(05-07-2024, 09:06 AM)Flemmern Skreiv: Så du mener Ambina er løsningen? Han spilte jo det meste i pre-season OG alt av seriekamper. Skikkelig forløsning det gitt. Han er alene årsak til en rekke kontringer imot, og har hodeløse mist i hver eneste kamp.
Idumba er et vandrende kort, og jeg tror ikke han er rett mann heller. Idumba er allikevel mange hakk bedre enn Ambina.
Jeg er i hvert fall betydelig mer positiv til Ambina enn det du er, selv om jeg så klart ikke mener han er guds gave til fotballen han heller.
Jeg mener at mye av de feilvalgene han tar kan coaches bort. På meg virker han vel mer taktisk uerfaren. Hvis jeg får tid så skal jeg se en kamp i opptak og følge nøye med på han, for jeg har en mistanke om at han faktisk gjør mer enn han får cred for.
De målene imot som jeg har lagt merke til er det første til Stabæk og det tredje mot Mjøndalen. Der jobber han for mye for å gjøre seg spillbar.
Og jeg mener han spiller på en litt dysfunksjonell midtbane i øyeblikket. Slik jeg har forstått det så burde han spille i en midtbanetreer i en mer klassisk 433. Men jeg synes det virker som om han spiller en av to sentrale i en 4231. Har jo alt innrømmet at jeg ikke akkurat har gjort noen dypere analyse av Ambina, men på meg virker han som en defensiv midtbane som forsøker å løse sine defensive oppgaver med å være tett oppi motstanderen og ikke med å være den tøffeste på banen som tackler alt som rører seg. Han er mer en plageånd enn et fysisk monster.
Så det blir litt med Ambina som det ble med Vitinho. Han blir satt til å gjøre noe han i utgangspunktet ikke er best på.
Han spiller vel som et slags midtbaneanker, men det burde han ikke gjøre. Han er ikke god nok med ballen til det. Men som en trio på midten, på den ene siden av Hagen er en slags sentral playmaker og Bjørdal som en boks til boks så tror jeg han kunne kommet til sin rett. Der kan han gjøre det han er god på, løpe opp, stille seg i veien, tråkke litt på tærne til folk og generelt være en plageånd som bryter ned spillet til motstander. Men jeg ser jo ofte at han kommer ned og gjør seg spillbar når vi holder på med å trille ball i eget forsvar. Mitt generelle inntrykk er jo også at det ofte er da det går galt. Han er ikke god nok til å gå ned feilvendt og motta ballen, vende opp og spille den forover. Problemet er at det er ikke Hagen heller. Hagen er god når han mottar ballen rettvendt og kan spille den videre.
Så jeg tror at måten vi spiller oss ut av forsvar på er det virkelige problemet. Vi slipper inn det første mot Stabæk og det tredje mot Mjøndalen fordi vi ikke klarer å spille oss ut. Mot Stabæk kommer både Hagen og Ambina ned før Kiil Olsen slår en helt åndssvak pasning til Hagen. Mot Mjøndalen så kommer Ambina ned og Sjøeng slår en like åndssvak pasning til han.
Vi har ikke spillere på et europeisk toppnivå som mestrer alle situasjoner. Vi må spille på en måte som skjuler svakhetene. Ikke på en måte som gjør dem mer synlige. Og en av de tingene vi absolutt ikke burde gjøre veldig mye av er å la Hagen og Ambina gå ned å hente ballen når motstander står høyt. Da må vi heller slå langt.