06-03-2024, 04:46 PM
(06-03-2024, 02:48 PM)idle76 Skreiv: Enig i at Baidoo kan være en god forsterkning (han spilte mot oss, gjorde han ikke? Eneste som var noe tess), men bare hvis Ofkir også forsvinner. Hvis ikke synes jeg vi har for mange kantspillere, og det vil forlenge veien for Thorvaldsen og Obasi.
Og også for El-Abdellaoui. Han kommer ikke til å få starte fast som spiss under Bakke denne sesongen uten at både Kamara og Rijks er ute. Han trenger kamptid, og da er høyrevingen et bra sted.
Jeg synes heller vi skal kjøpe Ambina og Okore (evt. Idumba, men han virker milevis unna nivået akkurat nå), og bruke resten på en høyreback med fart. Elsker Borch, men han har vært veldig ujevn i flere kamper, og Hedenstad er middelmådig.
Som sagt så er det jo ingen som linker oss til Baidoo da, bortsett fra meg. Men jeg kan jo hausse han opp litt til. Ble kåret til månedes spiller i Sogndal i april og var en av fire kandidater til det samme i mai.
Når det gjelder kamptid så har jeg null bekymringer.
1. Baidoo - hvis han mot alle odds dukker opp - erstatter Håkans. En spiller alle vil beholde. Hvorfor noen av våre unge skulle få mindre spilletid av å beholde Håkans i stedet for å hente Baidoo skjønner jeg ikke.
2. Lange er vel erstatter, utfordrer, avlasting til Riisnæs først og fremst. En offensiv indreløper som også kan spille kant. Vi så hvor mye bedre vi ble når Riisnæs kom tilbake etter skade. Lange spiller på venstresiden, ikke på høyresiden der Håkans spiller.
3. Ofkir er ikke i våre planer. Vi har ikke lånt han ut til en tyrkisk klubb med kjøpsopsjon hvis vi ønsker å beholde han. Jokke sa vel også litt om det i VPN-podcasten. Det er mer sannsynlig at Ofkir blir værende enn at Bitri blir værende. Men fikk helt klart et inntrykk av at ingen av de to var ønsket med videre egentlig. Så hvis Ofkir blir værende så er det bare fordi vi ikke finner noen som vil overta han. Og da kommer vi til å prøve å kvitte oss med han igjen i januar tenker jeg.
4. Det er nå 5 bytter i serien. Det er knapt en kamp der ikke minst 5 av våre offensive spillere er involvert i kampen på noe vis. Enten at de er blant de 3 som starter eller er blant de 2-3 som kommer inn. Med en helt middels cupinnsats er det over 9000 spilletidsminutter å fordele på 1.laget. Det burde være helt uproblematisk å fordele de på 6-7 spillere.
Jeg vil si at en spiller som starter 25 kamper og spiller i snitt 75 minutter i de kampene er en rimelig fast førstelagsspiller. Men spiller likevel bare 69% av tiden. Mees Rijks, som jeg vil si er et førstevalg på spissplass for oss i år, selv om han ikke har spilt alle kamper, har spilt 50% av tiden.
Fotball er nå mer og mer en konkurranse 20 mot 20 enn 11 mot 11. Jeg tror at over 75% av alle bytter er taktiske bytter. Og jeg tipper at mer enn 80% av alle taktiske bytter er offensive bytter. Dvs indreløpere og andre offensive midtbanespillere, kantspillere, spisser. De fleste av våre talenter er fra 06-årgangen. Det vil si at de i 2025, om vi er i Eliteserien, fortsatt ikke er eldre enn at de stort sett skal ha innhopp og kanskje starte sporadiske kamper. De er fortsatt i tenårene i hele 2025. Og å begynne å planlegge 2026-utgaven av Vålerengatroppen er alt for tidlig.
Så jeg synes ikke vi skal være redd for å knytte til oss talenter. At vi har andre talenter er ikke noe argument i seg selv. Det var den logikken vi brukte når vi sendte Boniface til Bodø/Glimt og satset på Godly Michael i stedet. Kan heller se på Baidoo som han som tar over plassen til Dicko Eng på talentkvota og Lange tar over for Håkans.