tar over Vålerenga Fotball AS. Ny investor forhandler fram en samarbeidsavtale med klubbens styre. At ny investor kjøper Vålerenga Fotball AS av Trøim vil da være betinget at årsmøtet i klubben sier ja til den avtalen som er forhandlet fram mellom ny investor og styret i VFE.

Jeg er ikke kjent med at Trøim har tatt noen penger ut av klubben noen gang. De få gangene det faktisk har vært overskudd så har jo i hvert fall Trøim ikke tatt det ut. 

Det er mange måter man kan tilføre et selskap penger. Når Trøim kaller de pengene hans AS blir tilført som et lån så gir det han en del fordeler. Hvis det selskapet han låner ut fra går med overskudd så kan det ettergi gjelden til AS'et. Det blir da et tap i regnskapet og det skattepliktige overskuddet mindre. Hvordan penger flyter mellom ulike selskap som alle har samme eier tror jeg ikke vi skal bekymre oss så mye for.

Det står i avtalen at AS hadde bidratt med 62 millioner fram til og med 2017. Hva de har bidratt med nå vet jeg ikke. Sikkert det dobbelte, hvis ikke enda mer.

Tror også du skal se på det tapet i Vålerenga Fotball AS i fjor også som et papirtap. Jeg vet ikke akkurat hva de gjorde, men de måtte endre på noen ting for at egenkapitalen skulle være positiv. Driftsresultatet var på -23, ikke på -42. 

Siden 2015 har Vålerenga Fotball AS levert 100 millioner i driftunderskudd akkumulert. Det er sikkert mulig å finne ut mer detaljert hvis man kjøper regnskapet deres. Jeg ser bare på de tallene som ligger på Proff.no. 

Jeg er ikke det minste i tvil om at Trøim er en veldig snill eier for Vålerenga. Jeg er mer i tvil om han er en god eier for Vålerenga. Det virket som han egentlig ikke hadde en annen visjon for klubben enn å gjøre seg selv overflødig. Nå virker det jo som han ønsker å være litt mer aktiv igjen da, med å få inn Siem bl.a.

Vet ikke om det var svar på spørsmålene?

Takk for ryddig, oversiktlig svar og at du tar deg tid. Ser det er mange som leser denne tråden med interesse. Jeg har lest gjennom svarene som var om og om igjen og ble ikke klokere før de siste innleggene. Det er mange nyanser, masse meninger. Så får hver enkelt selv danne sine meninger. 

Alle ønsker vi det beste for klubben i våre hjerter. Sportslig går det dårlig, penger har vi ikke, så alt kan jo bare bli bedre i 2024  Big Grin
Svar


Meldinger i denne tråden
RE: 120,9 mill i gjeld til Trøim + nesten alt event. overskudd. - av viftab - 12-12-2023, 04:06 PM

Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)