02-28-2024, 01:14 PM
(02-28-2024, 12:13 PM)NilsDN Skreiv:(02-28-2024, 11:43 AM)idle76 Skreiv: Nå er jeg av den oppfatning at hverken Hagen eller Riisnæs er indreløpere, de er begge playmakere. Bjørdal og Strand er indreløperne våre.
Pirk det her, men her er vel indreløper-begrepet brukt om de andre midtbanespillerne for enkelhets skyld. I mitt hode er indreløper det samme som en boks-til-boks midtbane. De har vi to av, i Bjørdal og Strand. Helt enig.
Men jeg tror ikke vi trenger å gå til 4231. Jeg vil fortsatt kalle det 433, selv om vår sentrale midtbanespiller ikke har to like spillertyper til høyre og venstre for seg. Jeg mener at Hagen fint kan spille på en av sidene av et midtbaneanker i en eller annen form. Han kan fortsatt diktere tempo i kampen og bidra med pasninger fra en sånn rolle.
4231 har i mitt hode mer til felles med 442. Det er to sentrale midtbanespillere i motsetning til tre, men forskjellen er at den ene spissen ligger dypere enn i 442 og har litt andre ferdigheter. I 4231 så er det to mer defensive midtbanespillere og en offensiv playmaker. Som er noe litt annet enn å bytte ut en av to løpere med en mer kreativ spiller.
Jepp, indreløper er det samme som box-to-box på engelsk.
Man trenger ikke nødvendigvis ha en "second striker" som 10er i 4231, det kan like gjerne være en kreativ midtbanespiller (gjerne med skuddfot også), spesielt hvis man tenker at vingene skal trekke mer innover enn utover i banen. Det er som du sier nærmere en 442 med en "falsk nier" som gjør andre ting enn det en standard tospann på topp er: en target man og en avslutter.
433 kan fint gjøres på samme måte, men da må vingen (ev. backen) fylle rommet (og manglende defensive fibre) på den siden av midtbanen. Hvis vi tenker en midtbane med Hagen bak Riisnæs(V) og Bjørdal(H) hvor Riisnæs skal være offensiv midtbane, får det konsekvenser for Jukle og Thorvaldsen (eller hvem det nå er som skal være venstre ving). Dette gjelder i høyeste grad også for 4231, men da er backene oftere mer defensive.