12-15-2023, 04:17 PM
(12-15-2023, 03:37 PM)blaarizla Skreiv: Håper noen kan svare på et enkelt og dumt spørsmål.
Hvordan blir hele denne prosessen frem til årsmøtet for å innstille kandidater til styret? Hva kan vi medlemmer gjøre i denne perioden for å sikre at de best skikka kandidatene blir valgbare?
Alle medlemmer er jo valgbare da. Hvis du ønsker, la oss si Martin Andresen, som styreleder. Så bør du høre med han om han har lyst og be han om å melde seg inn i VFE hvis han ikke alt har gjort det.
Hvis så Martin Andresen ikke er i valgkomiteens forslag så kan du foreslå han som et benkeforslag. Dvs at forslaget kommer fra benkene i årsmøtet og ikke via valgkomiteen.
Det er heller ikke noe krav om at styret på død og liv må bestå av fem personer. Det går fint å ha sju eller atten også hvis årsmøtet ønsker det. Det er krav om at minst to er kvinner i et styre på fem. Ut over det så er det ønskelig at kvinneandelen i styret tilsvarer medlemmenes kjønnsfordeling. Jeg vet ikke hva den er, men tipper det er overvekt av mannlige medlemmer. Sånn at et styre på sju fint kan være fem menn og to kvinner.
De viktigste oppgavene til styret, sånn som jeg ser det, er jo å sørge for at styret i klubben er relevant. Og at de tar de riktige sportslige beslutningene. Så styret bør ha noen med fotballkompetanse. Men alle trenger ikke å ha det. Nå aner jeg ikke hvordan Graff er, men inntrykket av Espeseth var jo at han var egenrådig. Så man må ha noen der som klarer å gjøre styret i klubben relevant og som tør å smelle litt med dørene. Skal styret ha ansvaret må jo styret også ha noe å tilføre og styret må også klare å stille krav til AS og Trøim på en saklig måte, uten at det skaper et dårlig samarbeidsklima.
Og så bør jo de som er der ha en visjon da. Ikke bare være der for å pynte på CV'n og bygge nettverk.